«حسن روحانی» با کسب 23.5 میلیون رأی و 57 درصد آراء رئیس دولت دوازدهم شد.
کد خبر: ۴۲۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 20 May 2017
نتایج اولیه و رسمی انتخابات ریاست جمهوری توسط رئیس ستاد انتخابات اعلام شد که شمارش بیش از 40 میلیون رأی نشان می دهد که «حسن روحانی» پیشتاز و برنده قطعی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است. و پس از او «سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طباء»در رده های بعدی قرار گرفته اند.

روز جمعه 29 اردیبهشت ماه، انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم با مشارکت بیش از 70 درصد مردم در داخل و خارج از کشور برگزار شد؛ موضوعی که این انتخابات را به یکی از بی سابقه ترین انتخابات از حیث میزان مشارکت مردم بدل کرد.

به گزارش «تابناک»، در این دوره از انتخابات شرکت کنندگان، آرای خود را برای انتخاب رئیس جمهور دوره دوازدهم از بین چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که به ترتیب عبارت بودند از «حسن روحانی»، «سید ابراهیم رئیسی»، «سید مصطفی میرسلیم» و «سید مصطفی هاشمی طباء» به صندوق های اخذ رأی ریختند.

بر اساس این خبر، میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم به بیش از 40 میلیون رسید و از مرز 70 درصد گذشت. در حالی که شمار شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92 حدود 72.2 درصد بوده و 36 میلیون و 704 هزار و 156 تن در آن مشارکت داشته اند.

مشارکت دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری در حالی به بیش از 70 درصد رسیده که تنها در دوره های سوم با 74.26، دوره هفتم با 79.92 و در دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری با 84.83 درصد مشارکت مردم در انتخابات بیش از این دوره بوده است. البته با توجه به افزایش میزان دارندگان صلاحیت برای شرکت در انتخابات، تنها در این دوره از انتخابات است که آمار مشارکت کنندگان به بیش از 40 میلیون تن رسیده است.

بنا بر اعلام مسئولان ستاد انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان، شمارش آرای صندوق‎ها در سراسر کشور در شعب اخذ رأی آغاز شده و اولویت شمارش آرا با انتخابات ریاست جمهوری است که تا کنون بیش از 40 میلیون از آراء آخذ شده شمارش و نتایج آن اعلام شده است.

بنا بر توافق مجریان و ناظران این انتخابات، آرای چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری آقایان روحانی، رئیسی، میرسلیم و هاشمی طبا به تدریج اعلام می شود.

بر مبنای آخرین گزارش ها از ستاد انتخابات کشور، روحانی توانسته گوی رقابت را از رقیب اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری برباید. اختلافی که کار را در همان مرحله اول به پایان می رساند و او را برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران بر کرسی اش در پاستور می نشاند.

«سید مصطفی میرسلیم» و «سید مصطفی هاشمی طباء» هم رقابت نزدیکی برای قرار گرفتن در جایگاه سوم با هم دارند.


شمارش 25 میلیون رأی و پیشتازی «روحانی»/ آراء تا سقف 40 میلیون شمارش شد

با گذشت بیش از هشت ساعت از پایان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، «علی اصغر احمدی» معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص میزان مشارکت در انتخابات و همچنین تعداد آرایی که تاکنون شمارش شده است، توضیحاتی داد.

وی افزود: پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، نتایج انتخابات ریاست جمهوری را همین امروز به استحضار مردم خواهیم رساند.

رئیس ستاد انتخابات کشور نتایج حاصل 25 میلیون 906 هزار و 729 رأی را که به تأیید هیأت اجرایی رسیده است، این گونه عنوان کرد: «حسن روحانی» با 14 میلیون و 619 هزار و 848 رأی اول است، «سید ابراهیم رئیسی» با 10 میلیون 125 هزار و 855 رأی در جایگاه دوم است و آقایان «سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طباء» به ترتیب با کسب 297 هزار و 276 رأی و 139 هزار و 331 رأی در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

احمدی یادآور شد: آرا تا سقف 40 میلیون شمارش شده که پس از تأیید هیأت اجرایی مرکزی انتخابات اعلام خواهد شد. او البته پیش بینی کرد تا ساعت 14 امروز نتایج شمارش 40 میلیون رأی رسما اعلام شود.

او دو ساعت پس از اعلام اولیه نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به میان خبرنگاران آمد و نتایج آراء شمارش شده را اعلام کرد.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری جدیدترین نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را اعلام کرد که بر این اساس میزان کل آرای ماخوذه و شمارش شده تا این ساعت نتیجه شمارش 40 میلیون و 706 هزار و 729 رای مشخص شده است.

شمارش بیش از 40 میلیون رأی و انتخاب روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم

از مجموع آراء شمارش شده تا کنون 38 میلیون 914 هزار و 470 رأی به عنوان آراء صحیح ماخوذه و شمارش شده به حساب آمده است که حکایت از پیشتازی «حسن روحانی» با مجموع رأی 22 میلیون و 796 هزار و 468 رای دارد.

«ابراهیم رئیسی» با 15 میلیون و 452 هزار و 194 پس از روحانی در جایگاه دوم قرار گرفته است و «سید مصطفی میرسلیم» با کسب 455 هزار و 211 رای و «سید مصطفی هاشمی طبا» با 210 هزار و 597 رأی در جایگاه های سوم و چهارم انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته اند. 

ساعت 14 امروز «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور برای اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری به میان خبرنگاران آمد و آماری از میزان آرای اخذ و شمارش شده برای این انتخابات ارائه کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات با امنیت کامل و شور و نشاط مردم برگزار شد، گفت: ما این اتحاد را بار دیگر به جهانیان نشان دادیم و اعلام کردیم که جمهوری اسلامی را در جهت خدمت به مردم دین ادامه خواهیم داد.

رحمانی فضلی با قدردانی از دست اندرکاران انتخابات از جمله بسیج و سپاه که در تامین امنیت انتخابات کمک کردند، افزود: خدا را شاکرم که پیروزی ملت را به گوش جهانیان می رسانیم.

وزیر کشور نتیجه انتخابات را بدین شرح اعلام کرد: تعداد کل آراء ماخوذه 41 میلیون 220 هزار و 131 رأی بوده که از  99.77 درصد شعبات اخذ شده به دست امده و نتیجه نهایی انتخابات محسوب می شود. بر این اساس «حسن روحانی» با کسب 23 میلیون 549 هزار و 616 هزار رأی و با کسب 57 درصد آراء رییس جمهور دوازدهم ایران شد.

 رحمانی فضلی ادامه داد: پس از روحانی، «سید ابراهیم رئیسی با کسب 15 میلیون و 786 هزار و 449 رأی و اختصاص 38.5 درصد از مجموع آراء در جایگاه دوم قرار گرفت.

«حسن روحانی» با کسب 23.5 میلیون رأی و 57 درصد آراء رئیس دولت دوازدهم شد

وی تصریح کرد: همچنین «سید مصطفی میرسلیم» با کسب 478 هزار 215 رأی و «سید مصطفی هاشمی طباء» با کسب 215 هزار و 450 رأی در جایگاه های بعدی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم قرار گرفتند.

پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات توسط وزیر کشور 7 روز فرصت باقی است تا شورای نگهبان صحت انتخابات را به تائید برساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار