مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: تالاب‌های استان قم نسبت به میانگین کشوری ۵ برابر بالاتر است.
کد خبر: ۳۹۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۱ 28 March 2017
به گزارش تابناک قم، سید رحمان دانیالی با تاکید بر اینکه امسال وضعیت خوبی را در تالاب‌های استان قم داشتیم گفت: با همکاری بین دستگاهی و اعتبار ملی، آبگیری خوبی در تالاب‌ها شد و جاذبه طبیعی فوق‌العاده‌ای به وجود آورد که پرندگان مهاجر در مدت اقامت‌ در این تالاب‌ها رقم زدند.

وی با اعلام اینکه اکنون شاهد مهاجرت پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان هستیم، گفت: در تالاب‌های استان قم حدود ۲۰۰ گونه پرنده شناسایی شده که انواع اردک‌سانان، غازسانان، پرندگان آبزی و کنار آبزی، در سال گذشته، ایام زمستان را در این محیط سپری کردند.

دانیالی اظهار کرد: برخلاف آنچه تصور می‌شود، قم یک استان تالابی است. تالاب‌های قم نسبت به میانگین کشوری ۵ برابر بالاتر است و حدود ۱۰ درصد استان قم تالابی است. دریاچه نمک، منطقه شکار ممنوع حوض سلطان، تالاب مره به‌ عنوان یک تالاب متفاوت رودخانه‌ای، آبگیر بهشت معصومه به‌ عنوان یک چشمه دشتی دائمی برخلاف ۴ تالاب دیگر که فصلی هستند و تالاب غدیر، ۵ تالاب و آبگیر قم را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست استان قم افزود: با وجود ظاهر قم که شاید با دورنمای آن هم برخی به اشتباه فکر کنند که به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری ضعیف است باید گفت حدود ۱۰ درصد تنوع گیاهی شناخته شده کشور در استان قم وجود دارد و پیک آن هم در منطقه پلنگ دره با ۴۲۰‌ گونه گیاهی است.

انتقاد از تعرض به طبیعت

وی با ابراز تأسف از تعدی و تعرض‌هایی که به مناطق حفاظت شده به ویژه پلنگ دره در فصل بهار می‌شود تاکید کرد: در ایام طبیعت و بهار که دوستداران طبیعت برای ارتقای روحی به دامان طبیعت پناه می‌برند، به غیر از عکس چیزی نیندازند و غیر از ردپا چیزی به جای نگذارند.

دانیالی با بیان اهمیت حفظ چرخه زیست محیطی برای ادامه حیات موجودات اظهار کرد: یورشی که در فصل بهار به پوشش گیاهی می‌شود به ویژه گیاهان دارویی مانند ریواس و غیره، موجب نابودی زنجیره محیط زیست است؛ چرا که همه گونه‌ها به صورت زنجیروار با یکدیگر ارتباط دارند.  

وی از پوشش گیاهی به عنوان حلقه اولیه زنجیره غذایی نام برد و خاطرنشان کرد: این پوشش گیاهی به واسطه تخریب بهره‌برداری یا مرتع یا چرای بی‌رویه یا تهیه ذغال و... وقتی آسیب می بیند، به طبع آن حلقه دوم که موجودات گیاهخوار هستند آسیب می‌بیند و بعد حلقه سوم که موجودات گوشتخوار هستند و فراتر از همه، استانی مانند قم که مستعد گردوغبار است با پاک شدن این زنجیره حتما آلودگی‌های آن تشدید می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه قبل از ورود به قم فکر نمی‌کردم جاذبه‌های طبیعی این شهر تا این حد باشد، تاکید کرد: در قم با حداقل مسافت زمانی می‌شود به یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد مانند کوه نمک یا برف انبار یا مناطق شکار ممنوع کهندان و کهک و پلنگ دره رسید که در کمتر نقطه‌ای از کشور این شرایط در کنار هم وجود دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار