کد خبر: ۴۲۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 14 May 2017
یک رویداد رسانه‌ای؛ از نگاهی دیگر

در گفتمان و باور قدمای ما و برخی سرزمین‌های پارسی‌زبان بهره‌مند از تمدن اسلامی"چهل سالگی" توأمان با پختگی و دوره تکامل است، انقلاب اسلامی ایران نیز به چهل سالگی خود نزدیک می‌شود.

درطول این سال‌ها روزهای تلخ وشیرین،کم نداشته‌ایم... مقاطعی چون:مبارزه با ستم‌شاهی، دفاع مقدس، رویارویی مردم با منافقین و متعرضین مسلح در خیابان‌ها و محله‌ها، شهادت استوانه‌های نهضت نظیر شهیدان بهشتی، مطهری و...، تحریم‌های ناروای اقتصادی که عمدتاً فشار آن متوجه اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه گردید، تهاجم فرهنگی، تبعیض‌های طبقاتی، سیاست زدگی مفرط و غفلت از سرمایه‌های علمی و نخبگان فرهنگی در داخل و... که هریک به نوع خود، آسیب‌ها و مشکلاتی را به کشور و مردم تحمیل کرد، اما مردم از پس همه این آزمون‌ها - یکی پس از دیگری - جانانه برآمدند که البته بدون تحمل رنج، ممکن نبود.

هر عزیزی که بر خاک تفتیده جبهه‌ها فرود می‌آمد، فرزندی از فرزندان ایران عزیز کم می‌شد و خانه‌ای وکوچه‌ای به سوگ می‌نشست و سربازی از سربازان اسلام و امام به معراج می‌رفت، حواسمان باشدکه چگونه و از کجا به اینجا رسیده‌ایم... 

امروز که سیماداوطلبان تصدی ریاست قوه مجریه رابرای تبادل‌نظر وتبیین برنامه‌هایشان گردهم می‌آورد،بالاترین سطح بهره‌برداری فکری برای مخاطبان مورد انتظاراست، به‌علاوه ارتقاء گفتمان سیاسی، اجتماعی و انگیزه خدمت صادقانه در بین آحاد جامعه، اما دریغ که هیجانات منفی و حواشی مشمئزکننده، کفه ترازو را به‌شدت سنگین و به اعتماد مردم نیز لطمه جبران‌ناپذیر وارد می‌کند!

شاید عده‌ای با الصاق ناصواب "تکثر سیاسی" به این‌گونه رویدادها بگویند که در همه جای دنیا چنین است و تصاحب‌کنندگان مصادر و قدرت، در منظر افکار عمومی حتی از پرخاشگری و پرتاب اشیاء هم به‌طرف یکدیگر مضایقه نمی‌کنند! درپاسخ باید گفت:ما که در نظام مردم‌سالاری دینی تنفس کرده و مبلّغ فرهنگ دینی به‌عنوان سرمایه‌ای بی‌بدیل و پیاده کردن آن در ظرفیت به بار نشسته جمهوری اسلامی هستیم، می‌بایست عملاً نیز پایبند به گفته‌های خود باشیم و از چارچوب اخلاق و آموزه‌های گران‌سنگ دینی‌مان عدول نکنیم، چراکه نه تنها مردم خودمان، بلکه دیگر کشورهایی که ایران را در قامت جامعه مردم‌سالار دینی پذیرفته و نگاه الگویی به آن دارند، از ما همین است.

مردمی که پای تلویزیون، منتظر شنیدن برنامه‌های عملی نامزدهای ریاست جمهوری هستند و قرار است چهار سال از عمر خود را با گزینشی مهم و تأثیرگذار بر مملکت و معیشت و مصلحت خود رقم بزنند، کف انتظارشان از عزیزان داوطلب، "سعه‌صدر" و رعایت "اخلاق" است، زیرا در این سرزمین متخلق به اخلاق، هنوز خاطره بزرگانی نظیر شهید بهشتی در شبکه‌های ذهنی و زبانی ما هست که می‌گفت: ما باید شیفتگان خدمت باشیم، نه تشنگان قدرت...

اگر امروز، برخی هیجانات منفی حاصله از تنازعات کلامی، متن را فدای حاشیه نموده و برای اتاق سوژه رسانه‌های خارجی خوراک فکری آماده کرد، تردید نکنیم که به اعتماد عمومی آسیب واردشده است.

نقد و نقادی شرایط و جایگاه خود را دارد، رسانه‌ها در طول فعالیت دولت‌ها می‌بایست تکلیف خود رابه‌عنوان رکن چهارم دموکراسی انجام بدهند،قوّت‌ها را بگویند و ضعف‌ها و اهمال‌کاری‌ها را مشفقانه و مجدانه تذکر بدهند، اما رودررویی جناحی مدیران ارشد و شناخته‌شده کشور، زیبنده نظام ارزشی و مردم ارزش‌مدار ما نیست.

پیشنهاد می‌شود مناظره‌های معمول فعلی از صحنه مجادله، به میز طرح و برنامه و بیان دیدگاه‌های سازنده در افق پیش روی کشور تبدیل‌شده و آگاهان اقتصادی و سیاسی و نخبگان علمی و فرهنگی ملتزم به کشور اسلامی و متعهد به مردم نیز به‌عنوان بازوان فکری کاندیداها در کنار آنها یا در برنامه‌هایی مجزا به عرصه نقد و نظر رسانه‌ای دعوت شوند، اگر واقعاً نقش اجرایی روسای جمهور را غالب می‌بینیم، می‌بایست از آنها عمل بر پایه علم اندیشمندان و نخبگان فکری جامعه در عرصه‌های مختلف را مطالبه کنیم... در این صورت، قطعاً شاهد وضعیتی بهتر خواهیم بود.






منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار