کد خبر: ۴۶۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲ 15 July 2017
تاثیر تصمیمات سیاسی بر روند توسعه پایدار

در متون علمی مختلف ،علوم مدیریت اهمیت و جایگاه خاصی هم در  تمامی مکاتب فکری دارد و هم در ادیان الهی بویژه در دین مبین اسلام که آخرین و کاملترین ادیان الهی است. و اهمیت خاصی  به انسان و شخصیت معنوی او داده است.

نمونه بارز آن نحوه مدیریت عملی عنوان شده در نامه مولای متقیان حضرت علی(ع)به مالک اشتر است.

قدر مسلم هر قدر که استراتژی و تکنولوژی سازمانی پیچیده و هر اندازه علوم جدید کشف شده باشد باز هم رمز موفقیت یک سیستم منوط به در خدمت گرفتن سرمایه اصلی یعنی نیروی انسانی است.  

وهر قدر فشارهای رقابتی اقتصاد جهانی بیشتر شود ،مدیریت نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل توسعه بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد چرا که کارکنان، مهمترین گزینه برای مزیت رقابتی واقعی جهت توسعه پایدار به شمار می آیند.

نبود یک مکانیزم  کامل و مناسب در نظارت  و ارزیابی بر عملکرد سازمان ها، عدم تطابق برنامه های اجرایی با برنامه های مدون ، بلاتکلیفی در مسایل پیچیده توسعه اقتصادی و اشتغال جوانان، روند صعودی رکود واحدهای تولیدی و خدماتی، عدم توجه کافی به حمایت عملی در جذب سرمایه ، عدم اشراف و توجیه کامل دست اندرکاران به برنامه های کلان و ...همگی در یک موضوع خلاصه می شود و آن هم عدم توجه به نیروی متخصص  و ارجح بودن امورسیاسی به سایر مسایل است. 

هرچند بعضی امور، مستلزم به کاربردن سیاست خاص خود است که از آن جمله می توان به روابط بین الملل و حضور پرشکوه مردم در انتخابات  یا راهپیمایی ها که نشات گرفته از شعور سیاسی بالای مردم است بر شمرد و لیکن به کارگیری افراد  سیاسی  یا وابسته به حزب یا گروه خاص بر مسند کارهای تخصصی در هیچ مکتبی مورد تایید و تاکید نبوده و نمی باشد.

اگر کمی در مدیریت اداره بعضی از سازمانها کنکاش کنیم این موضوع، مبین سیاسی کاری وبه تبع آن عملکرد سلیقه ای در تفسیر قانون و مقررات است. که در بررسی اجمال تر قطعا به نحوه رهبری و مدیریت بر اساس نگرش سیاسی می رسیم.  در واقع مدیر، می بایستی ضمن توانایی در تلفیق منابع موجود سازمان ، با تجارب و تخصصی که قبلا آن را آموخته به اداره امور بپردازد. 

یکی از شرایط هدایت و مدیریت بر کارکنان، نفوذ در قلب آنها به منظورافزایش انگیزه، در خدمت به هم نوعان و مراجعین محترم است.

از طرف دیگر،ابلاغ مصوبات مختلف هیات محترم وزیران، بخشنامه ها و یا تصویب نامه های کمیته های استانی و ...  که همگی برای  حل مشکلات مختلف و ایجاد رفاه برای مردم صادر می شود ولیکن در زمان اجرا متاسفانه با چالش های مختلف روبرو می شود که  یا اجرا نمی شوند و یا با تاخیر همراه بوده که منجر به عدم توجیه اقتصادی در زمان اجرامی شوند. 

وقتی به ارزیابی برنامه های پنج ساله در سنوات گذشته می پردازیم عدم تحقق حداقل 50 درصد آن مبین  این مطلب است که مهمترین دلیل آن  را می توان  عدم توجیه  یا همراهی کارشناسان یا صدور بخشنامه های دیگری که بعضا نقض دستورالعمل های قبلی است، دانست. 

گاهی هم فراموش می شود که دستورات قبلی را باطل کنند که از بارزترین عوامل شکست برنامه  ها که بیشتر این نابسامانی از نگاه سیاسی به مسایل اقتصادی است برشمرد .از اینرو این امر موجب سوءاستفاده از قوانین شده که تبعات آن به مراتب بر روند توسعه تاثیر داشته و عواقب  منفی بعدی را برای مردم به وجود می آورد.

از سوی دیگر، گاهی اوقات شاهد تصمیمات سیاسی  درانتخاب مدیران حرفه ای (مدیر میانی) با توجه به جنبه سیاسی فرد دراستان هستیم .از اینرو نمی توان انتظار داشت که خادمان به مردم با توجه به نادیده گرفته شدن آنان و تخصص اندوخته شده بطور کامل در خدمت به مردم باشند. 

وقتی فرد با تجربه و متخصص بومی در این بی عدالتی سازمانی  قرار می گیرد یا بایستی با توکل به خدا و برای رضای ایشان کار کند و یا تابع بی چون و چرای مدیر سلیقه ای (سیاسی) باشد تا از وضع موجود حذف نشود و یا اینکه تابع مدیر بی تجربه باشد و با استفاده از سیستم سنتی چابلوسی به نمایش کار بپردازدو هر زمان که نیاز باشد از قوانین بطور ماهرانه به نفع خود سخن براند و..... 

در چنین سیستمی قطعا صدمات جبران ناپذیری از جمله  بی تفاوتی سازمانی و کاهش انگیزه کاری در سازمان برای کارکنان وجود داشته که معمولا با سکوت سازمانی همراه خواهد بود و در طولانی مدت فرد متخصص دچار افسردگی و دلسردی در محیط کار شده و به انواع مختلف سعی در عقده گشایی یا تخلیه روانی به شکلهای گوناگون خواهد بودکه در این مقوله جای بحث بیشتر نیست.

 در حال حاضر کشور و به تبع آن استان ما از هیچ منابعی محروم نبوده ولیکن سرمایه اصلی، نیروی انسانی است. متاسفانه در دید مدیران محترم ارشد استان به دلیل عدم سیستم نظام شایسته سالاری یا دیده نمی شوند یا بسیار کمرنگ به نظر می رسند از اینرو معمولا عملکرد مدیری قابل قبول می باشد که توانایی حل هرگونه تنش چه به حق یا ناحق داشته و اساسا مدیری قابل تقدیر است که راضی به وضع موجود و انتقاد گر نباشد و از آنجا  که در بین متخصصین بومی چنین مدیری کمتر یافت می شود در نتیجه به کار گیری مدیر غیر بومی بهترین گزینه در پست های مدیریت های  حرفه ای است. اقدامی که صدمات آن اول متوجه کارکنان آن سازمان است سپس مردم ودر نهایت توسعه. 

در گروه اول این امر موجب دلسردی از سازمان شده ودر حالت بسیار خوش بینانه، یا  فرد متقاضی انتقال به سازمانهایی  انتقال می یابد که از حیث حقوق و مزایا از موقعیت بهتری برخوردارند و یا این که با استفاده از موقعیت شغلی موجود به طرق دیگری مشغول به  کسب درآمد می¬شود و یا فعالیت دیگری در پیش می گیرند.

و در گروه دوم که مردم هستند یا با قوانین آشنا یند و مشکل خود را حل می کنند و یا سعی در حل مشکلات خود به شکلهای مختلف دارند  که معمولا با تطمیع همراه است و یا کلا  بی خیال مشکل خود می شوندو ناراضی نسبت به سازمان خدمت دهنده، بی تفاوت می شوند و ....

اصولا توسعه پایدار نیازمند یک تفکر و عمل پایدار است .آخر چطور می شود مدیری با تفکر سیاسی بتواند از عهده امور تخصصی بر آمده و برنامه های جامع و به دور ازهرگونه جانب داری از قشر خاص ارایه نماید؟ قطعا چنین نخواهد بود.

چرا که لازمه برنامه ریزی وجود اطلاعات دقیق و و تخصص کافی در تلفیق منابع از وضع موجود جهت دستیابی به وضع مورد نظر است و عدم شناخت، متاسفانه موجب شکست در اجرای برنامه می شود و صد افسوس که هزینه های بالای آموزش مدیران بی تجربه را مردم متحمل می شوند ولی از آنجا که این هزینه ملموس نمی باشد مسئولین ناظر یا توجه به آن نداشته یا کمتر به آن توجه می کنند.

طبق ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، روی کار آمدن مدیران سیاسی و عزل و نصب آنها تابع قانون خاص خود می باشد. ولی  متاسفانه در عزل و نصب مدیران حرفه ای، امور سیاسی رخنه کرده که خود بزرگترین عامل عدم توسعه پایدار در استان است. 

وقتی مسئولین محترم الویت تصدی پست های حساس را به افراد بی تجربه و یا غیر بومی و نا آشنا به مسایل فرهنگ بومی، اجتماعی یا اقتصادی می دهند؛ به طور طبیعی باید در انتظار عملکردهای ضعیف، دانش محدود در اداره امور و تصمیم گیریهای اشتباه که با برنامه ریزی ضعیف همراه است باشیم.اقدامی که تبعات و پیامدهای منفی آن در سال های بعد گریبان گیر مردم خواهد شد و وضع امروز اشتغال استان نشات گرفته ازهمین موضوع است موضوعی که در عرض چند ماه قابل حل نیست و.....

در حال حاضر برای مردم شریف قابل پذیرش نمی باشد که عواملی همچون هشت سال دفاع مقدس یا طیف سیاسی خاص گذشته را مقصر بدانیم. چه بسا مدیرانی در دولتهای قبل خوب کار کردند و حالا نیز در مسند برنامه ریزان هستند و مدیرانی هم هستند که به خاطر رضای خدا به خلق خدا در سایه ولایت فقیه خدمت می کنند و از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.و شاید اگر در جمع ما نباشند عملکرد مناسب آن ها در یاد و خاطره  مردم همیشه جاویدان است.

مردم  فهیم و ولایت مدار استان همدان با آغوش باز میزبان و مدیون مدیرانی هستند که جز خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در فکر دیگری نباشند باشد که عملکرد امروز ما مدیران، زبان زد آیندگان باشد انشاالله

مهرداد سوری








منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
متن خوبی بود.همدان سالهاست که مرکز پرورش و تاخت و تاز مدیران بی تجربه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار