طرح ضربتی تولید و اشتغال در ۷۳ روستای هدف گردشگری در کشور با محوریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باهدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها و در راستای تحقق شعار سال کلید خورد و سه روستای هدف گردشگری ورکانه، گشانی و قلعه جوق نیز در این طرح هستند.
کد خبر: ۴۱۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 20 April 2017
توسعه اقتصادی همه‌جانبه در کشور علاوه بر شهرها روستاها را نیز شامل می‌شود و بدون وجود یک راهبرد کلان توسعه اقتصادی مشخص نمی‌توان توفیق چندانی در توسعه روستایی و توسعه کارآفرینی در روستاها شاهد بود؛به نظر می‌رسد دولت بایدیک برنامه راهبُردی درزمینهٔ توسعه همه‌جانبه روستاها ارائه کندتا منجربه اشتغال‌زایی شودبنابراین راهبردتوسعه اقتصادی کشور بایدبه خوبی جایگاه روستاها و رویکرد توسعه روستایی مطلوب را مشخص کند وبرای آن ارزش واهمیت کافی قائل شود با توجه به این امر درسال جدید طرح ضربتی تولید و اشتغال در راستای تحقق شعار سال۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مطرح گردید.

به گزارشتابناک همدانمعاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان درجمع خبرنگاران با اشاره به اهداف این طرح ملی گفت:شناسایی استعدادها و قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری و فراهم کردن زمینه میزبانی شایسته مسافران و گردشگران و افزایش اشتغال و تولید صنایع‌دستی در این روستاها ازجمله اهداف اجرای این طرح است.

علی خاکسار با بیان مزایای این طرح ملی، افزود: در این طرح می‌توان با صرف هزینه کم برای روستاییان اشتغال ایجاد کرد و با حمایت از تولیدات روستایی در راستای تحقق شعار سال گام‌های مهمی برداشت.

وی بابیان اینکه طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در سه روستای ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان اجرا می‌شود، خاطرنشان ساخت: تلاش می‌شود اهالی این روستاها با آگاهی از داشته‌های بومی خود و حمایت سازمان میراث فرهنگی به ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و آموزش صنایع‌دستی بومی بپردازند.

خاکسار با اشاره به دستاوردهای طرح ملی تولید و اشتغال در روستاها تصریح کرد: ایجاد فضاهای پذیرایی، تفریحی، تور گردانی وایجاد آگاهی و انگیزه درجوامع محلی برای بهسازی وبهره‌برداری از آثار تاریخی برای جذب گردشگر و افزایش اشتغال پایدار وتولید، ازجمله دستاوردهای اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال خواهد بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان همدان درباره ضرورت توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در توسعه گردشگری وایجاد اشتغال نیزگفت: ایجاداقامتگاه‌های بوم گردی روستایی یکی از راهکارهای درآمدزایی در روستاها است وگردشگران با اقامت درخانه‌های بوم گردی می‌توانند زندگی در بافت طبیعی و روستایی را تجربه کنند.

خاکسار در ادامه با اشاره به‌ضرورت آموزش افراد بومی روستاها به‌عنوان بلدهای محلی گفت: با ارائه آموزش‌های لازم با کمک انجمن صنفی راهنمایان به برخی از ساکنان روستا که بلد محلی هستند و مسیرهای طبیعی و تاریخچه روستا را می‌دانند می‌توان افرادی را به‌عنوان بلد محلی آموزش داد تا زمانی که یک گردشگر به آن روستا سفر می‌کند بتواند به‌صورت قانونی گردشگران را هدایت کند.

وی با اشاره به نقش توسعه صنایع‌دستی در روستاهای گردشگری، خاطرنشان ساخت: باید بتوان در روستاهای هدف گردشگری، صنایع‌دستی و دست‌ساخته روستاییان را به گردشگران معرفی کرد تا گامی مؤثر در راستای رونق صنایع‌دستی استان‌ها برداشته شود.

خاکسار در پایان استفاده از گردشگری مجازی را از عوامل پیشرفت و توسعه حوزه گردشگری برشمرد و گفت: پذیرش مسافر و امور اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی به‌صورت مجازی کمک شایانی به رونق حوزه گردشگری می‌کند و روستاهای هدف گردشگری نیز ازاین قائده مستثنا نیستند.
بلدهای محلی نیاز مبرم روستاهای هدف گردشگری


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار