مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان ازنظر تعداد ادوات سم‌پاشی یکی از بزرگ‌ترین ناوگان سم‌پاشی کشور را در اختیار دارد به‌طوری‌که اکنون حدود ۱۲ هزار دستگاه دارد، افزود: ۴۰۰ دستگاه سم‌پاش‌های تور بو لاینر زراعی در استان وجود دارد که تمام اراضی کشاورزی استان را پوشش می‌دهد.
کد خبر: ۴۲۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶ 12 May 2017
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 400 دستگاه سمپاش‌های توربو لاینر زراعی در استان وجود دارد که تمام اراضی کشاورزی استان را پوشش می‌دهد.

به گزارش فارس از همدان، شهرام پیشه‌ور بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه حفظ نباتات یک سازمان حاکمیتی است که در سطح کشور به صورت مستقل فعالیت دارد، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها چهار معاونت دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات یک سازمان واکنش سریع محسوب می‌شود، ادامه داد: سازمان حفظ نباتات با عوامل خارج از کشور مقابله کرده و اجازه ورود آنها به کشور را نمی‌دهد و در داخل کشور نیز عوامل را خنثی می‌کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه حفظ نباتات در تمام سال فعالیت دارد، افزود: در فصل پاییز و زمستان ردیابی و شناسایی عوامل خسارت‌زا انجام می‌شود تا برنامه‌ریزی برای سال زراعی بعد صورت گیرد.

وی با اشاره به قرنطینه نباتی، بیان کرد: یکسری آفات و بیماری در خارج از کشور وجود دارد که تهدید و ریسک هستند و باید مراقب بود از راه‌های گوناگون وارد کشور نشود.

پیشه ور با بیان اینکه یکسری عوامل قرنطینه داخلی وجود دارد، ادامه داد: پایه تمام کار حفظ نباتات به پیش آگاهی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه وظیفه سوم حفظ نباتات سموم شیمیایی است، تصریح کرد: در جامعه می‌گویند سم شیمیایی استفاده نشود اما ناگریز به استفاده هستیم اما مصرف بهینه سموم در برنامه است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه سموم دو بخش سموم و اداوت سمپاشی وجود دارد، افزود: سموم در داخل کشور تولید می‌شود اما بخشی از کار به فرموله کردن سموم برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های سمپاشی مختلفی در سطح دنیا وجود دارد، یاد آور شد: سیستم‌های سمپاشی سازگار با آب و هوایی به کشور وارد کشور می‌شود و اکنون تنوع سیستم‌های سم‌پاشی در کشور کم نیست.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه استان همدان از نظر تعداد ادوات سمپاشی یکی از بزرگترین ناوگان سمپاشی کشور را در اختیار دارد به طوری که اکنون حدود 12 هزار دستگاه دارد، افزود: 400 دستگاه سمپاش‌های توربو لاینر زراعی در استان وجود دارد که تمام اراضی کشاورزی استان را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آفات عمومی مانند ملخ وظیفه مبارزه از صفر تا 100 بر عهده دولت است، بین کرد: سن غلات از مهمترین آفات است که سالانه 1.5 میلیون هکتار علیه این آفات مبارزه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه همه روزه از صبح تا غروب مبارزه با سن غلات در استان همدان انجام می‌شود، اضافه کرد: حفظ نباتات اقدام به مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک نیز می‌کند.

وی با بیان اینکه در مبارزه غیر شیمیایی از عوامل بیولوژیک زنده استفاده است، بیان کرد: در استان همدان عملیات بیولوژیک انجام می‌شود و یک واحد تولیدکننده عوامل بیولوژیک وجود دارد.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه فروشندگان مجاز سموم نباتی 130 فروشگاه مورد در استان همدان است، تاکید کرد: کلینیک‌های گیاه پزشکی 45 مورد در استان همدان وجود دارد و سعی شده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی استفاده شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از واحد‌های خصوصی دارای آزمایشگاه‌های تولید عوامل بیولوژیک هستند، بیان کرد: استان همدان یکی از واحدهای خوب و فعال را در حوزه شرکت‌های تولیدکننده ادوات سمپاشی کشور دارد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سالانه 400 تا 500 تن انواع سموم شیمیایی در استان همدان استفاده می‌شود، بیان کرد: 700 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی و 80 هکتار گلخانه در استان همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بسته به نوع محصول با آفت مبارزه می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر سعی شده از کمترین میزان سموم استفاده شود.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه در کشور میانگین مصرف 17 هزار تا 22 هزار تن است، ادامه داد: استان همدان از نظر موقعیت جغرافیای و اقلیمی از مهمترین استان‌های سن‌خیز کشور محسوب می‌شود و همه ساله باید با زیستگاه‌های طبیعی سن غلات مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه در سطح 500 هزار هکتار از اراضی استان همدان گندم و جو آبی و دیم کشت می‌شود، بیان کرد: با توجه به سن‌خیز بودن استان همدان بخشی قابل توجهی از محصولات آلوده به آفت سن می‌شود بنابراین عملیات‌های مبارزه با سن غلات به محض برداشت محصول آغاز می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استان بین 200 تا 300 هزار هکتار از اراضی علیه سن مبارزه می‌شود، ادامه داد: از 500 هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو استان همدان مجبور به انجام بیش از 50 تا 60 درصد مبارزه با سن غلات هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار