رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسدآباد گفت: انجمن حفظ آثار ملی در راستای کمک به نگهداری بناها و آثار تاریخی در سطح شهرستان با حضور علاقمندان به میراث ملی تشکیل شده است.
کد خبر: ۴۴۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 15 June 2017
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسدآباد گفت: در راستای حفاظت از کتیبه آقاجان بلاغی طرح مرمت و آسیب شناسی این اثر تاریخی ارزشمند توسط کارشناسان میراث فرهنگی در حال تهیه است.

به گزارش ایرنا؛ کامران اکبری شایگان بیان کرد: طرح مرمت و آسیب شناسی کتیبه آقاجان بلاغی پس از تهیه برای تایید در کمیته فنی مرمت میراث فرهنگی استان همدان ارسال خواهد شد. 

وی تصریح کرد: در این طرح یک سایه بان که با بافت و کالبد کتیبه همخوانی داشته باشد، ساخته می شود و همچنین کتیبه به وسیله یک حصار از دسترسی مستقیم گردشگران جدا خواهد شد. 

شایگان با بیان اینکه طرح آسیب شناسی و مرمت کتیبه در دو مرحله انجام می شود، گفت: مرحله اول شامل ساخت سایه بان و حصار است و در مرحله بعد مولاژ این اثر تاریخی تهیه می شود. 

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسدآباد خاطرنشان کرد: نظر به قدمت کتیبه آقاجان بلاغی و گردشگران زیادی که از این اثربازدید می کنند، مولاژی ازکتیبه تهیه و در موزه شهرستان نگهداری خواهد شد. 

وی با اشاره به پیش بینی یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح مرمت کتیبه، گفت: 500 میلیون ریال از اعتبار سال جاری شهرستان با قول مساعد فرماندار برای این طرح در نظر گرفته شده است.

شایگان اظهار کرد: بنابر استاد و عکس های موجود از سال 1380تا کنون هیچ گونه آسیب و تغییری در کتیبه آقاجانبلاغی دیده نشده و میراث فرهنگی همواره حفاظت و حراست ازآثار ملی را در دستور کار دارد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسدآباد گفت: انجمن حفظ آثار ملی در راستای کمک به نگهداری بناها و آثار تاریخی در سطح شهرستان با حضور علاقمندان به میراث ملی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون انجمن حفظ آثار ملی با حضور جمعی از اهالی روستاهای چارق و آقاجانبلاغی که در همجوار کتیبه هستند،از این اثرباارزش مراقبت می کنند.

کتیبه آقاجان بلاغی مربوط به بنای یک سد در اسدآباد است که در 15 کیلومتری شمال غرب اسدآباد در نزدیکی روستای آقاجان بلاغی قرار گرفته است.

 این سد در دوران صفویه در قسمتی از رودخانه دربند رود احداث شده بود که به مرور زمان از بین رفته اما کتیبه فوق روی صخره کوهستانی همچنان باقی مانده است.

متن حک شده بر روی تخته سنگ قطعه شعری به خط ثلث است که به صورت برجسته حکاکی شده است. طبق مصرع آخر شعر، تاریخ احداث اثر بر اساس حروف ابجد سال 957 هجری قمری است.

اسدآباد 150 اثر تاریخی و گردشگری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار