مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: اجازه فروش کالایی غیر از صنایع دستی و وارداتی در شهر جهانی سفال داده نمی شود.
کد خبر: ۳۹۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 14 March 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: اجازه عرضه صنایع دستی وارداتی و خارجی در شهر جهانی سفال داده نمی شود.

به گزارش ایرنا؛ علی مالمیر شامگاه دوشنبه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان کسب عنوان شهر جهانی سفال را از بزرگترین توفیق های حوزه صنایع دستی در سالجاری برشمرد.

وی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی فرآیند داوری، کسب عنوان شهر جهانی سفال و برگزاری جشن سفال را امسال داشتیم.

وی با ذکر اینکه کسب عنوان شهر جهانی سفال ناشی از تدبیر دولت یادزهم است افزود: این افتخار بزرگ می تواند زمینه ای مناسب برای جذب سرمایه گذار باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: اجازه فروش کالایی غیر از صنایع دستی و وارداتی در شهر جهانی سفال داده نمی شود. 

مالمیر تاکید کرد: نمی گذاریم مسافران با حضور در لالجین به جای دستافرینه های اهالی این شهر، تولیدات چینی و ترک را شاهد باشند.

وی افزود: نباید اجازه داد به خاطر دست یافتن به منافع زودگذر با فروش سفال وارداتی در شهر جهانی سفال به این دارایی ارزشمند ضربه و آسیب وارد شود.
وی اضافه کرد: عرضه صنایع دستی چینی و وارداتی در لالجین تهدید جدی برای جایگاه شهر جهانی سفال به شمار می رود.

** افزایش 3.5 برابری بودجه میراث فرهنگی در سالجاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان بیان کرد: صنعت گردشگری و ظرفیت بزرگ صنایع دستی و میراث ناملموس فرهنگی استان همدان را باید با ایجاد یک فصای مناسب برای سرمایه گذاری و فعالان این صنعت تقویت کرد تا استان همدان به جایگاه شایسته خود دست یابد.

مالمیر اظهار کرد: سال جاری حوزه میراث فرهنگی با وجود محدودیت اعتباری و بدهی های به جا مانده از گذشته اقدامات مناسبی را انجام داده است.

وی بیان کرد: بودجه عمرانی مصوب صنایع دستی همدان امسال با 3.5 برابر افزایش به 140 میلیارد ریال رسید که تاکنون حدود 15 درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان علت تخصیص محدود اعتبارات حوزه عمرانی این سازمان را تخصیص نیافتن ردیف 180 و ردیف توازن منطقه ای ذکر کرد.

** برجام افزایش صادرات صنایع دستی را در پی داشت

وی گفت: اجرایی شدن برجام گشایش هایی در حوزه صنایع دستی را در پی داشت که این توفیق موجب افزایش 12 درصدی صادرات صنایع دستی در 10 ماهه سالجاری شد.

مالمیر افزود: میزان صادرات صنایع دستی از مبدا گمرک همدان امسال به 12.5 میلیون دلار رسیده و از هشت صادر کننده مطرح کشور در حوزه صنایع دستی 2 صادر کننده همدانی هستند.

وی اضافه کرد: به منظور تقویت حوزه صنایع دستی دوره های مدونی آموزشی برای تولید کنندگان در حوزه های مختلف از جمله تبلیغات، بازاریابی و برند سازی برگزار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان بیان کرد: در حوزه منبت کاری نیز امسال 2 شهر ملایر و تویسرکان برای کسب عنوان شهر ملی منبت پیشنهاد شده اند.

** 2 هزار تخت گردشگری به ظرفیت همدان افزوده شد 

مالمیر افزود: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در دولت یازدهم به ویژه در سال 95 افزایش یافته و هم اینک 10 هتل در همدان در دست احداث است.

وی با ذکر اینکه پنج هتل در مرحله تکمیل است افزود: با بهره برداری از این هتل ها بدون در نظر گرفتن هتل هما ، بیش از 576 اتاق و 2 هزار تخت به ظرفیت تخت های موجود اضافه می شود.

وی با عنوان اینکه امسال 15 میلیارد ریال به موزه منطقه ای همدان اختصاص یافت افزود: 23 هزار شی موزه ای در استان وجود دارد که امید می رود بتوان از این مخزن گرانبها به بهترن نحو استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان کمک به موزه ابن سینا، تلاش برای انتقال موزه دانشگاه آزاد به داخل شهر و اقدام برای دایر کردن موزه سکه در گنبد علویان با کمک بانک سپه را از دیگر اقدامهای صورت گرفته برشمرد.

** معرفی صاحبان 70 خانه مسافر به مرجع قضایی

مالمیر در ارتباط با ساماندهی خانه مسافر نیز توضیح داد: بالا بودن منافع و سود ناشی از اجاره خانه مسافرهای غیرقانونی منجر به مراجعه نکردن متولیان این منازل برای قانونمند کردن فعالیت شان شده است.
 
وی تاکید کرد: اگر این مسیر غیرقانونی مسدود شود آنها مجبور به قانونمند کردن فعالیت خود بوده و برای رسیدن به این هدف باید با دلال ها و کارتن به دست ها برخورد سختگیرانه ای شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان بیان کرد: تاکنون متولیان 70 خانه مسافر غیر مجاز به مراجع قضایی معرفی شده و و برای ساماندهی و صدور مجوز فعالیت 60 خانه مسافر استعلام مورد نیاز صورت گرفته که تنها در صورت مثبت بودن پاسخ استعلام ها مجوز فعالیت به انها اداه می شود.

** افزایش 25 درصدی حضور گردشگران خارجی

مالمیر گفت: ظرفیت اقامتی استان در هتل ها، هتل آپارتمان، سالن های ورزشی، خانه مسافر، خوابگاه ها و مدارس شبانه 65 هزار و 500 مسافر و ظرفیت تخت ها 13 هزار و 500 تخت است. 

وی یادآوری کرد: 12 هزار و 400 گردشگر خارجی در 9 ماهه سالجاری از اماکن تارخی و تفریحی و توریستی همدان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.

وی افزود: نوروز سال گذشته به استناد آمار اقامت 191 هزار مسافر وارد همدان شدند همچنین با استناد به میزان بلیط های خریداری شده 800مسافر از اماکن تفریحی، توریستی و اقامتی همدان بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان اظهار کرد: قرار است سال آینده 14 نمایشگاه فصلی صنایع دستی با هدف ایجاد فرصت برای تولید کنندگان در همدان دایر شود.

مالمیر افزود: برنامه های ایام نوروز امسال با تکیه بر برنامه های بومی و محلی از دوم تا هفتم فروردین ماه سال 96 در مکان های تاریخی و توریستی برگزار می شود.

176 عنوان برنامه نوروز سال 96 توسط بخش های مختلف در همدان برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار