بهرام عرب وند هستم، متولد ۱۳۵۳همدان؛ از سال ۱۳۶۳ در دوران مدرسه با رفتن به گروه‌های سرود دانش‌آموزی موسیقی را شروع کردم. در سال ۱۳۷۱ کار آهنگسازی برای تئاتر و سرود را به‌صورت جدی آغاز کردم که حاصل آن تاکنون دریافت جوایز متعددی همچون دیپلم افتخار، لوح تقدیر و ... درزمینهٔ آهنگسازی از جشنواره‌های مختلف تئاتر و سرود بوده است.
کد خبر: ۳۹۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹ 14 March 2017
یک آهنگساز مطرح همدانی با بیان اینکه موسیقی کودک ضرورتی است که فراموش کرده‌ایم، گفت: بهترین زمان آموزش موسیقی در کودکان دوران پیش‌دبستانی و دبستان است که شخصیت اجتماعی و روانی فرد شکل می‌گیرد.

به‌گزارش فارس، فعالان موسیقی و هنرهای نمایشی دهه‌های 70و 80 او را به خوبی می‌شناسند و با سبک و سیاق کارهایش آشنایی دارند، در دوران طلایی هنر در همدان و  دورانی که فیلم کوتاه، موسیقی و نمایش همدان از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار بود، توانست یسیاری از استعدادها و توانایی‌های استان را به منصه ظهور رساند، او کسی نیست جز «بهرام عرب‌وند»!

سال‌هاست که با قافله بسیاری از هنرمندان فعال و با ذوق همدانی ترک دیار کرده و جای خالی‌اش همچون سایر مسافران فرهنگ و هنر این دیار احساس می‌شود؛ هنرمندی که روزگاری پای ثابت فعالیت‌های موسیقیایی در امور تربیتی و تالار فجر بود و در اکثر گروه‌های موسیقی و نمایشی حضور فعال و تأثیرگذار داشت.

 ایجاد گروه ثابت کر و ارکستر در اداره ارشاد همدان که تقریباً در بیشتر برنامه‌ها و مناسبت‌ها به اجرای برنامه می‌پرداخت و ساخت موسیقی برای نمایش‌های متعدد که جوایز و افتخاراتی را نیز در پی داشته از مهمترین فعالیت‌های اوست، در کنار آن حضور به عنوان داور و مربی در جشنواره‌های سرود و موسیقی مدارس و تشکیل گروه‌های موسیقی و سرود در کانون شهید پورمیدانی را نیز در کارنامه خود دارد.

علاوه بر اینها گاهی نیز اقدام به تألیف مقالاتی به شکل نقد و پژوهش در مطبوعات و نشریات جشنواره‌ای کرده است، او در ابتدا چندسالی را در تهران به انجام امور آهنگسازی پرداخته و پس از آن به جزیره کیش نقل مکان کرده و نزدیک به 18 سال است که در آنجا عمدتاً مشغول به فعالیت مطبوعاتی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری است. انتشار اولین کتاب او تحت عنوان«کودک و موسیقی» بهانه‌ای شد تا سراغی از او بگیریم و لحظاتی را به گفت‌وگو بنشینیم که خلاصه ای از آن به شرح زیر ارائه می‌شود.

 * در ابتدا مختصری از خودتان و نحوه شکل‌گیری فعالیت‌ موسیقی و آهنگسازی بگویید.

بهرام عرب‌وند هستم، متولد1353 همدان؛از سال 1363 در دوران مدرسه با رفتن به گروه‌های سرود دانش‌آموزی موسیقی را شروع کردم. در سال 1371 کار آهنگسازی برای تئاتر و سرود را به صورت جدی آغاز کردم که حاصل آن تاکنون دریافت جوایز متعددی همچون دیپلم افتخار، لوح تقدیر و ... در زمینه آهنگسازی از جشنواره‌های مختلف تئاتر و سرود بوده است.

از سال 1373 با تشکیل گروه  ارکستر «لاله‌های سرخ»، به عنوان آهنگساز و رهبر ارکستر در اکثر برنامه‌ها و مناسبت‌ها حضوری پر رنگ داشته و به اجرای برنامه‌ پرداختم. البته در همان سال‌ها هم در انجمن سینمای جوان همدان برای تعدادی فیلم کوتاه هم موسیقی ساختم.

*شما از فعالان موسیقی در همدان بودید چه عاملی موجب شد تا از همدان به تهران و سپس به کیش نقل مکان کنید؟

سوء مدیریت در ادارات فرهنگی و هنری آن زمان، محدودیت‌ها برای پیشرفت کار موسیقی و آهنگسازی و نبود امکانات آموزشی و از همه مهمتر زمینه مساعدتر برای ادامه کار موسیقی در تهران با دعوت به آهنگسازی برای تئاتر حرفه‌ای در مرکز هنرهای نمایشی از عمده‌ترین دلایل نقل مکان بنده به تهران بود؛ اما در سال 1377 با دعوت از گروه‌های هنری تهران به جزیره کیش و آهنگسازی برای همان گروه‌ها به کیش نقل مکان کرده و در همان سال با عنوان مدیر برنامه‌ریزی از گروه‌های هنری سراسر کشور به جزیره کیش دعوت به همکاری شدم که از آن زمان تاکنون بیش از 41 گروه تئاتر حرفه‌ای و موسیقی را برای اجرای برنامه در جزیره کیش دعوت کرده‌ام. گروه‌هایی با کارگردان‌های شناخته شده همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی‌نیا، سیاوش طهمورث، آرش آبسالان، اشکان جنابی و بهرام دوست‌قرین که ضمن مدیریت آنها در بسیاری موارد به عنوان آهنگساز نیز حضور داشتم.

*با توجه به میزان علاقه‌ای که به فعالیت آهنگسازی و موسیقی داشتید چرا و چگونه به عرصه مطبوعات و فعالیت نشر وارد شدید؟

در سال 1372 همزمان با کار آهنگسازی در همدان به فعالیت مطبوعاتی هم مشغول بودم، در نشریاتی همچون بولتن‌های خبری جشنواره‌های تئاتر به عنوان خبرنگار، نویسنده، منتقد و دیگر نشریات محلی شهرستان همدان همکاری داشته‌ام.

در سال 1382 مجوز انتشار ماهنامه سینمایی « پژواک کیش » را دریافت کردم و با کمک و مشاوره هنرمندان نام‌آشنای کشورمان همچون «رسول صدرعاملی» و «محمدرضا شریفی‌نیا» از آن زمان تاکنون 152 شماره به صورت مستمر منتشر کردیم که ضمن استقبال بسیار خوب از طرف بازیگران مطرح سینما، با استقبال گرم مردم شد. همچنین از سال 1388 نیز هفته‌نامه « پژواک کیش» را منتشر می‌کنیم.

* انگیزه چاپ و انتشار کتاب « کودک و موسیقی » چگونه و با چه اهدافی ایجاد شد؟

تجربه چندین ساله‌ام در زمینه ساخت موسیقی کودک به صورت تخصصی و سال‌ها تدریس در این زمینه اولین انگیزه‌ام بود. اما دلایل دیگری نیز همچون نوشتن مقالات موسیقی کودک در سالیان گذشته و فعالیت مطبوعاتی در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت.

* هر هنرمند موسیقی اطلاع رسانی درست در مورد موسیقی کودک را وظیفه ذاتی خود می داند

*در این کتاب نگاه شما به آگاهی‌بخشی به جایگاه و اهمیت موسیقی کودک بوده است. از آنجا که این امر فاقد برنامه‌ای منسجم در سیستم آموزشی جامعه است، این آگاهی‌بخشی تا چه میزان می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

به هر حال هر هنرمندی در حوزه موسیقی اطلاع‌رسانی درست در مورد موسیقی کودک را وظیفه ذاتی خود می‌داند که من نیز از این قاعده مستثنی نیستم و تمام تلاشم با نوشتن این کتاب آگاهی بخشی درست به والدین و مربیان بوده است، چراکه همه کودکان فعالیت‌های هنری به خصوص موسیقی  را دوست دارند و با موسیقی  زمینه‌ای برای بروز خلاقیت و احساسات آنها فراهم می‌شود. 

*در حال حاضر خود شما که از فعالان موسیقی کودک بوده‌اید به شدت کم‌کار شده‌اید و سایر کسانی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند کم و بیش فعالیت خود را محدود کرده‌اند. با توجه به فقدان موسیقی مناسب کودک و عدم دسترسی به موسیقی استاندارد آیا توصیه به اهمیت موسیقی کودک دچار چالش فقدان موسیقی نمی‌شود؟

قطعا همینطور است، در حال حاضر نیز تعداد فعالان موسیقی کودک و آهنگسازان شناخته شده در این زمینه  انگشت‌شمارند که به طور حتم آسیب جدی به این حوزه وارد می‌شود . اما در این بین نمی‌توان فعالیت‌ها و تلاش آهنگسازان خوش‌ذوق و کاربلدی همچون شهرام خوش صفت، مجید شهبازی در همدان و محمد نصرتی (هنرمند کوچ ‌رده همدان به تهران ) را نادیده گرفت.

بهترین زمان آموزش موسیقی در کودکان دوران پیش دبستانی و دبستان است

* اتباط شما با کودک و موسیقی چگونه است؟ در مورد زمان و شیوه آموزش موسیقی برای کودکان و نوجوانان برایمان بگویید؟

به نظر من ارتباط حرفه‌ای با دنیای پاک و بسیار زیبای کودکان به‌ خصوص مسائل تربیتی و آموزشی آنها از طریق موسیقی بود که کمکم کرد از همان زمان بتوانم در این زمینه فعالیت قابل توجهی داشته باشم. بهترین زمان آموزش موسیقی در کودکان همان سنین شیرین کودکی یا به عبارتی دوران پیش دبستانی و دبستان است که دوران شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و روانی انسان‌هاست که در این دوران، موسیقی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر تقویت حافظه و شخصیت اجتماعی کودکان بگذارد.

 *در خصوص تألیف در آینده برنامه دیگری هم پیش رو دارید؟

درآینده‌ای نزدیک و با فراغت از مشکلات و حجم کارها، قصد تالیف کتاب دیگری در زمینه موسیقی کودک با نام « موسیقی به زبان ساده » را دارم که امیدوارم بتوانم تا پایان سال 1395 آن را چاپ و منتشر کنم.

*از روند ادامه فعالیت خود در زمینه موسیقی کودک بگویید. آیا می‌توان امیدوار بود با توجه به توصیه‌هایی که در این خصوص دارید فعالیت موسیقی خود را مجدانه دنبال کند؟

با آمدن دوست قدیمی، هنرمند نام‌آشنای کشورمان و نویسنده توانای حوزه کودک آقای «عباس دوست قرین» به کیش و شروع فعالیت‌های نمایشی توسط ایشان، به زودی مشغول ساخت موسیقی کودک خواهم شد.

* و سخن پایانی...

در پایان برای همه هنرمندانی که در همدان فعالیت موسیقی کودک دارند آرزوی موفقیت دارم. با توجه به این که بسیاری از چالش‌ها و مشکلات موجود در این زمینه را می‌دانم به جدّ می‌گویم که تلاش عاشقانه این هنرمندان حرکتی ارزنده و قابل تقدیر است و نیز امیدوارم در برنامه‌های آتی دولتمردان و مدیران فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور برنامه‌ریزی و اقدام مؤثری درخصوص سر و سامان بخشیدن به وضعیت کنونی موسیقی در کشور داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار