مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در نشست خبری ستاد اجرایی خدمات سفر از تنوع برنامه‌های نوروزی این سازمان خبر داد و گفت: ۱۷۶ برنامه با همکاری میراث فرهنگی، اداره ارشاد، شهرداری و بخش خصوصی برای ایام نوروز ۹۶ پیش‌بینی‌شده است.
کد خبر: ۳۹۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 14 March 2017
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در  نشست خبری ستاد اجرایی خدمات سفر از تنوع برنامه‌های نوروزی این سازمان خبر داد و گفت: ۱۷۶ برنامه با همکاری میراث فرهنگی، اداره ارشاد، شهرداری و بخش خصوصی برای ایام نوروز ۹۶ پیش‌بینی‌شده است.

به گزارشتابناک همدان علی مالمیر با اشاره به اینکه استان همدان آمادگی کامل برای پذیرایی از میهانان نوروزی را دارد، افزود: هیچ‌یک از اماکن تاریخی و دیدنی در سطح استان در ایام نوروز تعطیل نیست و همه آمادگی پذیرش از مسافران نوروزی رادارند.

مالمیر ظرفیت روزانه اقامتی استان همدان را ۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر دانست و بیان کرد: تخت‌های موجود در استان همدان برای پذیرش مسافران نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تخت در روز است.

وی از رشد ۲۵ درصدی ورود گردشگر داخلی و خارجی به همدان خبر داد و گفت: بااین‌وجود هنوز با چشم‌انداز جذب گردشگر خارجی فاصله‌داریم.

مالمیر با بیان اینکه امسال علیرغم محدودیت‌های شدید اعتباری رشد مناسبی داشته‌ایم، افزود: خوشبختانه بودجه گردشگری در سال جاری ۳ ونیم برابر رشد داشته است.

وی افزود: حدود ۴ میلیارد تومان بدهی داریم که مربوط به سنوات گذشته و از سال ۹۰ تاکنون است، ضمن اینکه تلاش کرده‌ام در زمان مدیریتم بدهی بیشتری را به سازمان اضافه نکنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهر جهانی سفال عنوان کرد: داوری و انتخاب لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال یکی از اتفاقاتی بود که امسال در استان شاهد بودیم و لالجین به یکی از ۱۹ شهر جهانی پیوست.

مالمیر بابیان اینکه ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل موزه لالجین در نظر گرفته‌شده، اظهار داشت: هنوز اعتبار این طرح تخصیص نیافته و مشکل اوقافی بودن زمین این موزه و همچنین این مورد که بخشی از آن متعلق به شهرداری است نیز در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه ۴۰۰ کارگاه در لالجین از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ظرفیت‌سازی در ۶۰۰ واحد خانگی برای اتصال گاز پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه بیشترین صادرات صنایع‌دستی استان به سفال اختصاص دارد، گفت: صادرات صنایع‌دستی در ده ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش‌یافته است.

وی افزود: تولیدکنندگان و فروشندگان لالجین باید به‌عنوان متولی امر، دارایی ارزشمند را پاس بدارند و اجازه ندهند با منافع زودگذر عده‌ای محدود، به‌عنوان جهانی لالجین آسیب وارد شود.

مالمیر با اشاره به ساماندهی خانه مسافرها، اظهار داشت: اگر خانه مسافری مسیر قانونی را طی کند باید میراث فرهنگی استان نرخ‌گذاری را برای آن انجام دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که عده‌ای غیرقانونی فعالیت می‌کنند و علاقه ندارند که کسی بر عملکردشان نظارت کند درحالی‌که باید ورود و خروج در این اماکن به ثبت برسد.

وی یادآور شد: همزمان با روزهای پایانی سال سه میراث ناملموس استان شامل قالی جوزان، رشته رفوگری و رنگرزی سنتی به ثبت ملی رسید.

وی بابیان اینکه ۷۱ اثر در همدان نشان ملی دارد، عنوان کرد: پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای آثار فاخری در حوزه صنایع‌دستی است که با معرفی آن می‌توان فرصتی برای جذب گردشگر و بازار فروش به‌دست آورد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان همدان در پایان با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت غار علیصدر نیز گفت: دیوان محاسبات در همدان پیگیر پرونده غار علیصدر است و اجرای روند قانونی بهره‌برداری از "غار علیصدر" و متولی گری میراث فرهنگی به دنبال رفع پیچیدگی‌های پرونده غار محقق می‌شود.









منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار