استعدادیابی در ورزش، توسط ویژگی‌هایی که تا حدی به‌طور ژنتیکی تعیین‌شده‌اند و تحت تأثیر شرایط محیطی متعدد قرارگرفته‌اند تعیین می‌شود و در حال حاضر تشخیص دقیق آن دشوار است.
کد خبر: ۴۲۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 17 May 2017
درحالی مهم‌ترین عامل پیشرفت یک جامعه در امر ورزش توجه به استعدادیابی از سنین پایه است که متأسفانه تعدادی از هیئت‌های ورزشی استان‌همدان نسبت به این امر بی‌تفاوت هستند.

به گزارش مهر،استعداد در فرهنگ‌های لغت به معنای «توانایی ویژه و طبیعی» و ظرفیت دستیابی به موفقیت تعریف‌شده اما برخی دانشمندان عقیده دارند استعدادیابی در ورزش همان فرآیند شناسایی ورزشکاران فعلی است که توان بالقوه‌ای برای نخبه شدن دارند.

گزینش و جستجوی افراد مستعد و نخبه برای یادگیری و انجام هر کار و یا مهارتی از دیرباز یکی از چالش‌های بشر بوده و این اندیشه و راهبردهای آن در ورزش به‌ویژه ورزش قهرمانی از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی و بعد از آن، ابتدا در کشورهای اروپای شرقی و سپس در سایر کشورهای صنعتی و با این هدف که از پیش بتوان با درجه‌ای از اطمینان افراد مستعد را برای قهرمانی در رشته‌های مختلف شناسایی و تربیت کرد، رایج شد.

استعدادیابی در ورزش دشوار است

استعدادیابی در ورزش، توسط ویژگی‌هایی که تا حدی به‌طور ژنتیکی تعیین‌شده‌اند و تحت تأثیر شرایط محیطی متعدد قرارگرفته‌اند تعیین می‌شود و در حال حاضر تشخیص دقیق آن دشوار است.

ادعا می‌شود که تفاوت بین افراد در درجه اول براثر وراثت و فطرت و در درجه بعد براثر محیط است که وراثت عامل ثابتی است ولی محیط دائم در تغییر است.

ورزشکاران بسیاری وجود دارند که در ورزش ویژه‌ای که برگزیده‌اند موفق نیستند، درحالی‌که برخی دیگر از آن‌ها به درجه‌ای از موفقیت رسیده‌اند؛ ازاین‌رو، پیش‌بینی موفقیت یک ورزشکار در یک ورزش خاص کار آسانی نیست و باید تلاش‌های جدی‌تری در این زمینه انجام گیرد.

بی‌تردید، با توجه به تفاوت‌های زیادی که بین رشته‌های مختلف ورزشی ازلحاظ نیازهای جسمانی، فیزیولوژیکی، آنتروپومتریکی، روانی و مهارت‌های حرکتی وجود دارد، باید استعدادیابی با دقت فراوان و لحاظ کردن شاخص‌های بیشتر صورت پذیرد.

بی‌تفاوتی به امر استعدادیابی مانند دریاچه‌ای می‌ماند که منبع ورود آب به آن بسته‌شده باشد و کم‌کم این آب تبدیل به مردابی خواهد شد و از بین خواهد رفت.

بسیاری از روسای هیئت‌های ورزش استان‌همدان به سبب مشغله کاری که از رجل سیاسی و مدیران استان هستند نسبت به امر استعدادیابی در ورزش بی‌تفاوت ظاهرشده‌اند  استعدادیابی سرچشمه زندگانی ورزش است اما متأسفانه در حال حاضر بسیاری از روسای هیئت‌های ورزش استان‌همدان به سبب مشغله کاری که از رجل سیاسی و مدیران استان هستند نسبت به امر استعدادیابی در ورزش بی‌تفاوت ظاهرشده‌اند و همین موضوع موتور حرکت ورزش همدان را کند کرده است.

از انصاف هم نباید گذشت هیئت‌های ورزشی فعالی مانند دوومیدانی، پینگ‌پنگ، جودو و تعدادی رشته‌های دیگر در تمام ایام سال نه در حد نام بلکه در عمل به‌طورجدی در امر استعدادیابی فعالیت می‌کنند اما تعدادی زیادی از هیئت‌های ورزشی استان‌همدان در خواب فرورفته‌اند و همین موضوع ترمز ورزش همدان را کشیده است که این موضوع می‌طلبد مقام ارشد دستگاه ورزش استان‌همدان به این هیئت‌های ورزشی که متأسفانه کم هم نیستند اخطار دهد تا اهرم فشاری از طریق دستگاه ورزش به این هیئت‌ها وارد شود.

هیئت‌های ورزشی بی‌برنامه انتظار کمک مالی نداشته باشند

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوان استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به امر استعدادیابی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دستگاه ورزش استان‌همدان ملزم کردن هیئت‌های ورزشی به امر استعدادیابی است و تخصیص بودجه نیز بر اساس برنامه‌های هیئت‌های ورزشی صورت می گیرد و هیئتی که فعالیت نداشته باشد اعتبار مالی دریافت نخواهد کرد

علی ضمیری کامل بابیان اینکه به برنامه‌های بی‌اساس اعتبار نخواهیم داد، گفت: برنامه‌هایی که توان اجرای آن وجود نداشته باشد و تنها در حد برنامه باقی بماند در این بخش است و برای تخصیص اعتبار باید توان اجرایی آن نیز در هیئت ورزشی‌ وجود داشته باشد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوان استان‌همدان با اشاره به جشنواره استعدادیابی که سال گذشته در کشور برگزار شد، گفت: طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان، دستگاه ورزش استان‌همدان در ۶ رشته ورزشی دوومیدانی، جودو، کشتی، اسکیت، تنیس روی میز و کبدی در این جشنواره حضور پیدا کرد.

ضمیری کامل عنوان کرد: سیاست اصلی وزارت ورزش و جوانان توجه به امر استعدادیابی است و از همین رو سال گذشته این جشنواره در تمامی استان‌های کشور باکیفیت بسیار مطلوب برگزار شد که این نشان می‌دهد مسئولان بالا رده ورزش کشور نیز دغدغه استعدادیابی در ورزش را دارند و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستند.

وی با اشاره به حضور همدان در این جشنواره بیان کرد: ۶ هیئت ورزشی همدان در این جشنواره فعال بودند و با تمام قدرت پای‌کار آمدند و از تمام ظرفیت موجود در استان در امر استعدادیابی استفاده کردند و آموزش‌وپرورش هم به‌طور ویژه در این جشنواره پای‌کار بود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوان استان‌همدان عنوان کرد: هنوز ارزیابی وزارت خانه در خصوص جشنواره استعدادیابی صورت نگرفته اما طبق آمار ضمنی که بنده از سایر استان‌ها و تعداد مشارکت در این طرح گرفتم استان‌همدان یکی از استان‌های برتر در اجرای این جشنواره بوده است و به‌طورقطع جایگاه خوبی در این ارزیابی خواهیم داشت.

امسال به‌طور ویژه در امر استعدادیابی کار خواهیم کرد

ضمیری کامل بابیان اینکه امسال به‌طور ویژه در امر استعدادیابی کارخواهیم کرد، گفت: در برنامه‌های آینده که طی آن نشست‌هایی با روسای هیئت هیئت‌های ورزشی استان برگزار خواهیم کرد به‌طورقطع از هیئت‌های ورزشی استان می‌خواهیم که امسال با توجه و تمرکز بیشتری در این زمینه فعالیت کنند.

رئیس هیئت جودو استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم توجه به امر استعدادیابی اظهار داشت: ورزش بدون استعدادیابی مرده است و اصلاً معنایی ندارد و روزی که استعدادیابی متوقف شود باید فاتحه ورزش را بخوانیم چون فرزندان ما هستند که آینده ورزش این کشور را خواهند ساخت.

جلال نصرپور افزود: امروز در دنیا ورزش به یک علم تبدیل‌شده و بر اساس پایه‌های علمی هر فرد را که مناسب هر رشته ورزشی باشد انتخاب می‌کنند و به‌طورقطع تلفیق علم روز دنیا و تجربه می‌تواند در داشتن ورزشکارانی بهتر در آینده ما را کمک کند.

رئیس هیئت جودو استان‌همدان بابیان اینکه استعدادیابی را در رشته جودو بسیار پرقدرت دنبال کرده‌ایم، گفت: اگر امروز بانوان جودوکار استان‌همدان در کشور حرف اول را می‌زنند تنها به دلیل این است که توجه ویژه‌ای به امر استعدادیابی داریم و یک‌لحظه از جذب نفرات جدید کوتاهی نمی‌کنیم تا بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم.

نصرپور عنوان کرد: هیئت جودو استان‌همدان از هیئت‌های فعال استان در امر استعدادیابی است و همیشه سیاست اصلی خود را توجه به امر استعدادیابی قرار داده‌ و در تمامی ایام سال نیز مربیان استعدادیاب به دنبال حرکت در این فضا هستند.

وی با اشاره به کمک آموزش‌وپرورش بیان کرد: آموزش‌وپرورش دریایی از استعدادیابی است و یکی از دلایل پیشرفت ما در این زمینه همکاری بسیار خوب با معاونت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان‌همدان بوده که خوشبختانه همیشه پای‌کار بوده‌اند و در این زمینه ما را یاری کرده‌اند.

یکی از کارشناسان ورزشی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه پایان استعدادیابی به معنای مرگ ورزش است، اظهار داشت: روزگاری کشتی استان‌همدان یکی از قطب‌های اصلی کشور بود اما چند سال است که دیگر خبری از کشتی همدان شنیده نمی‌شود چون‌ اصلاً به فکر آینده سازی برای کشتی استان‌همدان نبودیم.

استعدادیابی مانند درختی است که چند سال بعد ثمر خواهد داد

علیرضا احمدی بابیان اینکه استعدادیابی مانند درختی است که چند سال بعد ثمر خواهد داد، گفت: نباید یک نفر را استعدادیابی کنیم و در همان مرحله اول آن را رها کنیم بلکه باید به ورزشکار رسیدگی شود تا بتواند در عرصه‌های قهرمانی بین‌المللی و المپیک پیش رود.

احمدی عنوان کرد: متأسفانه ما در هر دو مرحله شناسایی نفرات مستعد و حمایت این فرد تا رفتن بر روی سکو مشکل‌داریم و اگر این روند ادامه پیدا کند استان همدان  و حتی کشور دیگر در عرصه‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

وی با اشاره به سایر کشورهای توسعه‌یافته بیان کرد: در کشورهای نظیر چین و کره دهکده‌های کوچک المپیک در هر منطقه ایجادشده که افراد سنین پایه و مدرسه‌ای‌ها با کارت هوشمند ورزش می‌توانند به‌طور رایگان در این دهکده‌ها فعالیت ورزشی انجام دهند.

واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی کمر ورزش کشور را شکسته است

این کارشناس ورزشی عنوان کرد: در این مرحله هر کودک می‌تواند در هر رشته موردعلاقه خود فعالیت کند و سپس استعدادیاب ها با زیر نظر گرفتن این نفرات افراد مستعد را جدا و روی آن‌ها به‌طور حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند اما متأسفانه اصلاً به ورزش کودکان و نوجوانان توجه نداریم.

احمدی بابیان اینکه ورزش هم مانند بسیاری موارد دیگر جنبه مالی پیداکرده است، گفت: خصوصی‌سازی و واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی کمر ورزش کشور را شکسته چراکه وقتی نوجوانی که بسیار هم مستعد است نتواند در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کند باید فاتحه ورزش کشور را بخوانیم.

وی یادآور شد: باید ما شرایط ورزش را به‌طور رایگان در اختیار همه مردم قرار دهیم هرچند وقتی تفریحی مانند قلیان و سیگار ۵ هزار تومان باشد و رفتن به یک استخر و یک سالن ورزش ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به‌طورقطع نباید آینده‌ای برای ورزش متصور باشیم.

این کارشناس ورزشی بابیان اینکه بسیاری از قهرمانان ما از خانواده های محروم بوده‌اند، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد قهرمانان و مدال آوران ما از پایین‌ترین سطح افراد جامعه رشد پیداکرده‌اند وگرنه افرادی که در ناز و نعمت بزرگ می‌شوند و هر زمان اراده کنند تمام امکانات رفاهی برای آن‌ها فراهم باشد سختی ورزش کردن را به تن خود نمی‌دهند.

احمدی افزود: باید امکانات ورزشی یا رایگان و یا با حداقل هزینه در اختیار قشر محروم و ضعیف جامعه قرار گیرد تا بتوانیم از بین دریای سرشار از استعداد در این مناطق آینده ورزش کشور را بسازیم.

گفتنی است؛ عدم توجه به استعدادیابی نه‌تنها ورزش استان‌همدان بلکه ورزش کشور را به قهقرا خواهد بود و روزگاری خواهد رسید که حضور در عرصه‌های بین‌المللی و المپیک و کسب مدال برای ایرانی تبدیل به یک رؤیا خواهد شد پس باید از همین امروز هیئت‌های ورزشی ما تک‌تک رشته ها به‌طورجدی و نه‌تنها در آمار و ارقام در امر استعدادیابی فعالیت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار