مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: بارندگی‌های مؤثر تا اردیبهشت امسال ۳۷۵٫۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته کاهش ۸ درصدی داشته و در درازمدت نیز ۱۹ درصد افزایش دارد.
کد خبر: ۴۴۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 18 June 2017
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 1285 تن کلزا از کشاورزان خریداری شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بین 8 تا 9 هزار تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شود.

به‌گزارش ایسنا، امیرلاهوتیان در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه افزایش تولید کلزا در برنامه اقتصاد مقاومتی، اظهارکرد: سال گذشته تعهد تولید کلاز در استان همدان 8495 تن بود که محقق نشد اما امسال سطح زیر کشت کلزا 7 برابر افزایش یافته است که امیدواریم میزان تولید این محصول محقق شود.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی کلزا از ابتدای فروردین امسال آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا 27 هزار و 830 ریال با ناخالصی 2 درصد و رطوبت 10 درصد درنظر گرفته شده که این برای نخستین‌بار است که قیمت تضمینی کلزا از 2 برابر قیمت گندم بیشتر است.

وی ادامه داد: در سالجاری از 6000 هکتار کشت کلزا 5815 هکتار که معادل 97 درصد است، محقق شده بود اما به علت سرمازدگی و خسارات ناشی از تگرگ این میزان به 4313 هکتار کاهش یافته که پیش‌بینی می‌شود با تولید 9000 تن کلزا و با 8930 تن خرید برنامه اقتصاد مقاومتی در این زمینه محقق شود.

لاهوتیان یادآور شد: در پاییز گذشته بارش موثری در استان رخ نداده و پس از بارش‌های اندکی در آذرماه سال گذشته با افت شدید دما مواجه شده به طوریکه طی 40 سال اخیر این امر در استان بی‌سابقه بود و باعث شد بسیاری از محصولات پاییزه دچار تنش شده و در ادامه فصل، سطح زیرکشت کلزا با سرما مواجه شود و از طرفی خسارت تگرگ نیز در ابتدای سالجاری محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار داد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: بارندگی‌های موثر تا اردیبهشت امسال 375.7 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته کاهش 8 درصدی داشته و در دراز مدت نیز 19 درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 118 هزار هکتار از اراضی پاییزه استان زیرپوشش بیمه قرار داشت، عنوان کرد: سطح زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی استان در محصولات پاییزه در سالجاری به 227 هزار و 300 هکتار رسیده است.

لاهوتیان بیان کرد: استان همدان از نظر درصد رشد بیمه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته رتبه اول و از نظر سطح بیمه رتبه سوم را در کشور کسب کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار