پژوهشگر اجتماعی
هوشمند مدرس دانشگاه گفت: گرایش به مصرف قلیان در سال‌های گذشته در سطح جامعه و خانواده‌ها افزایش چشمگیری داشته که این موضوع می‌تواند مشکلات و پیامدهای ناگواری را ازنظر فرهنگی و اجتماعی و تربیتی برای نوجوانان و جوانان خانواده‌ها ایجاد نماید.
کد خبر: ۴۲۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 23 May 2017
یک مدرس دانشگاه گفت: گرایش به مصرف قلیان در سال‌های گذشته درسطح جامعه و خانواده‌ها افزایش چشمگیری داشته است که این امر می‌تواند مشکلات و پیامدهای ناگواری راازنظرفرهنگی واجتماعی وتربیتی برای نوجوانان وجوانان خانواده‌ها ایجادنمایدکه چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی مناسب جهت کنترل وکاهش آن‌یکی ازضرورت‌های اساسی است. 

مهرداد هوشمند در گفتگو با تابناک همدان اظهار داشت: در حال حاضر متأسفانه گرایش به مصرف قلیان جنبه خانوادگی پیداکرده است و اعضای خانواده باهم و در کنار یکدیگر از قلیان استفاده می‌کنند وبه راحتی به یکدیگر تعارف می‌کنند و نسبت به هم اظهار صمیمیت می‌کنند.

امروز میزان حساسیت ونگرانی‌های والدین نسبت به مصرف قلیان فرزندان و دختران در خانواده‌ها کاهش‌یافته است. این عدم حساسیت و کاهش نظارت والدین، نگرانی‌هایی را برای صاحب‌نظران اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است.

 این پژوهشگر اجتماعی افزود: از مصرف قلیان به‌عنوان دروازه ورود به اعتیاد و زمینه گرایش به مخدرهای دیگر یاد می‌شود واستفاده از آن با افزایش ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی نوجوانان وجوانان رابطه‌ی نزدیکی دارد،لذا ضرورت داردجوانان و خانواده‌ها ازعوارض و آسیب‌های سوءمصرف مواد مخدر وقلیان آگاهی پیدا کنندکه دراین زمینه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی و تربیتی نظیر دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، صداوسیما، حوزه‌های علمیه نقش مهم و تعیین‌کننده دارند.

هوشمند همچنین گفت: افزایش آگاهی وشناخته والدین وجوانان نسبت به عوارض و پیامدهای زیان‌بار مصرف قلیان می‌تواند در پیشگیری وکاهش پدیده شوم تأثیرات اساسی داشته باشد این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: درحال حاضر متأسفانه این فکر و باور غلط در بین خانواده‌ها وجوانان شکل‌گرفته که مصرف قلیان عوارض خاصی ندارد ومصرف آن اعتیادآور نیست،لذا همین باور غلط موجب می‌شودکه والدین نسبت به مصرف قلیان توسط فرزندان خودنگرانی کمتری داشته باشند و همین فکر غلط زمینه را برای شیوع و گرایش بیشتر به مصرف قلیان در بین جوانان و خانواده‌ها افزایش می‌دهد بنابراین ضرورت دارد در این زمینه بافرهنگ سازی و افزایش آگاهی و شناخت والدین به دوام و قوام خانواده کمک نموده و نوجوان و جوانان را از خطرات و آسیب‌های استعمال مواد مخدر و قلیان ایمن نمود.






منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پروین نیکبخت
|
Turkey
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
تشکرفراوان ازاقای هوشمند
امیداست مسئولین دراین راستا همت گمارده وجوانان راازاین معضل رهایی بخشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار