وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه ایستگاه فعلی راه‌آهن همدان افتتاح اما عملیات عمرانی ایستگاه اصلی در ترمینال اتوبوس‌های شهر نیز آغاز خواهد شد، گفت: خط آهن تا ملایر وجود دارد و عملیات اجرایی خط آهن ملایر- کرمانشاه نیز به‌سرعت انجام می‌گیرد که تا فیروزان ریل‌گذاری انجام‌شده و در کرمانشاه نیز ریل‌گذاری در پنج نقطه در حال انجام است.
کد خبر: ۴۰۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 15 April 2017
وزیر راه و شهرسازی گفت: تعهد رئیس جمهوری مبنی بر رسیدن ریل به مرکز پنج استان در دولت تدبیر و امید محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ عباس آخوندی در شورای حمل و نقل و مسکن استان همدان افزود: با اینکه شرایط کشور خاص است تلاش کردیم تا اقدامات مثبتی در حوزه حمل و نقل صورت بگیرد. 

وی اظهار کرد: حمل و نقل در ایران به شدت خودرو محور و همه چیز متکی به آن است و اگر بخواهیم به سمت حفاظت از محیط زیست و ایمنی بیشتر برویم باید به سمت دنیای ریل تغییر مسیر دهیم. 

وی گفت: سهم حمل و نقل عمومی و ریلی در مجموع، محدود است و در سال قبل بیش از یک میلیون و 300 هزار وسیله به خودروهای ایران اضافه شد. 

وی ادامه داد: علاوه بر این 12 میلیون موتور سیکلت نیز در ایران موجود است. 

آخوندی این تغییر مسیر را کار ساده ای ندانست و معتقد است که تحقق آن سرمایه گذاری عظیمی می خواهد و باید الگوها و رفتارهای ما هم تغییر کند. 

وی افزود: شهرهای ما با ریل باید از نو آشتی کند چرا که مردم ما اغلب در شهر زندگی می کنند و باید در نزدیکترین نقطه به ریل دسترسی داشته باشند. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبار 1400 میلیارد تومانی برای راه آهن 264 کیلومتری همدان - تهران، اظهار کرد: با این وجود ایستگاه در 15 کیلومتری شهر قرار گرفته و باید نظام رفتاری در این حوزه تغییر کند و در داخل شهر و ایمن ترین نقطه آن قرار بگیرد تا شهر به سیستم حمل و نقل جاده ای متصل شود. 

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل به جایی رسیدیم که باید اتفاقات بزرگتری صورت بگیرد، گفت: در حومه شهر نیز باید بتوان بین همدان و سایر شهرها امکان رفت و آمد ریلی ایجاد کرد و اگر این تصور وجود دارد که با توسعه جاده به رشد می رسیم، به نتیجه نخواهیم رسید چون تعداد خودروها افزایش می یابد. 

وی در ادامه یادآور شد: نظام رفتاری و برنامه ریزی باید در ایران ایجاد شود تا بتوان از جاده به سمت ریل حرکت کرد که در طول مدت اخیر توجه خوبی به این موضوع شده است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه فعلی راه آهن همدان افتتاح اما عملیات عمرانی ایستگاه اصلی در ترمینال اتوبوس های شهر نیز آغاز خواهد شد، گفت: خط آهن تا ملایر وجود دارد و عملیات اجرایی خط آهن ملایر- کرمانشاه نیز به سرعت انجام می گیرد که تا فیروزان ریل گذاری انجام شده و در کرمانشاه نیز ریل گذاری در پنج نقطه در حال انجام است. 

آخوندی افزود: ریل گذاری راه آهن همدان - ملایر نیز به زودی آغاز می شود و امید می رود که سکونتگاه های شهری به ریل دسترسی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه رکورد ریل گذاری در کشور بسیار مناسب است، خاطرنشان کرد: رکورد ریل گذاری یک هزار و 664 متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید و این اتفاقات خوبی بوده است. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای 6 هزار واگن باری قرارداد گسترده ای توسط بخش خصوصی و با تأمین مالی روسیه و مشارکت تمام شرکت های ایرانی منعقد شده است، گفت: برای ناوگان مسافری ریلی اقدامات خوبی انجام شده و 113 واگن نیز اسفندماه سال قبل بهره برداری رسید. 

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل هوایی با توجه به اینکه سرمایه گذاری میلیاردی وجود دارد، حرکت به بخش خصوصی بسیار مهم است که تا پایان سال سه فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد. 

وی با بیان اینکه برای ترمینال حجاج فرودگاه همدان نیز آمادگی استفاده از بخش خصوصی وجود دارد، گفت: در ریل گذاری و همچنین بنادر نیز مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأثیر اقدامات حوزه هوایی در توسعه مناطق، خاطرنشان کرد: قرارداد 200 هواپیما منعقد شده که در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه است و 20 هواپیمای جدید برد کوتاه برای فرودگاه های کوچک در نظر گرفته شده است. 

آخوندی خرید این 20 هواپیما را اتفاقی برای توسعه سرمایه گذاری و توسعه گردشگری و گسترش عدالت جغرافیایی دانست و ابراز امیدواری کرد این هواپیماها را در 2 ساله آینده تحویل بگیریم. 

وی در ادامه یادآور شد: نمایندگان نباید وارد چانه زنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات جهت نوسازی ناوگان باری شوند چراکه فرصت از دست می رود و امکان ندارد تسهیلات بانکی به کمتر از 9 درصد برسد. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه جاده ها نیز اقدامات بسیار زیادی انجام شده که 3600 کیلومتر بزرگ راه در همین دولت به اجرا رسیده است. 

وی گفت: نوسازی ناوگان جاده ای و کامیون ها اقدام مهمی بود که باتسهیلات 9 درصد انجام شد و استقبال خوبی شد و در این زمینه عقیده داریم با امکانات موجود و محدود وزارتخانه، 65 هزار کامیون را نو سازی کنیم. 

آخوندی گفت: در حوزه مسکن 3 گروه خانه اولی ها، ساکنین بافت میانی فرسوده و ساکنین حاشیه شهرها را هدفگذاری کرده ایم. 

وی اظهار کرد: برای این موضوع دنبال این هستیم تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و اکنون در مراکز استانها تسهیلات خرید مسکن از 200 میلیون ریال به 6 برابر برای زوجین رسیده است و استقبال خوبی هم از سوی خریداران واقعی داشت. 

وی افزود: تعداد پس اندازکنندگان برای خرید مسکن در کشور به بیش از 155 هزار نفر رسید و بانک مسکن سال گذشته به 133 هزار واحد مسکونی به ارزش 67 هزار میلیارد ریال با رشد 47 درصدی نسبت به سال 94 ، تسهیلات پرداخته کرده است. 

آخوندی یادآور شد: 2 میلیون و 578 هزار خانه در ایران خالی است و این نشانه واگذاری غیر اصولی تسهیلات و پرداخت به افراد سودجو بوده است. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات مسکن باید به متقاضیان واقعی داده شود و ما همه توان خود را برای پیشگیری از هدر رفت منابع ایران قرار داده ایم. 

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در سفر یک روزه خود بهمدان پس از بازدید از وضعیت ریل‌گذاری راه‌آهن همدان- تهران، از کنارگذر غربی همدان نیز بازدید کرد. 

بازدید از ایستگاه پیشنهادی شماره یک و 2 راه‌آهن، بازدید از بیمارستان بهار، بازدید از ایستگاه فعلی راه‌آهن(باربری) و بازدید از پیاده‌راه بوعلی از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به همدان بود. 

تاکنون 233 کیلومتر از راه آهن تهران - ساوه- همدان ریل گذاری شده و 33 کیلومتر آن باقی مانده است. 






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار