معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور
رحمانی موحدبا اشاره به برنامه‌های سازمان برای ساماندهی روستاهای هدف گردشگری گفت: در ابتدای دولت۱۱۰۰ روستای هدف گردشگری مطرح شد که این روستاها در یک بازنگری به۵۰۰ روستا با گرایش گردشگری و صنایع‌دستی رسید و امسال با مشارکت چهار معاونت ۷۳ روستا در طرح ضربتی اشتغال قرار گرفت.
کد خبر: ۴۱۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ 05 May 2017
اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات،محصولات و فعالیت‌های گردشگری،ساختار محیطی بوم گرا،ساختارمالکیت ومدیریت خانوادگی و مشارکت جامعه بومی ودرنهایت داشتن ساختارهای مناسب زیربنایی گردشگری،که ارکان وهسته‌های اصلی یک اقامتگاه است،آن را ازدیگر الگوهای اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متمایز می‌کنند و در این میان نقش روستاهای هدف گردشگری بیشتر متمایزتر می‌شود.

به گزارش تابناک همدان در حال حاضر۵۳۶ روستا در۲۸ استان و دو منطقه آزاد در دولت یازدهم به‌عنوان روستای هدف گردشگری که دارای خانه‌های بوم گردی هستند شناخته‌شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در برنامه بازدید خود از روستای گردشگری ورکانه در همدان گفت: بوم گردی یکی از فضیلت‌های توسعه گردشگری است و باعث ارتقا صنعت گردشگری است.

مرتضی رحمانی موحد با اشاره به پتانسیل‌های روستای ورکانه افزود: همیشه دوست داشتم از نزدیک روستای سنگی که با محیطی طبیعی با معماری خاص را از نزدیک ببینم و امروز روستای ورکانه همان روستای سنگی است که معماری خاص دارد وبا توجه به مجموعه علی‌البدل که در این روستا ساخته شد و علاقه‌مندان زیادی به این روستا آمدند و این امر در معرفی این روستا به سایر نقاط کشور مؤثر بود.

وی با اشاره به تأثیرگذاری صنعت سینما بر صنعت گردشگری گفت:ما معتقدیم فضاها و اماکن گردشگری ما بهترین مکان برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌هاست و همین امرمی تواند یک نوع همبستگی  بین صنعت سینما و صنعت گردشگری ایجاد نماید.

رحمانی موحد خاطرنشان ساخت: امروز مردم از دیدن فیلم و سریال‌هایی با محیط‌های بسته آپارتمانی و تکراری خسته شده‌اند و به دنبال جذابیت‌های مکانی هستند واین باعث ارتقای علاقمندی مردم به فیلم‌ها می‌شود و تکنیک‌های سینمایی  می‌توانند جاذب‌های گردشگری باشند. 

وی با اشاره به جایگاه صنعت سینما در دنیای امروز تصریح کرد: استودیوها و شهرک‌های سینمایی همه به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند و در سطح بین‌المللی هم این موضوع مطرح و حائز اهمیت است. 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه افزود: به‌نوعی جامعه محلی باید از حضور فیلم‌سازها بهره‌مند شوند و درصدد هستیم استانداردی را تعریف کنیم که فیلم‌سازان بر اساس این استانداردها بتوانند از مزیت‌ها و امکانات جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی روستاها در ساختن فیلم‌ها بهرمند بشوند. 

رحمانی موحد با اشاره به  برنامه‌های سازمان برای ساماندهی روستاهای هدف گردشگری گفت: در ابتدای دولت ۱۱۰۰ روستای هدف گردشگری مطرح شد که این روستاها در یک بازنگری به ۵۰۰ روستا با گرایش گردشگری و صنایع‌دستی رسید و امسال با مشارکت چهار معاونت ۷۳ روستا در طرح ضربتی اشتغال قرار گرفت.

وی افزود: عقیده ما به راین است اگر بخواهیم گردشگری ما پایدار باشد باید بر اماکن کمتر شناخته‌شده بیشتر توجه کنیم و همدان ظرفیت‌های لازم  را در جذب گردشگر دارد و از زیرساخت‌های مناسب برخوردار است و راحت می‌تواند یک برنامه گردشگری طراحی نماید تا بتواند اقامت گردشگر را افزایش دهد.

رحمانی موحد با اشاره به راهکارهای مناسب جهت اقامت بیشتر گردشگر در همدان، گفت: همدان باید در قالب یک منطقه گردشگری وارد عمل شود و این منطقه گردشگری کرمانشاه، قزوین و زنجان را در برمی گیردکه با اجرای آن‌یک زون تاریخی،طبیعی تشکیل می‌شود و به‌این‌ترتیب تعداد روزهای اقامت گردشگران افزایش می‌یابد.

وی افزود: زمانی این امر محقق می‌شود که یک عده افراد حرفه‌ای آموزش‌دیده نیز وارد کار شوند وبرنامه‌ریزی تبلیغاتی درسطح کشور داشته باشند وتبلیغ تأثیربه سزایی دارد به‌طوری‌که به دنبال برنامه خندوانه تعداد بازدیدکننده در همدان بالا رفت.

رحمانی موحد تأکید کرد: پایدار کردن رونق گردشگری نیاز به بودجه متمرکزی دارد که تأمین بخشی از آن وظیفه دولت و بخشی به عهده استان و بخشی نیز به عهده فعالان این حوزه باید باشد وهمه باید به یک اندازه سهم ببرند و اگر همه به یک میزان سهم داشته باشند از آورده خود دفاع می‌کنند در غیر این صورت همیشه متصور می‌شود که این بودجه به چاه نفت متصل است و اگر صنعت گردشگری به چاه نفت وصل باشد هرگز پایدار نخواهد شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی درزمینهٔ صنعت گردشگری نیز تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در این زمینه به درون‌زایی توجه دارد و جریان پایدار را به مشارکت مردمی وصل می‌نماید و در این صورت این صنعت پایدار خواهد شد.

وی بابیان اینکه حوزه گردشگری اعم از گردشگر داخلی و خارجی امانتی در دست همه ماست، افزود: کسی که با امید، برنامه و تدبیر سفر می‌کند تا جذابیت‌های کشور را ببیند باید همه در میزبانی مطلوب از آن کوشا باشیم که نتیجه آن گردشگری پایدار است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در پایان بابیان اینکه در مدت ۴ سال اخیر نوآوری‌هایی را در سازمان گردشگری به ثبت رسانده‌ایم، افزود: روستاهای ما به دلیل عدم رونق تاکنون خالی بودند و مهاجرت از روستاها زیاد بود که اکنون به‌واسطه طبیعت بکر و مناظر طبیعی گردشگران زیادی به سمت روستاها جذب‌شده است که باعث رونق اقتصاد روستا شده و مهاجرت‌ها کاهش‌یافته است.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار