مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴هزار و ۷۴۵ نسخه کتاب در کتابخانه تخصصی این مجموعه موجود است،گفت: تعداد پایان‌نامه‌های دریافتی۸هزار و ۶۰۹جلد، تعداد کتاب‌های دریافتی ۵ هزار و۶۳نسخه و تعداد نشریات دریافتی واسپاری شده یک هزار و۶۱۸عنوان بوده است.
کد خبر: ۴۲۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ 08 May 2017
به مناسبت فرارسیدن ۱۷ اردیبهشت‌ماه  روز اسناد ملی در جمع خبرنگاران با تعریف واژه سند، افزود: تمام اوراق، مراسلات، عکس‌ها، نقشه‌ها، نمودارها، میکروفیلم‌ها، نوارهای ضبط‌صوت، فیلم و سایر اسنادی که در دستگاه‌های دولت تهیه‌شده و یا به دستگاه‌های دولتی رسیده و به‌طور مداوم در تصرف دولت بوده و به تشخیص سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارزش نگهداری دائمی داشته باشد را سند می‌دانند.

به گزارش تابناک همدان علیرضا تکلو مجموع اسناد موجود در مدیریت اسناد غرب کشور را 2 میلیون و 566 هزار و 505 برگ خواند و گفت: اسناد فهرست ‌نویسی ‌نشده در این مرکز شامل یک ‌میلیون و 637 هزار 600 برگ است که درصدد هستیم امسال تمام اسناد آرشیوی را وارد سیستم رسا کنیم تا مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه گردآوری، حفاظت و سازماندهی آثار مکتوب و غیر مکتوب در بخش‌های داخلی و خارجی یکی از وظایف معاونت کتابخانه ملی است، اظهار داشت:  منابع معتبر علمی، فرهنگی و فنی مربوط به ایران در کشورهای دیگر در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تکلو ارزشیابی سوابق اداری، جمع‌آوری اسناد، انجام امور آزمایشگاهی اعم از میکروب‌زدایی، مرمت اسناد‌ آسیب‌ دیده را از جمله وظایف معاونت اسناد ملی خواند و گفت: این مرکزدر قالب واحدهای تخصصی، ارزشیابی اسناد، فهرست‌ نویسی، اطلاع ‌رسانی و پژوهش، تاریخ ‌شناسی، کتابخانه، فناوری اطلاعات و روابط عمومی ارائه خدمت می‌کند.

وی اتخاذ تدابیر و اخذ تصمیمات لازم برای صحت، سهولت و سرعت در امر تحقیق و مطالعه را از دیگر وظایف معاونت کتابخانه دانست و خاطرنشان کرد: ارائه روش‌های مطلوب به منظور هماهنگ کردن خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی و تخصصی برای تسهیل مبادله اطلاعات از جمله این امور است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۷۴۵ نسخه کتاب در کتابخانه تخصصی این مجموعه موجود است، گفت: تعداد پایان‌نامه‌های دریافتی ۸ هزار و ۶۰۹ جلد، تعداد کتاب‌های دریافتی ۵ هزار و ۶۳ نسخه و تعداد نشریات دریافتی واسپاری شده یک هزار و ۶۱۸ عنوان بوده است.

تکلو با اشاره به اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی در سه بخش اسنادی، کتابخانه‌ای و تاریخ شفاهی ایفای نقش می‌کند، افزود:  فرهیختگان، تاریخ‌دوستان و مردم فرهنگ‌ دوست ایران به خصوص اهالی استان‌های غربی به عنوان بزرگترین استان‌های تاریخ‌ساز می‌توانند با اهدای اسناد، عکس‌ها، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و نوارهای کاست، فیلم‌ها و اسلایدها و هر نوع منابع اطلاعاتی و تاریخی که بیانگر بخشی از تاریخ ارزشمند ایران است، به سازمان مربوط مجموعه را در غنی کردن آرشیو ملی کمک نمایند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه‌ای آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی است که اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و ریاست عالیه آن با رئیس جمهوری است.

شکل‌گیری رسمی کتابخانه ملی به سال ۱۳۱۶بازمی‌گردد. درسال ۱۳۵۸ مرکز خدمات کتابداری، و در سال۱۳۷۸ سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی در کتابخانه ملی ادغام شدند و سرانجام در سال۱۳۸۱ با تصویب شورای عالی اداری، کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی با هم ادغام شدند و سازمان فعلی شکل گرفت.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار