رئیس ستاد انتخابات استان همدان از برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در سطح شوراهای شهر در ۴ شهرستان ملایر، اسدآباد، تویسرکان و نهاوند خبر داد و گفت: از ۲۵ فرآیند انتخابات فقط دو فرآیند اخذ رأی و شمارش آرا به‌صورت دستی انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۴۲۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 12 May 2017
رئیس ستاد انتخابات استان همدان تصریح کرد: بیش از 20 هزار نفر در 1370 شعبه اخذ رأی عملیات رإی‌گیری را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم الهی‌تبار اظهار کرد: برای این دور از انتخابات 1370 شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده که 559 مورد به شهرهای استان و 811 مورد به روستا‌ها اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه رأی‌گیری در 1031 شعبه اخذ رأی به صورت ثابت و 339 شعبه به صورت سیار خواهد بود، ادامه داد: در 29 شهر و تقریبا در 91 روستا رأی‌گیری شوراها انجام خواهد شد اما تا ارائه لیست نهایی افراد تأیید صلاحیت شده در سطح شوراهای روستا‌، تعداد روستاها ممکن است، متفاوت باشد.

وی ادامه داد: در شیرین‌سو دو نفر از افراد رد صلاحیت شده بودند که در صورت تأیید آنها، انتخابات در این شهر برگزار می‌شود اما اگر تأیید نشوند و تعداد به حد نصاب نرسد، انتخابات شوراها در شیرین‌سو برگزار نمی‌‎شود.

الهی‌تبار با بیان اینکه 6470 داوطلب در سطح روستا و شهر برای انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده بودند، افزود: 20 نفر توسط هیئت اجرایی در سطح شهر‌ها و 99 نفر نیز در سطح روستا‌ها صلاحیتشان احراز نشد اما با بررسی‌های هئیت نظارت درباره رد صلاحیت‌شده‌ها، 37 نفر در سطح شهر و 131 نفر نیز در سطح روستاها به تعداد داوطلبان افزوده شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع  از 1073 نفر داوطلب شورا در حوزه شهر، 1064 نفر و از 5297 نفر داوطلب در سطح روستاها 4918 نفر در عرصه رقابت باقی ماندند. 
وی تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هر نامزد می‌تواند در هر شعبه یک نماینده داشته باشد و در سطح انتخابات شورای شهر و روستا نیز اگر تعداد داوطلبان بیش از 10 نفر باشد، به ازای هر 5 شعبه یک نفر را می‌توانند به فرمانداری‌ها معرفی کنند.

برگزاری انتخابات الکترونیکی در 4 شهرستان استان

الهی‌تبار از برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در سطح شوراهای شهر در 4 شهرستان ملایر، اسدآباد، تویسرکان و نهاوند خبر داد و گفت: از 25 فرآیند انتخابات فقط دو فرآیند اخذ رأی و شمارش آرا به صورت دستی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 210 شعبه اخذ رأی در این چهار شهرستانقرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از هفته گذشته 10 شعبه اخذ رأی به صورت آزمایشی در این شهرستان‌ها گماشته شده تا آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهند.

معاون استاندار همدان با تأکید بر اینکه داشتن کارت ملی به همراه شهروندان هنگام اخذ رأی الزامی است، افزود: 98 درصد شعبات اخذ رأی به صورت آنلاین به سامانه جامع انتخابات متصل هستند.

وی یادآور شد: بر اساس سرشماری سال 95، تعداد واجدین شرایط برای رأی‌گیری در همدان یک میلیون و 280 هزار نفر هستند که تقریبا 74 درصد مردم را تشکیل می‌دهند.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه مردم در انتخابات دوره گذشته مشارکت 65 درصدی داشته‌اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود در این دور از انتخابات نیز مشارکت 70 درصدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تمامی امکانات اجرایی برای برگزاری انتخابات آماده است و همچنین با هماهنگی هیئت نظارت نیز آموزش اجرایی لازم ارائه شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید ابزارهای لازم برای نشاط سیاسی در جامعه ایجاد شود، افزود: کاندیداها در کنار رقابت رفاقت را نباید فراموش کنند.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه طی امروز فرمانداران و بخشداران اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده را اعلام می‌کنند، افزود: دیروز آخرین مهلت رسیدگی به پرونده‌های ردصلاحیت شده‌ها بود و از روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت تبلیغات انتخاب شوراهای شهر و روستا آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: بر اساس قانون انتخابات استفاده از امکانات دولتی، تریبون‌های عمومی و بودجه‌های دولتی خلاف قانون بوده و نصب سخنگو در بیرون از ستاد ممنوع است.

وی ادامه داد: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز تا ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت ادامه خواهد داشت به عبارتی 24 ساعت قبل از ساعت اخذ رأی تبلیغات ممنوع می‌شود.

حضور حداکثری مردم موجب انسجام ملی می‌شود

معاون استاندار همدان در ادامه با تأکید بر اینکه حضور حداکثری مردم موجب انسجام ملی و وحدتمی‌شود، گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امید را به جامعه ایرانی خواهد بخشید و نا امیدی را برای دشمنان به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این دور از انتخابات تقریبا تمامی جریان‌های سیاسی به میدان آمده‌اند، افزود: در این دوره فضای مجازی بسیار نقش‌آفرین شده و تبلیغات کاغذی نیز کاهش یافته است.

وی درباره حضور مردم در انتخابات گفت: پیش‌بینی می‌شود 40 میلیون از مردم کشور تقریبا معادل 70 درصد در انتخابات مشارکت داشته باشند.

الهی‌تبار در بخش دیگری از سخنانش به مشارکت روستائیان اشاره کرد و گفت: وضعیت مشارکت داوطلبان انتخابات شوراها در سطح روستا نسبت به مدت مشابه گذاشته بهتر شده به طوریکه در دوره گذشته در 87 روستا انتخابات برگزار نشد اما در این دوره تعداد این روستاها به 14 روستا کاهش یافته است.

وی ادامه داد: دلایل عدم اقبال روستائیان به عنوان داوطلب برای شرکت در شوراها آسیب‌شناسی شود اما باید در قرار دادن امکانات و اختیارات به شوراهای روستاها تغییراتی شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از لوازم مشارکت حداکثری ایجاد سازوکار مناسب در جریان انتخابات است، افزود: هئیت‌های اجرایی در بررسی تاأید صلاحیت‌ها قانونمند عمل کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه تخلفی در زمینه انتخابات از رسانه‌های استان مشاهده نشده است، افزود: کمیته‌ای در سطح کشور تشکیل شده تا موارد تخلف در فضای مجازی را رصد کند.

الهی‌تبار با بیان اینکه مجریان و ناظران حق دخالت له یا علیه کسی را در جریان انتخابات ندارند، عنوان کرد: نهاد‌ها، سازمان‌های دولتی، نیرو‌های مسلح، تریبون‌های عمومی و نمازجمعه در صورتی‌که از این امکانات استفاده کنند، تخلف محسوب شده و براساس قوانین باید با آنها برخورد شود.

وی درباره حضور خود در استقبال از کاندیداها نیز گفت: استقبال معاون سیاسی استاندار نوعی اخلاق‌مداری است که همچون روند ادوار گذشته من نیز انجام دادم.

وی در ادامه درباره حضور احزاب مختلف در جریان انتخابات گفت: اگر جمهوریت نظام را قبول داشته باشیم باید هزینه فعالیت سیاسی احزاب را نیز قبول کنیم، یکی از نمادهای جمهوریت در نظام ما حضوراحزاب و گروه‌های سیاسی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار