اجرایی نشدن شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرستان فامنین و ماماهان یکی دیگر از معضلاتی است که شهروندان این شهرستان با آن مواجه هستند به طوری که ورود فاضلاب به سطح کوچه و خیابان علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات بهداشتی نیز برای اهالی دارد که می‌طلبد فکری برای آن شود.
کد خبر: ۴۴۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 25 June 2017
اجرا نشدن شبکه جمع‌آوری فاضلاب در فامنین و ماماهان، یکی از موضوعاتي است که شهروندان این مناطق را با مشكلات بسياري مواجه كرده است.

به گزارش فارس  وقتی از توسعه سخن می‌گوییم، تصور جامعه‌ای به ذهن خطور می‌کند که بتواند از همه ابعاد رشد و نمو یافته و بتواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد که گاهی با وجود خلأها و مشکلاتی این مسئله نمود عینی نمی‌یابد.

امر توسعه در شهرها می‌طلبد همه‌جانبه باشد، به گونه‌ای که با دربرگیری همه مناطق و محلات رشد همه جانبه‌ای را داشته و هیچ منطقه‌ای از برخورداری امکانات جا نماند.

شهرداری یکی از دستگاه‌هایی است که با رسیدگی یکسان به همه نقاط شهری می‌تواند علاوه بر رضایت اجتماعی، موجب رشد همه جانبه شهر باشد اما گاهی با بی‌مهری به برخی مناطق، شاهد عدم توسعه در برخی محلات و بخش‌ها هستیم که همین خود به محرومیت شهر نیز خواهد انجامید.

فامنین یکی از شهرستان‌های استان همدان که شهرستان شدن آن عمر کوتاهی دارد، همچنان در مبلمان شهری و ایجاد شاخصه‌های یک شهر برخوردار، آن طور که باید توسعه نیافته و این را می‌توان از وضعیت آسفالت، جدول‌گذاری، ساخت و سازهای ناهمگون، فضای سبز و ...این شهر متوجه شد.

در این امر عوامل بسیاری دخیل است که از جمله آن می‌توان به تخصیص اعتبار اشاره کرد که نبود آن بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌‌ها را عقیم گذاشته و نمی‌توان سالانه شاهد حل بخشی از مشکلات بود.

اجرایی نشدن شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرستان فامنین و ماماهان یکی دیگر از معضلاتی است که شهروندان این شهرستان با آن مواجه هستند به طوری که ورود فاضلاب به سطح کوچه و خیابان علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات بهداشتی نیز برای اهالی دارد که می‌طلبد فکری برای آن شود.

از سوی دیگر آبفا اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب را در دستور کار دارد اما به علت اعتبار کلانی که این پروژه نیاز دارد، هنوز موفق به اجرای آن نشده است اما اینکه شهروندان از چاه جذبی برای هدایت فاضلاب خود استفاده کنند، خود بحث جداگانه‌ای است اما آیا دستگاه‌های اجرایی در قبال رسیدگی به این موضوع دخیل نیستند؟

در همین راستا با مسوولان بخش‌های مختلفی که در این مسئله دخیل هستند، گفت‌وگوهایی صورت گرفت که هر یک این مشکل را ناشی از بی‌توجهی دستگاه دیگری می‌داند که این مسئله جالب توجه است.

*جاری شدن فاضلاب در سطح کوچه و خیابان به شهرداری ارتباطی ندارد

شهردار فامنین در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه جاری شدن فاضلاب در سطح کوچه و خیابان به شهرداری ارتباطی ندارد، اظهار کرد: اینکه مردم مسائل بهداشت محیط ناشی از جاری شدن فاضلاب را مطرح می‌کنند به این علت است که از چاه‌های جذبی استفاده نمی‌کنند و یا در صورت استفاده، بخش‌های از آب حاصل از شستشوی خود را به بیرون از منازل هدایت می‌کنند.

احمد محمدی با تأکید بر اینکه جاری شدن فاضلاب در سطح کوچه و خیابان و گندآبی شدن آن خود معضلی است که باید رسیدگی شود، افزود: شهرداری برای ساماندهی این موارد نمی‌تواند ورود کند هرچند شهروندان برآنند که این مسئله جزو وطایف شهرداری است.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری جمع‌آوری آب‌های سطحی است، گفت: با وجود اینکه ساماندهی آب‌های هدایت شده به سطح خیابان و کوچه‌ها با شهرداری نیست اما در مواقعی شهرداری پاکسازی آن را نیز انجام می‌دهد.

*متولی جمع‌آوری فاضلاب فامنین شهرداری است

مدیرآب و فاضلاب شهرستان فامنین نیز گفت: گندآب‌های موجود در سطح شهر، حاصل جاری شدن آب شست‌وشوی داخل منازل است که بر این اساس نقاط فاقد فاضلاب، باید فاضلاب آنها به داخل چاه‌های جذبی و سپتیک هدایت شود.

محسن اکبری با بیان اینکه متولی جمع‌آوری فاضلاب جاری شده در کوچه‌ها تا زمانی که شبکه فاضلاب اجرا نشود، شهرداری است، افزود: در شهری که مصوبه اجرای فاضلاب ندارد، جمع‌آوری فاضلاب بر عهده آبفا نیست و فاضلابی که در ماماهان و انتهای شهر فامنین جاری است باید به چاه‌های جذبی هدایت شود.

*شکوائیه‌ای از مشکل زیست‌محیطی فاضلاب در فامنین و ماماهان گزارش نشده است

رئیس محیط زیست شهرستان فامنین نیز با بیان اینکه تاکنون شکوائیه‌ای از مشکل زیست‌محیطی فاضلاب در فامنین و ماماهان گزارش نشده است، اظهار کرد: برای ورود محیط زیست به این مسئله باید ابتدا شکایت‌هایی به این اداره صورت گیرد تا بتوان وارد شد و اخطارهای لازم را به مسوولان مرتبط داد.

عزیزی جمع‌آوری فاضلاب را از وظایف آبفا دانست و بیان کرد: وظیفه آب و فاضلاب شهری است که در این زمینه ورود کرده و ضمن جمع‌آوری فاضلاب، آن را تصفیه کند.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست نیز بارها این مسئله را به شهرداری اخطار داده است اما تأثیری نداشته و شهرداری نیز معتقد است باید آب و فاضلاب در این موضوع ورود کند.

رئیس محیط زیست شهرستان فامنین گفت: شهروندان فامنین و ماماهان در صورت مواجهه با مناظر زشت و غیر بهداشتی جاری شدن فاضلاب در محلات، به ما اعلام کنند تا پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب در حال تهیه طرح است و تا زمانی که مردم لوله‌گذاری نکنند، حل نخواهد شد، افزود: شهرداری نیز در پاکسازی جوی‌های آب باید وارد عمل شود، زیرا در مواقعی زباله‌ها جلوی آب جاری شده را گرفته و موجب مشکلاتی می‌شود.

*جاری شدن فاضلاب در سطح محلات مشکلات بهداشتی دارد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز ضمن پیگیری این موضوع اظهار کرد: با توجه به اینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در فامنین وجود ندارد و این موضوع نیازمند اعتبارات ملی و استانی است، باید ضمن تأمین اعتبار کار تخصصی برای جمع‌آوری فاضلاب انجام شود.

سید حسین جعفری ورود آب‌های فاضلاب به سطح کوچه و خیابان را ناشی از عدم توجه و عدم استفاده برخی مردم از چاه‌های جذبی دانست و گفت: جاری شدن آب در جا گندآب شده و موجب بروز مشکلاتی برای اهالی این مناطق می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع در مجموعه بهداشت محیط باید از مجاری قانونی پیگیری شود، بیان کرد: مسوولیت جمع‌آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری است، اما این از نوع آب‌های سطحی نیست و مجموعه اداراتی باید دخیل باشند تا این مشکل برطرف شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان اضافه کرد: بهداشت محیط است باید اخطارهای قانونی را در این خصوص دهد که این کار را نکنند و شهرداری هم زیرساخت‌ها را برای ایجاد چاه‌های جذبی ایجاد کند.

وی در پاسخ به اینکه شهرداری می‌تواند جوی‌هایی را برای هدایت ‌آب‌های خروجی از منازل داشته باشد، گفت: اینکه فاضلاب از مجل جوی شهرداری عبور کند، نباید صورت گیرد زیرا موجب آلودگی بیشتر می‌شود، بلکه باید راهکاری ایجاد شود که آب‌ها به سمت معابر عمومی نرود.

با وجود اینکه دستگاه‌های مرتبط با بحث زیست‌محیطی فاضلاب در فامنین اظهارنظرهای خود را داشتند،اما همچنان این مشکل لاینحل مانده و هیچ دستگاهی، دستگاه اجرایی دیگری را موظف به رسیدگی به این مشکل می‌داند،هرچند بخشی از آن به نبود اعتبار برمی‌گردد و بخشی به مسوولیت‌پذیری، که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حل این معضل اساسی نه تنها در فامنین، بلکه در همه نقاط باشیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار