گوهری با اشاره به زیرساخت خوب همدان در رشته سنگ‌نوردی گفت: در حال حاضر مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد در همدان در کل کشور بی‌نظیر است و چنین مجموعه‌ای که در دل آن خوابگاه، سالن آموزشی، سالن بدن‌سازی، جایگاه تماشاگران و بسیاری از امکانات روز دنیا تعریف‌شده باشد، در کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۴۰۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 08 April 2017
هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با نگاه به استعدادیابی در رشته سنگ‌نوردی چشم‌اندازی برای رسیدن به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ ترسیم کرده که تا رسیدن به آن راهی نیست.

به گزارش مهر؛امروزه به سنگ‌نوردی به‌عنوان چالش انگیزترین ورزش ماجراجویانه نگاه می‌شود و افراد بیشتر و بیشتری به‌سوی این رشته جذب می‌شوند.

امتیاز سنگ‌نوردی در این است که می‌تواند هم در داخل سالن و هم در فضای آزاد انجام شود و برای تمامی عاشقان طبیعت، سنگ‌نوردی آزاد، راهی برای رفتن است و برای کسانی که دوست ندارند بیرون رفته و کثیف شوند، سنگ‌نوردی داخل سالن که امروزه در بسیاری از سالن‌ها قابل‌دسترسی است، راه‌حل خوبی است.

همین امتیاز داخل سالنی و در فضای آزاد بودنِ این ورزش است که رشته سنگ‌نوردی را به رشته‌ای عامه‌پسند و قابل انجام در تمام طول سال تبدیل کرده است.

به خاطر داشته باشید که سنگ‌نوردی برای اشخاص بزدل و ترسو مناسب نبوده و برای افرادی مناسب است که اهمیتی به ریسک کردن نداده و بر ترس‌هایشان غلبه می‌کنند.

سنگ‌نوردی فواید بسیاری دارد و یکی از عمده‌ترین دلایلی که مردم سنگ‌نوردی می‌کنند فواید فیزیکی آن بوده چراکه سنگ‌نوردی برای کسانی که نسبت به‌سلامتی و تناسب جسمانی خود بسیار حساسند مناسب است.

اغلب اشخاص فکر می‌کنند که سنگ‌نوردی ورزشی برای مردان است که این اصلاً صحت ندارد و زنان نیز این ورزش را انجام می‌دهند تا از فضای آزاد طبیعت لذت برده و خودشان را در دنیایی مردانه محک بزنند.

سنگ‌نوردی نیاز به کشش زیادی دارد زیرا وقتی بر روی صخره یا سنگ قرار دارید، برای رسیدن به گیره بعدی، مجبور به کشش هستید تا خودتان را بالاتر بکشید.

کشش، روش بسیار خوبی برای افزایش آمادگی جسمانی و انعطاف‌پذیری است و اگر در سنگ‌نوردی زیاده‌روی کنید تعادل بیشتر و هماهنگی بهتر و بیشتر دست‌وپا را نیز کسب خواهید کرد.

سنگ‌نوردی سالنی (که نام رسمی آن صعودهای ورزشی است) در ابتدا تلاشی برای شبیه‌سازی سنگ‌نوردی اسپورت در طبیعت بود که به‌تدریج به رشته‌ ورزشی مستقلی تبدیل شد؛ دیواره‌های سنگ‌نوردی سالنی از جنس فایبرگلاس یا چوب هستند و گیره‌های مصنوعی به‌وسیله‌ی پیچ و مهره روی این دیواره‌ها نصب می‌شوند.

همدان جزو اولین استان‌های سنگ‌نوردی ایران است

در همین خصوص رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشته سنگ‌نوردی اظهار داشت: سنگ‌نوردی که به اسم صعودهای ورزشی در کل دنیا آن را می‌شناسند و خوشبختانه به‌تازگی المپیکی نیز شده نزدیک به ۳۰ سال پیش شکل‌گرفته چون قبل از آن صعود در طبیعت و بر روی سنگ‌های طبیعی انجام می‌شد.

علیرضا گوهری با بیان اینکه همدان جزو اولین استان‌هایی بود که سال ۱۳۶۹ اولین دیواره سنگ‌نوردی آن در مجموعه ورزشی سردار شهید علیرضا شمسی‌پور نصب شد، گفت: از همان زمان ورزشکاران بسیاری در همدان در بحث سنگ‌نوردی فعالیت داشتند که می‌توان از آقایان صفادوست، خرم رودی، اولنج، چشمه قصابانی، جباری و غیره یاد کرد و بعدها این رشته به‌واسطه اینکه وارد دور رقابت و مسابقه شد و روزبه‌روز پیشرفت‌های فراوانی در آن ایجاد و دستخوش تغییرات زیادی شد.

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به پیشینه سنگ‌نوردان همدانی گفت: درگذشته سالنی در مجموعه استادیوم قدس همدان وجود داشت که سنگ‌نوردان در این سالن فعالیت می‌کردند که درنهایت پس از ساخت مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد به مجموعه سالن سنگ‌نوردی فرهاد انتقال داده شد.

وی با بیان اینکه درگذشته تا به امروز همدان در مسابقات زیادی میزبان بوده است، گفت: طی ۳۰ سال گذشته حاصل تلاش‌های سنگ‌نوردان همدانی مقام‌هایی متعددی بوده که در کشور به دست آورده‌اند.

گوهری خاطرنشان کرد: درگذشته که سنگ‌نوردی وارد سالن به شکل امروزی نشده بود و دیواره نوردی رایج بود بسیاری از کوه‌نوردان همدان سنگ‌نوردی هم می‌کردند و از سال ۱۳۵۰ دیواره‌های شاخص ایران همیشه زیر پای همدانی‌ها بوده و در همه آن‌ها همدانی‌ها مسیر ثبت‌شده به نام خود دارند.

وی گفت: در علم‌کوه که شاخص‌ترین دیواره ایران است مسیرهای همدانی‌ها جزو اولین‌ها و بهترین مسیرها است و تمام کشور همدانی‌ها مسیر دارند.

همدانی‌ها همیشه در بحث سنگ‌نوردی شاخص بوده‌اند

وی بابیان اینکه همدانی‌ها همیشه در بحث سنگ‌نوردی شاخص بوده‌اند، بیان کرد: اغلب کسانی که در سالن سنگ‌نوردی می‌کنند در محیط‌های بیرون نیز  سنگ‌نوردی می‌کنند کمااینکه فعالیت همدانی در دیواره‌های ایران شاخص بوده است.

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان عنوان کرد: سنگ‌نوردی در سالن به چند بخش ازجمله سرطناب، سرعت، بولدرینگ و اورال که به واسط المپیکی شدن تازه تعریف‌شده تفسیم می‌شود.

گوهری با اشاره به زیرساخت خوب همدان در رشته سنگ‌نوردی گفت: در حال حاضر مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد در همدان در کل کشور بی‌نظیر است و چنین مجموعه‌ای که در دل آن خوابگاه، سالن آموزشی، سالن بدن‌سازی، جایگاه تماشاگران و بسیاری از امکانات روز دنیا تعریف‌شده باشد، در کشور وجود ندارد.

وی یادآور شد: تمامی حجم‌ها و دیواره‌ها ازجمله دیواره بولدرینگ، سرعت، سرطناب، دیواره‌های تمرینی و دیواره‌های متحرک برای کودکان که یک مجموعه سنگ‌نوردی استاندارد در دنیا باید به آن مجهز باشد در این سالن وجود دارد و سالن فرهاد در همدان در نوع خود بی‌نظیراست.

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان بابیان اینکه بار مالی نگه‌داری سالن برای ما بسیار زیاد است، بیان کرد: مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد بار مالی سنگینی را روی دوش ما گذاشته و اگر از دیدگاه مالی نگاه کنیم هیچ‌گونه توجیه اختصاصی برای ما ندارد.

همدان پایلوت برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی رشته سنگ‌نوردی و کوهنوردی به شمار می‌رود مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشته سنگ‌نوردی اظهار داشت: استان‌همدان پایلوت برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی رشته سنگ‌نوردی و کوهنوردی به شمار می‌رود و خوشبختانه سنگ‌نوردی و کوهنوردی همدان در ۴ سال اخیر رشد مناسبی داشته است.

رسول منعم افزود: هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان از فعال‌ترین و موفق‌ترین هیئت‌های استان‌همدان محسوب می‌شود که با داشتن پتانسیل و برنامه‌ریزی مناسب افتخارات بزرگی را در عرصه ملی و بین‌المللی رقم‌زده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان با اشاره به زیرساخت‌های این رشته در همدان گفت: همدان از معدود استان‌های دارای سالن سنگ‌نوردی مجهز با امکانات رفاهی است که توانست سال ۹۱ به‌خوبی میزبان مسابقات آسیایی باشد.

منعم عنوان کرد: به‌طورقطع این رشته می‌تواند با تلاش و استعدادیابی در بازی‌های آسیایی و المپیک از همدان نماینده داشته باشد.

یکی از ورزشکاران علاقه‌مند به رشته سنگ‌نوردی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مسابقات آسیایی نوجوانان دختر و پسر که سال ۹۱ در همدان برگزار شد به دلیل نزدیکی منزلمان با سالن مسابقات با خانواده به تماشای این مسابقات رفتیم و با این رشته ورزشی مهیج آشنا شدم.

علیرضا طاهریان افزود: فرزندانم روزی که برای تماشای این مسابقات به سالن فرهاد رفتیم علاقه زیادی به این رشته پیدا کردند.

اقدامات برای گسترش این رشته در همدان ضعیف است

این پدر همدانی بابیان اینکه اقدامات برای گسترش این رشته در همدان ضعیف است، گفت: متأسفانه هیچ‌گونه تبلیغاتی برای رشته سنگ‌نوردی در همدان که یکی از مهدهای سنگ‌نوردی ایران است صورت نمی‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها و فرزندان با این رشته آشنایی ندارند.

طاهریان عنوان کرد: به نظر بنده مسئولان باید برای گسترش این رشته و استعدادیابی بیشتر در این رشته قدم‌های بزرگ‌تری بردارند چون نوجوانان همدان استعدادهای خوبی در سنگ‌نوردی دارند.

سخنی پایانی اینکه استان‌همدان با توجه به اینکه یکی از استان‌های صاحب‌نام در رشته سنگ‌نوردی بوده و از ابتدایی‌ترین استان‌های کشور در قدم گذاشتن در این رشته محسوب می‌شود و با توجه به صاحب‌نام هایی که در این رشته دارد و زیرساخت بی‌نظیری مانند سالن سنگ‌نوردی فرهاد به‌راحتی می‌تواند جهش چشمگیر در این رشته را با حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک داشته باشد که این موضوع نیازمند توجه مسئولان هیئت و نگاه ویژه دستگاه ورزش به این رشته و امر استعدادیابی است.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار