محلات قدیمی و بافت‌های تاریخی در هر شهری معرف بخشی از هویت و تاریخ و فرهنگ آن منطقه است، روزگاری همدان هم دارای ۵۴ محله قدیمی بود که اکنون پس از گذشت سال‌ها و با رشد زندگی شهرنشینی جدید و ساخت‌وسازهای انجام‌شده، تنها ۱۸ محله باقیمانده که تنها نامی از آنها به‌جای مانده است.
کد خبر: ۴۱۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 19 April 2017
مراکز محلات بافت تاریخی و فرسوده شهر همدان به سبب داشتن ارزش میراثی، در سازمان راه و شهرسازی به عنوان بافت «نابسامان میانه» نامگذاری شده و براساس برنامه توسعه مورد احیاء و بازسازی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در استان همدان در مجموع مساحت بافت نابسامان میانه 1655 هکتار وجود دارد که برنامه بازآفرینی پایدار شهری به دنبال اصلاح این بافت‌های فرسوده است.

محدوده بافت نابسامان میانه در شهرستان‌های همدان 698 هکتار، ملایر 120 هکتار، نهاوند 170 هکتار، تویسرکان 188 هکتار، اسدآباد 111 هکتار، بهار 104 هکتار، رزن 96 هکتار، کبودراهنگ 94 هکتار و فامنین 72.2 هکتار است.

محلات قديمي و بافت‌هاي تاريخي در هر شهري معرف بخشي از هويت و تاريخ و فرهنگ آن منطقه است، روزگاري همدان هم داراي 54 محله قديمي بود که اکنون پس از گذشت سال‌ها و با رشد زندگي شهرنشيني جديد و ساخت‌وسازهاي انجام شده، تنها ۱۸ محله باقیمانده که تنها نامی از آنها به جای مانده است.

از این‌رو خبرگزاری ایسنا نشست تخصصی با موضوع «احیاء و بازسازی محلات قدیمی و بافت‌های تاریخی شهر همدان» برگزار کرد تا ضمن بررسی این مسائل، راهکاری اساسی از مختصصان امر دریافت کند.

رونق محلات قدیمی شهر همدان مربوط به دوران اسلامی است


مدیر بافت‌های تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در این نشست، رونق مراکز محلات قدیمی شهر همدان را مربوط به دوران اسلامی دانست و گفت: شکل‌گیری و انسجام بافت تاریخی شهر همدان در دوران اوج شکوفایی صفویه بوده و در حدود 400 سال پیش 54 مرکز محله در شهر همدان وجود داشته که پس از آن در دوران قاجار نیز رونق داشته است.

بهرام توتونچی عناصر معماری و فرهنگی بافت‌های قدیمی محله‌ها را ثابت دانست و افزود: بنای مسجد به عنوان مرکز مذهبی براساس وسعت منطقه و توان مالی افراد آن محله بوده و افراد ساکن در هر محله متولی امور مربوط به هر یک از عناصر را بر عهده داشته‌اند.

وی چهار عنصر محله‌ها را مسجد، حمام عمومی، فضای بازی که به فراخور تلاقی راه‌های تردد ایجاد می‌شد و فضاهای تجاری و چایخانه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این گونه فضاها محلی برای تبادل اخبار و افکار بین افراد محله صورت بوده و شاخص‌ترین مراکز محلات کبابیان، حاجی و کلپا هستند که حفظ و احیای آنها در دستور کار قرار گرفته است.

توتونچی ادامه داد: اگر معابر و خیابان‌ها را از بافت تاریخی حذف کنیم، چیزی که باقی می‌ماند همان مراکز محلات و گذرهای بازار است که متأسفانه در اثر بی‌توجهی به بافت‌های کهن‌شهر، تا حدودی اهمیت و ارزش خود را از دست داده‌اند بنابراین می‌خواهیم به حفظ و احیای آنها بپردازیم.

مراکز محلات، میعادگاه اجتماعی

وی تصریح کرد: مراکز محلات تنها شامل کالبد معماری نیستند و علاوه بر آن، به عنوان میعادگاه اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند بنابراین روند احیاء باید دارای فرمول و نقشه دقیقی باشد تا بتوان در ساخت فضاهای جدید شهری نیز از آن بهره برد.

توتونچی با اشاره شناسایی 168 بافت تاریخی در سطح کشور خاطرنشان کرد: اجرای طرح بازآفرینی توسط وزارت راه و شهرسازی به استانداری‌ها ابلاغ شد و در استان همدان نیز توجه به بافت‌های تاریخی شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند به شهرداری‌ها ابلاغ شد و حساسیتی که مسئولان شهری باید داشته باشند، در 16 بند اعلام شده است.

وی هر یک از بافت‌های تاریخی را دارای ویژگی‌های منحصربفرد دانست و تأکید کرد: عرض معبر در بافت تاریخی مفهومی ندارد و اینکه مطرح شده در رینگ اول میدان امام(ره) تقلیل ارتفاع لحاظ شود به منظور حفظ بافت قدیمی و کنترل جمعیت در این‌گونه مناطق بوده است.

توتونچی اجرای پیاده‌راه بوعلی را دارای بازخورد مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیاده‌راه شدن با افزایش ارتفاع منافات دارد و باید از افزایش ارتفاع در این منطقه جلوگیری کرد.

محلات قدیمی، عامل انسجام اجتماعی

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این نشست محلات قدیمی را عامل انسجام اجتماعی عنوان کرد و گفت: عناصر کالبدی شهر شامل میدان و بازار و ارگ و دارالحکومه و محلات هستند به طوریکه در گذشته محلات دارای دروازه، نماد و گویش‌های خاص بودند و شاخصه اصلی تمایز محلات، عنصر اجتماعی و فرهنگی بوده است.

دکتر اسدالله نقدی عنصر اصلی و شاخصه محلات امروزی را اقتصادی بیان کرد و افزود: قبلا محلات با عنوان صابونی‌ها، سبدبافان، حاجی و زرگرها و صنف به عنوان ویژگی‌های اجتماعی مطرح بود و ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی هویت محلات را شکل می‌داد.

وی با بیان اینکه محلات قدیمی به عنوان بخشی کالبدی از ارکان و فضای شهری بودند، اظهار کرد: محلات دارای تمایز اجتماعی بودند و وجود هویت و انسجام و عنصری به نام دلبستگی به محلات موجب روان شدن مشارکت‌ها و پیاده کردن مباحث شهری صورت خواهد گرفت.

دو رویکرد برای بحث بافت‌های تاریخی

نقدی دو رویکرد برای بحث بافت‌های تاریخی درنظر گرفت و عنوان کرد: اهمیت احیای این‌گونه بافت‌ها از نظر بُعد میراثی و معماری شهری و سازمان‌های اجتماعی آن مورد توجه است.

وی تعلق‌خاطر افراد محلات نسبت به یکدیگر و روابط اجتماعی موجود در این‌گونه محله‌ها را بیان کرد و ادامه داد: تمام تئوری‌های امروزی شهرسازی و بُعد انسانی مبنی بر حفظ روابط اجتماعی براساس تغییرات صورت گرفته در روابط است و شهر 1396 با شهر 1300 تفاوت‌هایی دارد.

محلات، کلیدواژه بازآفرینی

این مدرس دانشگاه محلات را به عنوان کلیدواژه بازآفرینی عنوان و بیان کرد: عناصر هویت‌بخش و سازمان اجتماعی را می‌توان بازآفرینی کرد که همدان در مقایسه با سایر شهرهایی چون رشت، تهران و شیراز ویژگی‌های بارزتری دارد و این موضوع برای مدیران شهری فاکتور مثبت و راهگشایی خواهد بود.

نقدی ناهماهنگی را بزرگ‌ترین مشکل اجرای پروژه‌های شهری عنوان کرد و گفت: همه بر میراث بودن این‌گونه فضاها تأکید دارند و با توجه به وسعت حدودا 700 هکتاری بافت تاریخی و فرسوده شهر همدان و جریان داشتن زندگی در این بافت‌ها که ویژگی منحصربفرد آن است، تنها نیاز به ساماندهی و ارزش‌گذاری اقتصادی دارد.

اشتباهات شهرسازی

وی اشتباهات شهرسازی را مبنی بر ارجحیت نگاه ماشینی و اقتصادی به مراکز و محلات دانست و تأکید کرد: انسان و فضاهای انسانی در شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که جوامع پیشرفته نیز به این رسیده‌اند که فضاهای عمومی و اجتماعی نسبت به محیط‌های صرفا مسکونی واجد ارزش هستند.

نقدی تصریح کرد: عبور از نگاه بخشی در همدان که استعداد و پتانسیل شهری فوق‌العاده‌ای دارد و رسیدن به نگاه فرابخشی، می‌تواند راهگشا باشد.

گزارشی از عملیات پایش محلات قدیمی

 مدیرگروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز در سخنانی به ارائه گزارشی از عملیات پایش اجتماعی فرهنگی محلات قدیمی شهر همدان پرداخت و گفت: در اواخر سال 92 پیرو درخواست ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، تیمی در جهت پایش و ارزیابی محلات قدیمی شهر همدان تشکیل شد.

دکتر سیدجلیل موسوی افزود: این تیم شامل سه بخش مطالعات اجتماعی، طراحی شهری و معماری بود و اطلاعات فراوانی جمع‌آوری شد و وجود 18 محله که تنها نامی از آنها باقی‌مانده بود، مشخص شد.

وی ادامه داد: از این تعداد محله که نام آنها در خاطر مردم مانده، 6 محله دارای عناصر محلی بودند که شامل محلات کبابیان، کلپا، حاجی، امامزاده اسماعیل، امامزاده یحیی و آقاجانی‌بیگ هستند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: عناصر اجتماعی 4 محله از بقیه سالم‌تر مانده که محله کبابیان و حاجی و کلپا از آن دسته هستند که به عنوان پایلوت و پروژه‌های محرک توسعه درنظر گرفته شده است.

موسوی با اشاره به گذشت سه سال از این تصمیم‌گیری‌ها اعلام کرد: متأسفانه در این مدت هنوز تغییرات کالبدی صورت نگرفته و با توجه به ملاقات‌هایی که تیم جامعه‌شناسی این طرح با مردم محلات داشته‌اند، متوجه شدیم که مردم به اجرای طرح بازسازی و احیاء علاقمند هستند.

تخریب بافت‌های تاریخی شهر با اجرای طرح تفصیلی

وی با بیان اینکه اجرای طرح تفصیلی، بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر را تخریب می‌کند، اظهار داشت: در سال 93 توانستیم اجرای طرح تفصیلی را در محلات حذف کنیم و از عبور معابر 18 متری از بین این محلات و آسیب رسیدن و تخریب آن جلوگیری شد.

وی همچنین ابرازامیدواری کرد با همکاری و مشارکت شهرداری منطقه یک پروژه احیای بافت تاریخی انجام شود و یادآور شد: اجرای این طرح رقم بودجه‌ای زیادی ندارد و تنها لازم است مسئولان بخواهند این طرح اجرایی شود و عدم انجام این‌گونه پروژه‌هایی که مطرح شده اما به اجرا درنیامده‌اند، می‌تواند شکاف بین مردم و مدیران شهری را عمیق‌تر کند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این نشست با تأکید بر راهگشایی رسانه در اطلاع‌رسانی به مردم اظهار کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی در راستای اجرای ماده 16 قانون احیای بافت تاریخی، سند ملی راهبردی را تنظیم کرده و تمام مسائل و دغدغه‌های مردم و مسئولان اصلاح و مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

محمدرضا قرائی با بیان اینکه به موازات ابلاغ این سند به استانداران، در هر استان سند بازآفرینی شهری و استانی راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: رویکرد این سند، بازآفرینی است که سال‌ها با این کلمه کار داریم و همه باید این کلمه و مفاهیم آن را بیاموزیم و صرفا به مسائل کالبدی و عمرانی نپردازیم.

وی دیدگاه‌های پیشین را کالبدی و عمرانی صرف معرفی کرد و افزود: در این رویکرد علاوه بر مباحث کالبدی و عمرانی، بحث فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم نیز نگاه ویژه دارد و تجزیه و تحلیل مسائل فرهنگی می‌تواند سایر مسائل را حل کند.

وی بحث بازآفرینی محلات تاریخی شهر همدان را باارزش عنوان کرد و گفت: این محلات به سبب اینکه ثبت ملی شده‌اند، ارزشمند هستند و اگر کسی مانند ایزدی، معاون وزارت راه و شهرسازی توجه به احیای این‌گونه بافت‌ها را مطرح نمی‌کرد، همه ما مسئولان خواب بودیم و هیچ‌گاه به ارزش آن پی نمی‌بردیم.

طرح‌های بازآفرینی سه محله قدیمی همدان آماده است

قرائی از آماده شدن طرح‌های بازآفرینی مربوط به سه محله قدیمی حاجی، کبابیان و کلپا و انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های آن با شهرداری خبر داد و اظهار کرد: از هفته‌های اول اردیبهشت‌ماه 96 کار اجرایی بهسازی این محلات آغاز و عملیات کف‌سازی آن توسط شهرداری انجام می‌شود.

وی با اشاره به کارکرد شهرسازی معاصر تصریح کرد: در رویکردهای محلات امروزی، پارک و فضای سبز و تجاری شکل می‌گیرند و در شهرک‌ها مرکزیت و رویکردهای مذهبی و مساجد نیز شکل گرفته است.

وی ادامه داد : اجرای طرح جداره‌سازی و تعیین ضوابط سیما و منظر شهری برای محلات قدیمی می‌تواند راهی برای جلوگیری از تخریب و بی‌توجهی به آن و حتی محلات معاصر باشد.

سیاست‌های لودری دولت در دهه‌ 70

قرائی با اشاره به سیاست‌های لودری دولت در دهه‌ 70 گفت: دو شهر یزد و اصفهان در مقابل این سیاست ایستادگی کردند، اگر ما هم مقابله می‌کردیم بسیاری از بناهای قدیمی شهر حفظ می‌شد.

بازسازی و نوسازی بناهای قدیمی، سیاست دهه 80 دولت

وی سیاست دهه 80 دولت را بازسازی و نوسازی بناهای قدیمی عنوان کرد و افزود: در این دوره در بسیاری از مخروبه‌های جولان ساخت‌وسازهایی صورت گرفت و تا حدودی بهتر شد و در دهه 90 که سیاست بازآفرینی پش گرفته شده، 40 درصد جولان مورد بازآفرینی قرار می‌گیرد.

نظر آیندگان در مورد بناهای فاقد ارزش امروزی

مدیر منطقه یک شهرداری همدان نیز با تأکید بر افت مالی شدید، شهرداری را بزرگ‌ترین ارگان اجرایی درون‌شهری معرفی کرد و گفت: در سال‌های اخیر ساختمان‌هایی در شهر ساخته شده که معلوم نیست آیندگان در مورد بناهای فاقد ارزش امروزی که بیش از 30 سال عمر ندارند و باید تخریب و نوسازی شوند، چگونه صحبت خواهند کرد و ساختمان‌هایی که بیش از 100 سال پابرجا هستند، به عنوان بناهای میراثی معرفی خواهند شد.

امیر فتحیان‌نسب عملکرد ارگان‌های برنامه‌ریز و اجرایی را مجزا از یکدیگر بیان کرد و افزود: عدم تشکیل اتاق‌های فکر و ایجاد ارتباط بین افراد که فکر می‌کنند و آنان که طرح‌ها را اجرایی می‌کنند، سبب شده افکار و ایده‌ها به خوبی عملی نشود.

وی با بیان اینکه تشکیل چنین جلسات و نشست‌های تخصصی می‌تواند در عملی کردن افکار و ایده‌های صاحب‌نظران توسط مدیران شهری مفید باشد، خاطرنشان کرد: در همدان دو صنعت کشاورزی در خارج از شهر و گردشگری در داخل شهر وجود دارد که برای گردشگری، نیاز به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن داریم از این‌رو احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز است.

فتحیان‌نسب در ادامه اظهار کرد: در اجرای پیاده‌راهی که از سوی همشهریان و مسافران بازخورد خوبی داشته، نمونه خوبی از بالفعل کردن پتانسیل‌های موجود در این شهر قابل مشاهده است.

علت عدم اجرای طرح احیای بافت‌های فرسوده تا کنون

وی علت عدم اجرای طرح احیای بافت‌های فرسوده تا کنون را بیان کرد و گفت: مراکز محلات قدیم را دولت‌ها شکل نداده‌اند بلکه توسط مردم شکل گرفته و زنده مانده‌اند و بی‌توجهی خود مردم سبب از بین رفتن آن می‌شود.

فتحیان‌نسب ساخت مرکز محلات توسط شهرداری به شکل بافت قدیمی آن را عنوان کرد و یادآور شد: اگر این کار توسط مشارکت و با علاقه و میل مردم صورت نگیرد، طرح موفقی نخواهد بود و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

اصلاحات مراکز محلات با اقتضائات سال 96 صورت گیرد

وی با تأکید بر اینکه اصلاحات مراکز محلات باید با توجه به اقتضائات سال 96 صورت گیرد نه براساس اقتضائات سال‌های گذشته، افزود: اصلاحاتی که در مرکز محلات صورت می‌گیرد با اصلاحاتی که در گنجنامه انجام می‌شود، تفاوت دارد چرا که از مکان توریستی و تفریحی مسافران بازدید می‌کنند و می‌روند اما در مرکز محلات مردم حضور دارند و چنانچه با حضور و مشارکت آنان اقدامات صورت گیرد، پایدارتر و مفیدتر خواهد بود.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه شهرداری آمادگی اجرای هرگونه طرحی که با مطالعات اجتماعی و نظر مردم همخوانی داشته باشد را دارد، تصریح کرد: در جامعه امروزی معضل فراوانی خودرو وجود دارد و قابل‌انکار نیست و بحث ترافیک و تردد در محلات قدیمی به صورتی است که افراد تنها قصد عبور دارند و هیچ‌گونه توجهی به جداره‌سازی و کف‌سازی‌ها نخواهند داشت.

لزوم حل مشکل ترافیکی محلات قدیمی

وی با تأکید بر لزوم حل مشکل ترافیکی چنین محلاتی بیان کرد: باید دسترسی‌های مناسبی برای محلات قدیمی درنظر بگیریم بنابراین به منظور جذب گردشگران به این مناطق، مستلزم دسترسی راحت و مناسب است که باید پیش از اجرای پروژه جداره‌سازی و کف‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

فتحیان‌نسب تصمیم‌گیری در ابعاد بزرگ شهری و پیاده‌سازی آن به صورت جزء به جزء و محلی را بیان کرد و گفت: با ایجاد حریم‌های ارتفاعی در مناطق مرکزی و بافت‌های فرسوده شهر و اطراف ادارات و سازمان‌ها، طرح احیای بناهای میراثی ما شکست خواهد خورد مگر اینکه طرح‌های میراثی و فرهنگی شهر منطبق با طرح‌های اقتصادی شهر باشد و به صورت طرح‌های تلفیقی، حفظ بناهای تاریخی در کنار مراکز اقتصادی در بلندمدت دیده شود.

وی آمادگی شهرداری منطقه یک را برای اجرای طرح‌های کارشناسی شده اعلام کرد و افزود: هزینه‌هایی که در شهرداری صورت می‌گیرد، سرمایه‌ای برای شهر است و هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

فتحیان‌نسب با اشاره به مدیریت جداره‌های پیاده‌راه بوعلی عنوان کرد: با مدیریت صحیح، این بخش از فضای پیاده‌راه می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

عدم حذف کامل طرح تفصیلی

مدیر مطالعات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه حذف طرح تفصیلی هنوز به طور کامل صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نه می‌توان براساس طرح تفصیلی جواب ارباب‌رجوع را داد و نه براساس طرح احیاء و بازآفرینی چرا که علاوه بر اینکه مشکلات مردم حل نشده، موضوعات مضاعفی نیز اضافه شده  و این به علت عدم پرداختن به روندی بود که پی گرفته نشد.

اسماعیل یوسفی طرح تفصیلی را با عنوان سند توسعه شهری برشمرد و گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح چندین سال پی گرفته شده، در اجرای این طرح به صورت جزیره‌ای عمل شده و عدم ارتباط میان ضوابط ساخت‌وساز و ویژگی‌های درنظر گرفته شده در این طرح موجب عدم توجه به عرض معابر و بروز مشکلات و ناهماهنگی‌هایی در قطعه‌های بناهای شهری شده است.

وی با اشاره به جنبه‌های محلات تأکید کرد: بحث فضاهای عمومی و خصوصی با مدیریت شهری، دولت ، راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های پیگیری و انجام می‌شود و بخشی که شامل املاک خصوصی مردم است و ارتباط نزدیکی با زندگی، اقتصاد و فرهنگ آنان دارد، دارای اهمیت بیشتری نسبت به فضاهای عمومی است.

یوسفی روند اجرایی و قانونی طی نشده در اجرای طرح‌ها را بیان کرد و افزود: اجرای طرح تفصیلی به جای اینکه مردم را به مدیریت شهری نزدیک کند بالعکس عمل کرده و باعث دوری و عدم اعتماد مردم شده است.

عدم ابلاغ اجرای طرح بازآفرینی به معاونت شهرسازی

وی از عدم ابلاغ اجرای طرح بازآفرینی به معاونت شهرسازی شهرداری سخن گفت و تصریح کرد: بحث رضایت اجتماعی اهمیت دارد و بلاتکلیفی نحوه اجرای طرح‌ها موجب فاصله گرفتن و نگرانی مالکان شده و این موضوع باید زودتر اعلام شود تا نگاه مالکان و برنامه‌ریزان شهری با هم همسو شود.

یوسفی یکی از مسائلی که مانع اجرای پروژه‌های بازآفرینی بافت‌های تاریخی می‌شود را بیان کرد و گفت: تضاد میان منافع عمومی و خصوصی به وجود می‌آید به طوریکه وجود 516 هکتار بافت تاریخی و رعایت حریم‌های متفاوت، باعث ایجاد تضاد می‌شود.

وی پیشنهادی را در این زمینه ارائه کرد و یادآور شد: ما یک حقوق مالکانه داریم که بخشی از آن مربوط به توسعه و ساخت‌وساز است و وقتی که این قبیل حقوق به سبب بازآفرینی و حفظ حریم بافت‌های تاریخی محدود می‌شود، باید به نحوی توسط دولت، شهرداری و یا میراث فرهنگی جبران شود.

وی افزود: رویکردی که در این مبحث نهفته است با عنوان رویکرد انتقال توسعه مطرح می‌شود و اگر قرار است حقی از مالکی برای اینکه این اتفاق خوب بازآفرینی بیفتد، بگیریم، باید این حق را به نحو دیگر و جای دیگری به او بدهیم.

یوسفی ادامه داد: چگونگی این روند و مسائل حقوقی مربوط به آن نیاز به پروژه‌ای مطالعاتی دارد و تا زمانی‌که این معضل حل نشود طرح‌هایی که در راستای بازآفرینی بافت تاریخی است، موفق نخواهد بود چرا که مالک خصوصی و عمومی از منافع خود دست نخواهد کشید.

وی میراث صنعتی را نیز به عنوان میراثی که زیاد تاریخی نیستند و مربوط به دوران معاصرند و به مرور به فضاهای قدیمی تبدیل می‌شوند، دانست و اظهار کرد: فرودگاه‌ها، کارخانجات قدیمی، چرم‌سازی، کارخانه فرش، ایستگاه‌های قدیمی، میراثی که منطبق با فناوری‌های جدید هستند و شورای عالی بهسازی نیز قوانینی برای شناسایی و حفظ و ثبت این‌گونه فضاها دارد.

تعریف زیرساخت‌های جدید در بازسازی محلات

یکی از کارشناسان معماری و شهرسازی استان همدان نیز درباره بازسازی محلات قدیمی شهر همدان خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های این محلات مناسب زمان خودشان بوده و امروزه نیازمند تعریف زیرساخت‌های جدیدی بنا بر نیاز امروزی است.

بهرنگ مجیدی پارکینگ‌های طبقاتی را به عنوان مثالی از زیرساخت‌های امروزی نام برد و افزود: شبکه فاضلاب و برق نیازهایی است که بر این‌گونه بافت‌های قدیمی تحمیل شده و نیاز است پیش از پرداختن به نقش و نگارها به این‌ فاکتورها توجه کنیم و پس از تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در این مناطق، نسبت به بازسازی و احیای آن بپردازیم.

مرگ محله جولان 

وی با اشاره به انجام بازسازی‌هایی که در بافت فرسوده جولان صورت گرفته، اظهار کرد: با گذشت 20 سال از اجرای طرح بازسازی این منطقه و با هدفگذاری‌هایی که صورت گرفت، امروز این محله عملا مرده است.

وی شهر همدان را در مسیر عراق عجم و عرب عنوان کرد و گفت: در خیابان اکباتان تیمچه‌های بازار توسط خیابان قطع شده، شهردار وقت در آن زمان که 6 خیابان اصلی شهر را طراحی کرده، نساج بوده و این طرح را از روی طرح دوک نساجی پیاده کرده و به این شکل درآورده است.

عدم موفقیت در احیای حمام حاجی

مجیدی با بیان اینکه هر تغییر کوچکی در شهر می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد، عنوان کرد: عدم موفقیت تیم‌های مختلفی که برای احیای حمام حاجی اقدام کردند، به علت نوع نگاه کسب درآمدی مسئولان میراث همدان به بازسازی این بنای تاریخی بوده است.

وی لزوم تعریف محتوای مرکز محلات را بیان کرد و گفت: شورایاران در محلات می‌توانند تأثیر بسیار مثبت و موثری در مدیریت محلات داشته باشند.

بنای عین‌القضات تخریب شود

وی همچنین از طراحی و ساخت بنای عین‌القضات همدانی انتقاد کرد و گفت: کارکرد این بنا به درستی تعریف نشده و کاربردی ندارد و مورد توجه گردشگران و شهروندان قرار نمی‌گیرد بنابراین اگر تخریب شده و به فضای سبز پارک تبدیل شود، کارایی بهتر و بیشتری خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار