خدادادای گفت: از مدیرعامل هلال‌احمر استان انتظار نداشتیم این‌گونه مصاحبه کرده و موضوع را مطرح کند بلکه ایشان به‌عنوان عضوی از مجموعه حوزه سلامت باید قضیه را از دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌کرد تا اعلام می‌کردیم مشکل پیش‌آمده از سوی مرکز خودشان است و باید از سازمان هلال‌احمر این موضوع دنبال شود.
کد خبر: ۳۹۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 14 March 2017
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان به هلال احمر پاسخ داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان نقشی در صدور کد HIX ندارد.

به گزارش ایسنا؛ ایرج خدادادی در واکنش به انتقاد مدیرعامل هلال احمر استان در رفتار غیربشردوستانه دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: روند دریافت کد HIX بدین صورت است که داروخانه‌ها خود به سامانه نظام سلامت مراجعه کرده و اطلاعات را ثبت و مستندات را بارگذاری می‌کنند و سامانه کدی به آنها تخصیص می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه کد HIX از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و داری مستقر در تهران صادر می‌شود و دانشگاه‌ها نقشی در صدور آن ندارند، تصریح کرد: همه داروخانه‌ها رأسا اقدام به ثبت‌نام و بارگذاری مستندات خود کرده و کد HIX را دریافت می‌کنند به طوریکه اگر داروخانه‌ای مستندات لازم را نداشته باشند موقع بارگذاری اطلاعات در سامانه دچار مشکل می‌شود.

خدادادی عنوان کرد: با توجه به اینکه بعضی از داروخانه‌ها در سطح کشور خصوصی نبوده و حقوقی بوده و متعلق به نهادهایی همچون هلال‌احمر و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی هستند بر خلاف سایر داروخانه‌ها مجوز تأسیس را از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه داروخانه‌های حقوقی تحت نظارت وزارتخانه هستند و پروانه تأسیس آنها از این طریق صادر می‌شود، افزود: از جمله مستندات لازم برای بارگذاری در سامانه نظام سلامت پروانه تأسیس و رأی کمیسیون ماده 20 وزارت بهداشت است البته در استان‌ها هم این کمیسیون وجود دارد اما فقط برای داروخانه‌های خصوصی رأی صادر می‌کند بنابراین داروخانه‌های حقوقی رأی کمیسیون ماده 20 را ندارند که در زمان ثبت‌نام در سامانه دچار مشکل می‌شوند.

خدادادی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان برای رفع مشکل پیش آمده در اوایل آبان‌ماه سالجاری مکاتبه‌ای با وزارتخانه انجام داده و اعلام کرده داروخانه‌هایی مثل مرکز فوریت‌های دارویی هلال‌احمر فاقد رأی هستند و نمی‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند بنابراین خواهش کردیم اعلام‌نظر کنند که در این راستا چه کاری باید انجام گیرد و چطور مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه این قضیه منحصر به همدان نبوده و تمام استان‌ها را دربرمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: دکتر دیناورند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی مورخ 7/10/95 در نامه‌ای به شماره 150390/655 خطاب به دکتر ضیایی، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرده است با توجه به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی از سراسر کشور مشکل ثبت داروخانه‌های هلال احمر را در سامانه نظام سلامت HXI مطرح کردند درخواست می‌شود لیستی از تمام داروخانه‌های سطح کشور با مستنداتشان تا تاریخ 20/10/95 به وزارتخانه ارسال کنید تا در کمیسیون ماده 20 رأی صادر شود.

خدادادای تصریح کرد: از مدیرعامل هلال احمر استان انتظار نداشتیم اینگونه مصاحبه کرده و موضوع را مطرح کند بلکه ایشان به عنوان عضوی از مجموعه حوزه سلامت باید قضیه را از دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌کرد تا اعلام می‌کردیم مشکل پیش‌آمده از سوی مرکز خودشان است و باید از سازمان هلال احمر این موضوع دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار نداشتیم عضوی از حوزه سلامت بدون سوال کردن از ما و دریافت اطلاعات لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی، بیان کند ما برخورد غیربشردوستانه‌ای با هلال احمر داشته‌ایم در حالیکه دانشگاه در این قضیه نقشی نداشته و مشکل را در برج هشت به وزاتخانه اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا؛ مدیرعامل هلال احمر استان همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به رفتار غیربشردوستانه دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: مدتی است دانشگاه علوم پزشکی از اعطای کد HIX به داروخانه هلال احمر خودداری می‌کند و مانع توزیع برخی داروهای بیماری‌های خاص و شیمی‌درمانی در میان بیماران نیازمند به حمایت از سوی جمعیت هلال احمر شده و این جمعیت را گرفتار بروکراسی اداری نامشخص و بی‌هدف کرده است . 

کارخانه‌ای با بیان اینکه جمعیت هلال احمر فقط 5 داروخانه در سطح کشور 80 میلیون نفری دارد، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی جمعیت هلال احمر را به عنوان نهاد بشردوستانه درک نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار