مدیرکل گمرک استان همدان گفت: صادرات از گمرک با افزایش دودرصدی همراه بوده و سال گذشته بیش از ۱۳۲ میلیون و ۱۰۴ هزار دلار کالا از گمرک همدان صادرشده است.
کد خبر: ۴۱۵۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 30 April 2017
مدیرکل گمرک استان همدان از افزایش 2 درصدی صادرات این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته   بیش از 132 میلیون و 104 هزار دلار کالا از گمرک همدان صادر شده است در حالیکه در سال 94 بیش از 129 میلیون و 165 هزار دلار صادرات صورت گرفته بود.

به گزارش ایسنا، جمال خشوعی با اشاره به کاهش 48 درصدی صادرات سیمان طی سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 20 میلیون و 761 هزار دلار سیمان از همدان به کشورهای عراق، عمان و سومالی صادر شده است.

وی با بیان اینکه صادرات سیمان 16 درصد کل ارزش دلاری صادرات استان را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: در سال 94 بیش از 39 میلیون و 750 هزار دلار سیمان از همدان صادر شده بود.

وی از کاهش 11 درصدی صادرات سیب‌زمینی در سال 95 خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 6 میلیون و 137 هزار دلار سیب‌زمینی از گمرکات استان به امارات‌متحده‌عربی، ترکمنستان، افغانستان، عراق و عمان صادر شد.

خشوعی با اشاره به اینکه صادرات سیب‌زمینی 5 درصد ارزش دلاری صادرات استان را شامل می‌شود، اظهار کرد: در سال 94 بیش از 6 میلیون و 899 هزار دلار سیب‌زمینی از استان همدان صادر شد.

مدیرکل گمرک استان همدان تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 46 میلیون و 34 هزار دلار کشمش از گمرکات استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 94 با افزایش 66 درصدی روبرو بوده است.

وی با اشاره به رشد 1632 درصدی صادرات فرآورده‌های لبنی از استان همدان، افزود: در سال گذشته 16 میلیون و 416 هزار و 493 دلار انواع لبنیات از استان همدان صادر شد.

خشوعی با بیان اینکه صادرات انواع گلدان سفال لعابدار از استان همدان با افزایش 11 درصدی مواجه بوده است، ادامه داد: در سال گذشته بیش از 10 میلیون و 851 هزار دلار انواع گلدان سفال لعابدار از استان همدان به کشور عراق و آلمان صادر شده این درحالیست که در سال 94 بیش از 9 میلیون و 785 هزار دلار از این کالا صادر شده بود.

وی در ادامه از واردات 28 میلیون دلاری کالا به استان خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 28 میلیون و 100 هزار دلار کالا وارد استان شد.

وی با بیان اینکه واردات صورت گرفته معادل 14 میلیون و 868 هزار و 268 کیلوگرم کالا بوده است، گفت: ارزش ریالی کالاهای وارداتی به استان همدان 887 میلیارد و 410 میلیون و 193 هزار ریال است.

مدیرکل گمرک استان همدان کویل آلومینیومی، چرم مصنوعي، ماشین‌آلات خط تولید نورد گرم تولید میلگرد، نخ بسيار مقاوم از جنس ناليون، بخشی از نیروگاه پنل خورشیدی را از جمله کالاهای وارداتی به استان همدان معرفی کرد.

خشوعی با تأکید بر ارتباط الکترونیکی گمرک همدان با 21سازمان همجوار، یادآور شد: با استفاده از زیرسامانه بیتا(بستر یکپارچه تبادل اطلاعات) که توسط گمرک ایران راه‌اندازی و مرکز اصلی آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر شده است، تبادل اطلاعات و صدور مجوزهای ترخیص از سوی دستگاه‌های متولی به صورت الکترونیکی انجام می‌‍شود.

وی با بیان اینکه گمرک استان همدان نیز با احساس ضرورت نسبت به تجمیع سازمان‌های ذی‌مدخل، اقدام به راه‌اندازی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در سال 95 کرده است، تصریح کرد: گمرک استان همدان با پیروی از سیاست‌های ستاد مرکزی گمرک ایران در راستای استقرار سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی یکی از 10 گمرک اول از بین 160 گمرک فعال در سطح کشور است که توانسته با برخورداری از حداقل منابع مالی بیش از 90 درصد فرآیندهای گمرکی را همسان با گمرکات بزرگ کشور نظیر گمرک شهید رجایی بندرعباس، بوشهر، خرمشهر، بازرگان، مشهد و اصفهان به صورت الکترونیکی ارائه کند.

مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به مشکلات و موانع تجارت خارجی در استان، بیان کرد: کاغذمحوری فرآیندها و عدم صدور به هنگام مجوزهای صادره، تأخیر ناشی از نبود آزمایشگاه‌های مجهز و به‌روز، عملکرد برخی حوزه‌های مالیاتی درباره صادرکنندگان، نبود شرکت‌های تخصصی حمل‌ونقل بین‌المللی، حذف جوایز و مشوق‌های حمایتی از صادرات، عدم ارائه به موقع تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان کالای صادراتی و به تبع آن کمبود نقدینگی بخش تولید و از دست رفتن بازارهای هدف به علت عدم تحویل به موقع کالاهای سفارش گرفته شده از موانع تجارت خارجی به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: عدم هماهنگی و جزیره‌ای عمل کردن برخی مسئولان دیگر دستگاه‌ها، نبود زیرساخت‌های کافی و بالا بودن هزینه‌ها برای حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی در انبارهای مکانیزه و سردخانه‌های مجهز برای صادرات با توجه به اینکه استان همدان کشاورزی‌محور است و همچنین نبود شرکت‌های تخصصی در حوزه بسته‌بندی که منجر به خروج فله‌ای کالا از استان و متعاقب آن صادرات از دیگر گمرکات می‌شود، از دیگر موانع و مشکلات است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار