علویان با اشاره به اینکه جوان بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت نوع C هستند، تصریح کرد: موارد ابتلا به بیماری هپاتیت نوع C در معتادان تزریقی، بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی و کسانی که قبل از سال ۷۵ اقدام به خون‌گیری کردند، بیشتر است.
کد خبر: ۴۲۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 25 May 2017
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B هستند، گفت: بیشترین آمار شیوع بیماری هپاتیت B متوجه استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان است.

به گزارش تسنیم، سیدموید علویان در سمینار یک روزه هپاتیت و چشم‌انداز آن در ایران با اشاره به ضرورت کنترل هپاتیت از نوع C تا افق 1410 اظهار داشت: بیماری‌هایی نیز هپاتیت نوع Cو Bدر جوامع امروزی بیشتر شیوع پیدا کرده که البته اقدامات کنترلی اثربخشی نیز در پیش گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت نقش مؤثری در پیشگیری از بروز این بیماری داشته است، افزود: بیماری هپاتیت نوع B به دلیل قابل انتقال بودن امکان ریشه‌کن شدن آن وجود ندارد اما اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آن مؤثر است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه0.4 درصد جمعیت کشور مبتلا به هپاتیت C هستند، بیان کرد: یک ‌میلیون و400 هزار نفر در کشور ما مبتلا به هپاتیت نوع B هستند و از این تعداد 40درصد زنان در گروه سنی 25 تا 50 سال  راشامل می‌شودکه اقدامات تشخیصی و درمانی مناسبی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به آمار بالای انتقال بیماری هپاتیت B از مادر به نوزاد در ایران گفت: واکسیناسیون و غربالگری آمار شیوع این بیماری را کند می‌کند اما هپاتیت B قابل درمان نیست و باید کنترل شود.

علویان با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری عنوان کرد: روابط جنسی، تزریق خون، اعتیاد، عدم راعایت نکات بهداشتی در آرایشگاه‌ها و دندانپزشکی‌ها در افزایش انتقال این بیماری مؤثر است.

وی تصریح کرد: بیشترین آمار شیوع بیماری هپاتیت B متوجه استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان است البته با اقدامات پیشگیرانه در20 سال اخیر میزان شیوع در سیستان و بلوچستان از پنج درصد به 3 درصد کاهش یافته است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: طرح واکسیناسیون نوزادان نسبت به بیماری هپاتیت از سال 93در کشور آغاز شده است و برای کنترل بیشتر طرح غربالگری مادران نیز برای محافظت از نوزادان اجرا شد و در این راستا 86 درصد کودکان و 90 درصد مادران در مقابل ابتلا به هپاتیت ایمن شدند.

وی به وضعیت بیماری هپاتیت نوع C در کشور اشاره کرد و گفت: این نوع هپاتیت قابل درمان است و براساس هدف‌گذاری انجام شده موارد ابتلا به این نوع بیماری تا سال 2010 حذف می‌شود که البته در حال حاضر ایران جزو کشورهای با شیوع پایین این بیماری است.

علویان با اشاره به اینکه جوان بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت نوع C هستند، تصریح کرد: موراد ابتلا به بیماری هپاتیت نوع Cدر معتادان تزریقی، بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی و کسانی که قبل از سال 75 اقدام به خون‌گیری کردند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه مواد ابتلا به تالاسمی در کشور با درمان و تشخیص به موقع کنترل شده است، اظهار داشت: وزارت بهداشت باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و پرستاران و ماماها برای کنترل بیماری هپاتیت بهره بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار