یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در همدان گفت: سردردهای میگرنی را با سینوزیت اشتباه نگیرید.
کد خبر: ۴۵۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ 11 July 2017
یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در همدان گفت: سردردهای میگرنی را با سینوزیت اشتباه نگیرید.

به گزارش ایسنا؛ دکتر بابک آزادنیا با بیان اینکه بیشتر افراد سردردهای میگرنی را با سینوزیت اشتباه می‌گیرند، اظهار کرد: اغلب سردردهایی که منجر به شکایت بیماران می‌شود، از نوع میگرن است.

وی درباره سینوزیت عنوان کرد: انسان‌ها در اطراف بینی، گونه و حتی روی پیشانی خود فضاهای کوچکی مملو از هوا دارند که اصطلاحا به آنها سینوس گفته می‌شود.

آزادنیا افزود: این حفره‌های کوچک دارای پوشش سلولی و نرم بوده که به آن مخاط می‌گویند و معمولا ترشحات اندکی دارند که از طریق بینی یا حلق تخلیه می‌شوند.

وی تصریح کرد: هنگامی‌که فردی به سینوزیت مبتلا می‌شود، غشاهای مخاطی بینی، گلو و خود سینوس ملتهب و متورم می‌شوند بنابراین راه خروج ترشحات گرفته شده و دهانه خروج سینوس بسته می‌شود.

وی ادامه داد: سینوس‌های بسته شده، محیط مرطوبی را ایجاد می‌کنند که نسبت به عفونی شدن مستعد است بنابراین سینوس‌هایی که عفونی شده و نمی‌توانند تخلیه شوند پر از چرک شده و علائمی نظیر ترشحات غلیظ، زرد یا سبز رنگ و درد صورت و دیگر علائم عفونت را ایجاد می‌کنند.

آزادنیا با تأکید بر اینکه سردرد تنها علامت سینوزیت نیست، تصریح کرد: سینوزیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود و سردرد در سینوزیت حاد همراه با علائم سرماخوردگی است.

علائم سینوزیت حاد و مزمن

آزادنیا با اشاره به اینکه علائم سینوزیت حاد و مزمن از یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: سینوزیت حاد با علائمی نظیر سرماخوردگی یعنی همان بی‌حالی، آبریزش بینی، سردرد و ... همراه است که معمولا در مدت زمان یک هفته تا 10 روز بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: حال اگر به هر علتی درمان طولانی شود و بهبود حاصل نشود به طوریکه دوره آن به بیش از سه ماه هم برسد و بیمار مدام مشکل داشته باشد، به آن سینوزیت مزمن می‌گویند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه سردرد ناشی از سینوزیت در سینوزیت نوع حاد شایع است، گفت: بیشتر سینوزیت‌ها از نوع سینوزیت حاد است.

وی با بیان اینکه ترشح، درد و گرفتگی بینی از علائم اولیه سینوزیت حاد هستند، ادامه داد: ترشحات غلیظ زرد یا سبزرنگ از بینی یا پشت حلق خارج می‌شوند همچنین درد، حساسیت و تورم و احساس پری و فشار اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، بینی و یا پیشانی از علائم این بیماریست که گاهی فک فوقانی و دندان‌ها را هم شامل می‌شود.

آزادنیا اضافه کرد: گرفتگی بینی یا انسداد بینی و سختی تنفس هم جزء علائم سینوزیت حاد بوده و در برخی بیماران علاوه بر موارد فوق از کاهش حس بویایی و چشایی، گاهی سرفه که ممکن است شب‌ها بدتر شود، هم شاکی هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماران از سردرد هم رنج می‌برند اما سردرد جزء علائم اصلی برای تشخیص سینوزیت نیست، عنوان کرد: در سینوزیت حاد که بیمار دچار سردرد شده، سردرد به صورت سنگینی و فشار بر سر است.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب درباره دارودرمانی این بیماری تصریح کرد: برای درمان سینوزیت با توجه به نوع و شرایط بیمار از آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، ضداحتقان‌ها و سرم‌های شست‌وشو استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه شست‌وشوی بینی در بهبود علائم و درمان سینوزیت موثر است، افزود: شست‌وشوی بینی و سینوس‌ها، ترشحات را رقیق، ذرات عفونی را خارج و تخلیه سینوس را تسهیل می‌کند.

آزادنیا با تأکید بر اینکه استراحت در منزل مقاومت بدن را مقابل عفونت بالا برده و بهبودی را تسریع می‌کند، خاطرنشان کرد: نوشیدن مایعات فراوان، مثل آب و آبمیوه، ترشحات مخاطی را رقیق و تخلیه ترشحات را تسهیل کرده و در بهبود علائم این بیماری موثر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

وی در پایان با اشاره به اینکه گرچه علائم سرماخوردگی بیشتر از 10 روز باقی بماند، گفت: اگر خلط چرکی طی هفت روز سرماخوردگی کم نشده و یا سیر بدترشونده داشته باشد، علائم آلرژی با درمان‌های رایج بهبود نیافت و یا عوارض سینوزیت مثل تورم اطراف چشم‌ها به ویژه در کودکان، سردرد شدید یا سفتی گردن، بیرون‌زدگی چشم و یا تب بالا ایجاد شد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار