با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بهره‌برداری از این تکنولوژی و دستاوردها در جهت استفاده بی‌رویه و خطرناک از منابع طبیعی در راستای کسب سود و منافع بیشتر از سوی سودجویان، نبود مشارکت از سوی مردم و قوانینی که یا وضع نشده و یا نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد و دلایلی دیگر، زمین را با بحران‌های گوناگون روبرو ساخته است.
کد خبر: ۴۱۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 27 April 2017
زخم‌خورده، لگدمال شده، انکار شده و ازیادرفته: چراکه زخمش زده‌ایم، لگد مالش کرده‌ایم، انکارش کرده‌ایم و از یادش برده‌ایم

به گزارش تابناک همدان؛ زمین من است، زمین توست و زمین ماست که زخمش زده‌ایم. روز زمین پاک از هشدارهایی است که باید آن را جدی بیانگاریم. روزی که یادآور تعهد و مسئولیت ما نسبت به زمینی است که در آن نفس می‌کشیم، رشد می‌کنیم و عشق می‌ورزیم.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بهره‌برداری از این تکنولوژی و دستاوردها در جهت استفاده بی‌رویه و خطرناک از منابع طبیعی در راستای کسب سود و منافع بیشتر از سوی سودجویان، نبود مشارکت از سوی مردم و قوانینی که یا وضع نشده و یا نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد و دلایلی دیگر، زمین را با بحران‌های گوناگون روبرو ساخته است. 

در شرایط موجود بیش‌ازپیش  نقش مشارکت مردمی در حفظ زمین و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست خودنمایی می‌کند.

به بهانه روز زمین پاک با حضور فعالان محیط‌زیست از انجمن‌های پویشگران سفر پاک، پویش پاسداری از میراث تاریخی و طبیعی، هستی سازان الوند، انجمن توان‌افزایی باهم و نشریه عبارت برای پاک‌سازی محیط به کوه خورزنه و تپه شاه‌طهماسب که در نزدیکی آن قرار دارد می‌رویم و با زباله‌هایی که توسط کوهنوردان و کسانی که به‌قصد تفریح به محیط آمده‌اند مواجه می‌شویم.

 مکانی که در نزدیکی شهر قرارگرفته با اعجاب و شگفتی همراهش که مورد بی‌مهری از سوی مسئولان و مردمی که حتی از بودن آن اطلاع ندارن قرارگرفته است.
پاک‌سازی غارهای خورزنه در روز زمین پاک

حسین زندی فعال محیط‌زیست و دبیر پویش پاسداری از میراث طبیعی و تاریخی همدان درباره پیشینه کوه خورزنه و این منطقه گفت: این کوه در سه کیلومتری شرق همدان، در میان چهار روستای حصار آقا شمس علی، مزدقینه، کیشین و تفریجان واقع‌شده است که ارتفاع این کوه از سطح دریا تقریباً ۲۲۰ متر است. 

خورزنه به معنای محلی است  که خورشید طلوع می‌کند و این نام و نام جاهای این منطقه به زبان پهلوی است. زبانی که تا ۴۰۰ یا ۵۰۰ سال پیش در منطقه وجود داشته و گویش‌وران منطقه از آن استفاده می‌کردند.

او ادامه داد: این کوه دارای غارهایی کم نظیرو دست کند است و غار اصلی آن سمت تفریجان دارای چشمه است که گویند مهرکده اصلی در آنجا بوده است. غار اصلی را هفت گله سوار گویند به این باور که همزمان هفت گله می‌توانستند وارد شوند و اگر بخواهیم از زبان پهلوی  یاد کنیم هفت شعله آتش را به یاد می‌اندازد که هر سه واژه مقدس است و این با در نظر گرفتن دایره‌های روی دیواره به‌احتمال نشان از مهرکده بودن آن دارد.

این منطقه که جزو منابع طبیعی بوده دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است که در معرض آسیب‌هایی قرار دارد ازجمله استفاده از این منطقه به‌عنوان آفرود که گونه‌های گیاهی و خاک را از بین می‌برد.  تپه شاه‌طهماسب هم که در این منطقه قرار دارد دارای بقایای قلعه قدیمی از دوره اشکانیان یا سلجوقیان است و این منطقه نیاز به معرفی دارد تا اهمیتی درخور توجه از سوی مسئولان در این خصوص ایجاد شود و این مهم به انجام نخواهد رسید مگر با مشارکت مردمی.

همچنین در این برنامه نصر اله پزشکی عضو انجمن توان‌افزایی باهم گفت: توجه و حفاظت از زمین نباید به یک روز و یک عنوان خلاصه شود. با بحرانی که درزمینه محیط‌زیست داریم هرروز را باید به‌عنوان روز زمین بنامیم تا بتوانیم اندکی از رنجی که بر آن روا داشته‌ایم، بکاهیم. 

این فعال محیط‌زیست ادامه داد ما درزمینه حفاظت از زمین نیاز به آموزش داریم و این آموزش باید از کودکی آغاز شود. اما با بلایی که در دولت‌های نهم و دهم بر سر نظام آموزشی کشور آوردند این اتفاق دور از واقعیت بوده، اما در نبود نظام آموزشی استاندارد این فعالان مدنی و تشکل‌های دولتی هستند که می‌توانند در جهت آموزش جوامع محلی بکوشند اما یک اصل و عنصر مهم را از یاد نبریم  آن‌هم رسانه‌ها هستند که می‌توانند فعلان مدنی را درزمینه آموزش یاری کنند.

پزشکی تأکید کرد خورزنه نیز مانند بسیاری از محیط‌های تاریخی و طبیعی این سرزمین دچار آسیب شده و برجسته‌سازی این تخریب در روز زمین پاک می‌تواند افکار عمومی را  به اهمیت حفاظت از آن سوق دهد.



پاک‌سازی غارهای خورزنه در روز زمین پاک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار