قائم مقام مدیرعامل شرکت شیشه همدان با اشاره به اینکه پیش‌بینی سرازیر شدن مواد مذاب شده بود و ما برای جلوگیری از آتش‌سوزی یک استخر آب زیر کوره تعبیه کردیم، اظهار کرد: تعبیه این استخر از تدابیر متخصصین استان است و در خیلی از کارخانه‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۴۱۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ 23 April 2017
قائم مقام مدیرعامل شرکت شیشه همدان با بیان اینکه دود خارج شده از,کارخانه شيشه ناشی از بخارآب بود نه آتش‌سوزی، گفت: حضور آتش‌نشانی برای پیشگیری ازآتش‌سوزی وسیع بود نه خاموش کردن آتش‌سوزی.

به گزارش فارس، حمیدرضا‌ رهبر در نشست خبری با اصحاب رسانه،جدا شدن یکباره قسمتی از آجرهای کف‌کوره و سرازیر شدن مواد مذاب را علت حادثه شب گذشته کارخانه‌ شیشه همدان عنوان کرد و اظهار کرد: سرازیر شدن مواد مذاب پیش‌بینی شده و در این راستا درخواست حضور نیروهای آتش‌نشانی برای جلوگیری از آتش‌سوزی را داشتیم.

وی با بیان اینکه شرکت شیشه همدان با دو‌ کوره در حال فعالیت و هرکدام از این کوره‌ها با ظرفیت متفاوتی در حال فعالیت است، افزود: تولید سالانه این کوره‌ها 75 هزار تن در سال است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت شیشه همدان با بیان اینکه کوره‌هایی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند عمر مفیدی دارند و این عمر به نوع نگهداری بستگی دارد، ادامه داد: عمر کوره‌ها 8 تا 10 و گاهی تا 12 سال است.

وی با اشاره  به بهره‌برداری یکی از کوره‌ها در سال 80 و با بیان اینکه کوره قدیمی کارخانه عمر بیشتری دارد، افزود: کوره قدیمی کارخانه شیشه همدان به دلیل نگهداری خوب متخصصین سال‌ در حال فعالیت بوده و اکنون عمر آن به پایان رسیده است.

رهبر با بیان اینکه شرکت شیشه همدان در سال گذشته تصمیم به بازسازی و تعمیر کوره ‌دوم این کارخانه از ابتدای اردیبهشت‌ماه گرفت، تصریح کرد: شروع بازسازی از ابتدای اردیبهشت آغاز شده و ما شروع به خارج کردن مذاب از کوره کردیم.

وی با بیان اینکه از چند ماه گذشته تیم‌ها را تشکیل و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: با تصمیم قبلی دستگاه را خاموش و شروع به خارج کردن مواد مذاب داخل کوره کردیم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت شیشه همدان با اشاره به اینکه کوره حاوی 230 تن مواد مذاب است و نمی‌توان به یک‌باره آن را خارج کرد، یاد آور شد: پیش‌بینی‌های لازم برای خارج کردن مواد از داخل کوره انجام شده بود.

وی با اشاره به اینکه کوره از ابتدای شهریور‌ماه شروع به فعالیت خواهد کرد، گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه برای خارج کردن مواد از کوره شروع به باز کردن روزنه کوره کردیم.

رهبر با بیان اینکه خارج کردن مواد از کوره سه الی چهار روز زمان می‌برد و ما این کار را از اول اردیبهشت آغاز کردیم، ادامه داد: از آغاز باز کردن  روزنه 70 تن مواد مذاب به صورت کنترل شده از کوره خارج شد.

وی علت اتمام عمر کوره‌ها را فرسایش آجرهای نسوز دانست و تصریح کرد: ساعت 22:20 شب گذشته آجرهای کف کوره به یک‌باره جدا و مذاب سرازیر شد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت شیشه همدان با اشاره به اینکه پیش‌بینی سرازیر شدن مواد مذاب شده بود و ما برای جلوگیری از آتش‌سوزی یک استخر آب زیر کوره تعبیه کردیم، اظهار کرد: تعبیه این استخر از تدابیر متخصصین استان است و در خیلی از کارخانه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شب گذشته مواد مذاب بیش از حد تصور خارج و کنترل آن از دسترس خارج شد، گفت: طبق اقدامات انجام گرفته مواد مذاب داخل استخر تعبیه شده ریخته و از ایجاد آتش‌سوزی جلوگیری کرد.

رهبر با اشاره به اینکه حجم مواد مذاب پس از ریخته شدن در آب افزایش و ما نیز پیش بینی لبریز شدن مواد را کرده بودیم، ادامه داد: در این راستا بود که از قبل با سازمان آتش‌نشانی هماهنگ شدیم و دود خارج شده از کارخانه ناشی از بخار آب بود نه آتش‌سوزی.

وی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی در 2 الی 3 دقیقه در محل حضور یافتند و از این بابت از آنها نهایت تشکر را داریم،  افزود: ما برای پیشگیری از آتش‌سوزی وسیع از آتش‌نشانی درخواست حضور کردیم و آتش‌‌سوزی اتفاق نیفتاده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت شیشه همدان با اشاره به اینکه خبر آتش‌سوزی در کارخانه توسط رسانه‌ها را تکذیب می‌کنم، تاکید کرد: از پیش احتمال سرازیر شدن مواد داده شده بود و ما نیز این موضوع را به منظور حضور آتش‌نشانان در محل حادثه برای جلوگیری از خطرهای احتمالی، به استاندار اطلاع دادیم.

وی با تاکید بر اینکه درخواست ما از آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش نبود بلکه برای پیشگیری از آتش‌سوزی بود، گفت: چون سرازیر شدن مذاب از استخر پیش‌بینی شده بود آتش‌نشانان مذاب خارج شده از استخر را کنترل کردند.

رهبر با اشاره به اینکه کل مواد مذاب در یک ساعت خارج و این موضوع کار ما را آسان کرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ یک از پرنسل شرکت شیشه مصدوم نشد و آتش‌نشانی از حریق وسیع جلوگیری کرد.

وی در ادامه از راه‌اندازی فاز سوم کارخانه شیشه همدان در سال 97 خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت فاز سوم کارخانه شیشه 95 هزار تن و تعداد پرسنل آن نیز 180 نفر خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار