وزیر بهداشت گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ استعمال سیگار در ایران ۷ تا ۸ دهم درصد کاهش داشته است و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حوزه عدم مصرف سیگار و قلیان اقدامات مناسب و درخور تحسینی انجام داده‌اند.
کد خبر: ۴۵۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹ 10 July 2017
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان برای سومین بار متوالی در برنامه‌های کنترل دخانیات از سوی وزیر بهداشت موردتقدیر قرار گرفت.

به گزارش تابناک همدان؛ دکتر جلال‌الدین امیری که برای شرکت در همایش هفته ملی بدون دخانیات به تهران سفرکرده بود از سوی وزیر بهداشت موردتقدیر قرار گرفت گفتنی است در این همایش مقامات عالی وزارت بهداشت و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران حضور داشتند.

وزیر بهداشت در این همایش گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ استعمال سیگار در ایران ۷ تا ۸ دهم درصد کاهش داشته است و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حوزه عدم مصرف سیگار و قلیان اقدامات مناسب و درخور تحسینی انجام داده‌اند.

وزیر بهداشت همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت صنایع افزود: هر چه ما می‌بافیم وزارت صنایع پنبه می‌کند چراکه این وزارت خانه به دنبال توسعه این صنعت و درآمدزایی است.

وی همچنین تأکید کرد جامعه ما برای حل مشکل اعتیاد، کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقر نیازمند تعهد سیاسی در تمام ارکان نظام است و بدون تعهد سیاسی اقدامات دولت، مجلس و دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی راه به‌جایی نخواهند برد.

دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت از دیگر سخنرانان حاضر در جلسه بود وی بیشترین عامل مرگ و میر قابل‌پیشگیری در ایران را مربوط به مصرف دخانیات اعلام کرد و افزود: سالیانه ۵۵ تا ۶۵ هزار نفر در ایران براثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهند.



کاهش استعمال دخانیات در ایران


سیاری گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته هر کس از ۱۸ سالگی شروع به استعمال سیگار کند به‌طور متوسط ۲۰ سال از عمر خود را ازدست‌داده است و این در حالی است که ایرانی‌ها سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق سیگار دود می‌کنند و ۲۰ هزار میلیارد تومان هم هزینه درمان این افراد می‌شود.

وی یکی از راهکارهای کنترل بیشتر دخانیات در کشور را مقررات وضع مالیات بر خرده‌فروشان این تجارت برشمرد و افزود من از هنرمندان هم گلایه‌مند هستم چراکه این عزیزان در بعضی از فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی مبادرت به استعمال سیگار می‌نمایند.

در حاشیه این همایش دکتر جلال‌الدین امیری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد عملکرد مناسب این معاونت در رابطه با کنترل دخانیات به خبرنگار وبدا گفت: تیم بازرسی بهداشت محیط مراکز بهداشت استان همدان به کمک نیروی انتظامی۸۳۰مورد بازرسی از مرکز عرضه‌کننده قلیان انجام داده است که از این تعداد ۴۷۳ مورد به دستگاه قضا ارجاع و  درنهایت ۲۱۸ مرکز عرضه‌کننده قلیان پلمپ شده است وی افزود تعداد کل قلیان‌های کشف و ضبط‌شده۴٬۹۴۰ عدد است.






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار