محمدحسین اسدی گفت: وقتی قانون یک هفته را برای تبلیغات انتخاباتی قرار داده پس این مسئله در مورد همه یکسان است و متولیان امر انتخابات نیز نباید اجازه دهند زودتر از موعد فعالیت‌های انتخاباتی شروع شود چراکه این حرکت قابل‌قبول نیست.
کد خبر: ۴۱۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ 06 May 2017
حال و هوای استان همدان با نزدیک شدن به انتخابات ۲۹ اردیبهشت تحت تأثیر این رویداد قرارگرفته و از چندی پیش تبلیغات زودهنگام کاندیداها در کانال‌های تلگرامی و یا چهره به چهره آغازشده است.

به گزارش مهر؛ هرچند بر اساس قانون انتخابات، آغاز زودهنگام تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا خارج از زمان قانونی تعیین‌شده تخلف محسوب می‌شود و کاندیداها فقط در بازه زمانی مشخصی که قانون در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد مجاز به تبلیغات و ارائه برنامه‌های انتخاباتی خود برای جلب آرا هستند اما واقعیت این است که گروهی از کاندیداها ماه‌ها است از طریق تبلیغات چهره به چهره فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

هرچه به ۲۹اردیبهشت‌ماه، زمان برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا، نزدیک می‌شویم، شاهد بیشتر شدن فعالیت انتخاباتی این افراد، احزاب، اشخاص و گروه‌های سیاسی در فضای مجازی و کانال های تلگرامی هستیم.

این قانون در حالی است که تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی انتخابات شورای اسلامی شهر روستا مدتی است در استان همدان آغازشده و درحالی‌که چند روز تا انتخابات و تبلیغات قانونی مانده اما برخی نامزدهای انتخاباتی تبلیغات غیرقانونی خود را با شیوه‌های مختلف شروع کرده‌اند.

بر اساس اخبار رسیده نامزدهای تائید صلاحیت شده با ایجاد گروه‌های انتخاباتی، برگزاری جلسات و مهمانی‌های متعدد در منازل شهری و روستایی برای افزایش محبوبیت، شهرت و جذب حداکثری طرفدار تلاش می‌کنند.

برخی کاندیداها که در میان آن‌ها چهره‌هایی ازجنس دکتر، بازاری وبازنشسته نیز دیده می‌شود از چند ماه پیش با برپایی و برگزاری مهمانی‌های خانگی در محافل دوستانه در مناطق حاشیه شهر،حضور خود درصحنه انتخابات را اعلام کرده‌اند برخی کاندیداها که در میان آن‌ها چهره‌هایی از جنس دکتر، بازاری و بازنشسته نیز دیده می‌شود از چند ماه پیش با برپایی و برگزاری مهمانی‌های خانگی در محافل دوستانه در مناطق حاشیه شهر، حضور خود درصحنه انتخابات را اعلام کرده و خبرهای رسیده حاکی از آن است که هزینه‌های زیادی نیز صرف پذیرایی از مهمانان این مراسم می‌شود.

برخی نیز این روزها در بین پرستاران، کارگران، بازنشستگان و سایر قشرهای جامعه حاضر می‌شوند و به بهانه تبریک روزهای گذشته به تبلیغ و دادن وعده‌ می‌پردازند.

یک شهروند همدانی در این خصوص در گفتگو با مهر بابیان اینکه افکار عمومی باید بداند که هر بحثی چه بحث تبلیغات انتخاباتی چه موضوعات دیگر اگر به مردم ضربه بزند خلاف شرع و حرام است، گفت: فعالیت زودهنگام کاندیدای انتخابات شورای شهر در همدان قانونی نیست.

محمدحسین اسدی گفت: وقتی قانون یک هفته را برای تبلیغات انتخاباتی قرار داده پس این مسئله در مورد همه یکسان است و متولیان امر انتخابات نیز نباید اجازه دهند زودتر از موعد فعالیت‌های انتخاباتی شروع شود چراکه این حرکت قابل‌قبول نیست.

اسدی تأکید کرد: نامزدهای انتخاباتی باید در چارچوب قانون حرکت کرده و از دادن وعده‌های دروغین به مردم خودداری کنند.

وی بابیان اینکه کاندیدایی که از هم‌اکنون قوانین را نادیده گرفته و اقدام به تخلف کند مطمئناً در صورت رأی آوردن نیز به اجرای قانون مقید نیست، گفت: مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.

یکی دیگر ازشهروندان همدانی نیزبابیان اینکه روش‌های تبلیغاتی چهره به چهره و منزل‌به‌منزل سال‌هاست که به‌عنوان روشی پذیرفته‌شده توسط کاندیداها اجرا می‌شود، گفت: در گذشته شیوه‌های جمع‌آوری رأی متفاوت بود و حتی برای کسب رأی شیوه پرداخت پول، البسه یا برپایی ضیافت اتفاق می‌افتاد.

باید به فکر حل مشکلات شهر بود و با وعده‌های دروغین ناامیدی را در جامعه رواج نداد

احمد نیاورزی بابیان اینکه باید به فکر حل مشکلات شهر بود و با وعده‌های دروغین ناامیدی را در جامعه رواج نداد، گفت: برای انتخاب فرد اصلح در این حوزه باید در مورد افراد و سابقه فعالیت آن‌ها تحقیق و بررسی کرد.

نیاورزی بابیان اینکه آنچه در انتخاب فرد اصلح مهم است تعهد و عمل به برنامه‌هایی است که وعده می‌دهد،عنوان کرد: شهروندان زمانی تمایل به شرکت در انتخابات دارند که نتیجه انتخاب‌های قبلی خود را ببینند و آن‌ها بر مبنای وظیفه شهروندی و تکلیف در انتخابات شرکت می‌کنند تا افرادی که انتخاب می‌شوند بتوانند گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند.

شهروند همدانی در ادامه افزود: کسانی که به‌عنوان داوطلب در انتخابات شورای اسلامی شهر ثبت‌نام می‌کنند باید تنها باهدف حل مشکلات مردم و شهر و داشتن شهری بهتر قدم در این عرصه بگذارند چراکه در برابر شهروندان مسئولند.

همدان ۶۰۰۰ نفر مجری برگزاری انتخابات در همدان هستند

فرماندار همدان نیز در این خصوص درگفتگو با مهر بابیان اینکه در شهرستان همدان ۶ هزار نفر مجری برگزاری انتخابات هستند که امیدواریم بتوانیم انتخابات خوب، سالم و باشکوهی را داشته باشیم، گفت: داوطلبان باید با رعایت شئون دینی و اخلاقی برای اینکه باری از روی دوش خلق بردارند، احساس وظیفه کرده و وارد گود انتخاباتی شوند.

علی تعالی با تأکید بر اینکه در فرایند انتخاباتی، کاندیداها باید سه مرحله مهم را مدنظر داشته باشند که مرحله نخست مربوط به قبل از انتخابات، تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی است، گفت: دوره رقابت و تبلیغات دوره‌ای است که بیانگر رویکرد هر فرد و شخص برای ورود به شورا است.

تعالی بیان کرد: اگر در دوره تبلیغات ورقابت‌های انتخاباتی انصاف را رعایت کرده واز تخریب‌های غیرمنصفانه پرهیز کنیم، همین رویکرد در دوره خدمت به مردم در قالب شورا نیز وجود خواهد داشت.

تعالی بر رعایت والتزام داوطلبان به قانون واخلاق تأکید کرد وافزود: در مرحله تبلیغات کاندیداها باید حقوق دیگران را رعایت کنند و درصحنه رقابت به هر وسیله‌ای رقیب را از صحنه خارج نکنند بلکه در این وادی تنها به معرفی برنامه‌های خود پرداخته و رقیب خود را تخریب نکنند.

وی با اشاره به اینکه اگر یک داوطلب درصحنه رقابت‌های انتخاباتی هرگونه رفتار غیرمنصفانه را انجام دهد، بعید است که در شورا بتواند قانون را رعایت کند، افزود: با توجه به بیانات امام و رهبری در خصوص التزام به قانون در انتخابات باید کاندیداها وعده‌هایی را برای جذب آرا دهند که منافاتی با قانون نداشته باشد.

وی تخریب رقیب انتخاباتی را یک رفتار غیراخلاقی دانست و افزود: رفتار تخریبی رقیب آن‌هم از سوی یک فرد مسلمان پسندیده نیست و داوطلبان باید در مرحله تبلیغات انتخابات تنها به معرفی و ارائه برنامه‌های خود بپردازند زیرا برخی تبلیغات پرحجم نتیجه معکوس می‌دهد.

تعالی با اشاره به اینکه حدود۳۲۳ داوطلب در عرصه انتخابات شورای شهر و روستا در همدان به رقابت می‌پردازند، بیان کرد: اگر هر یک از شرکت‌کنندگان رفتار غیراخلاقی داشته باشند، قابل‌کنترل نخواهد بود و  بر این اساس درصحنه رقابت‌های انتخاباتی عاجزانه تقاضا داریم که به موانع قانونی دقت کافی داشته باشند.

وی در ادامه ستادهای انتخاباتی را بیانگر رفتار شخصیتی کاندیداها برشمرد و عنوان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید ضمن التزام به قانون، عوامل خود را نیز توجیه کنند که دست‌به‌کارهای نامرتبط و ناهنجار نزنند زیرا هر کاری که عوامل ستادهای انتخاباتی انجام دهند، منتسب به داوطلب است.

دیوارنویسی، استفاده از رنگ‌های سیال وخارج از عرف،استفاده از میز خطابه نماز جمعه، صداوسیما وهرگونه ابزار دولتی رابرای تبلیغات انتخاباتی ممنوع است وی دیوارنویسی، استفاده از رنگ‌های سیال و خارج از عرف،استفاده ازمیز خطابه نماز جمعه، صداوسیما و هرگونه ابزار دولتی رابرای تبلیغات انتخاباتی ممنوع دانست وافزود: فعالیت‌های انتخاباتی کارمندان درساعات اداری، فعالیت تبلیغاتی مجریان انتخابات، الصاق عکس بر روی تابلوی بیمارستان، مدارس، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، معابر دولتی وابسته به دولت و تأسیسات دولتی از دیگر موارد ممنوعه است که در صورت مشاهده برخورد قانونی می‌شود.

معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان نیزبا تأکید بر اینکه هیچ شخصیتی جز مجریان انتخابات حق دخالت در انتخابات را ندارند، گفت: با همکاری نیروهای انتظامی و قضایی داوطلبان تحت نظارت امنیتی و قضایی هستند.

سعید گلستانی بابیان اینکه فرایند انتخابات درجمهوری اسلامی نیازمند ساختاری است، اظهار کرد: کاندیداها در برگزاری فرایند انتخاباتی ملزم به رعایت الزامات قانونی هستند و اگر هر یک از این فرایندها از قانون خارج شود، قانون مجازاتی در نظر گرفته است.

کسی که برای شورا می‌آید، باید قانون را بداند

وی با اشاره به اینکه کسی که برای شورا می‌آید، باید قانون را بداند، افزود: داوطلب شورای شهر باید بداند وقتی به‌عنوان عضو شورای شهر انتخاب شد، یک مسئولیت اجتماعی دیگر به وظایف او اضافه می‌شود و آن توسعه شهر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با تأکید بر اینکه در بحث جرائم انتخاباتی سه حوزه تعیین‌شده است، بیان کرد: مجریان و ناظران انتخابات باید بی‌طرف باشند، افکار خود را در انتخابات دخیل نکنند و تمام فرایندهای انتخابات را با بی‌طرفی کامل انجام دهند.

وی بر عدم فعالیت تبلیغاتی در زمان اتمام مهلت قانونی انتخابات تأکید کرد و گفت: اگر چنین مواردی در فعالیت تبلیغاتی نامزدها مشاهده شود، مرتکب جرم شده‌اند، زیرا با همکاری نیروهای انتظامی و قضایی داوطلبان تحت نظارت امنیتی و قضایی هستند.

راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع است

گلستانی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کارناوال های تبلیغاتی ممنوع است، یادآور شد: هیچ‌یک از کاندیداها حق استفاده از امکانات دولتی را ندارند و تنها باید در محل‌های تعیین‌شده تبلیغ کنند و از تبلیغات در اماکن ممنوع جلوگیری شود.

وی از برخورد قانونی با داوطلبانی که ایجاد مزاحمت کرده و یا کارناوال راه بیندازند خبر داد و افزود: نامزدهای انتخاباتی مراقب کسانی که در ستاد آن‌ها کار می‌کنند، باشند زیرا هرگونه فعالیت ستادها و تخلف صورت گرفته به کاندیداها برمی‌گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان نصب پوسترهای بزرگ کاندیداها در سطح شهر را ممنوع دانست وگفت: بر اساس قانون کاندیداها تنها می‌توانند از یک بنر بزرگ برای معرفی ستاد تبلیغاتی خود استفاده کنند و در بیلبوردهای خیابانی بزرگ حق تبلیغ ندارند زیرا در این صورت تبلیغات آن‌ها جمع شده و اعلام‌جرم خواهد شد.

درحالی‌که بارها مسئولان برگزاری انتخابات از برخورد با متخلفان در تبلیغات زودهنگام انتخاباتی سخن گفته‌اند اما همچنان این رویه در حال انجام است که انتظار می‌رود کاندیداهای شورای شهر قانونمندتر حرکت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار