در کارگاه آموزشی منطقه‌ی 2 کشور در مشهد مطرح شد:
قائم‌مقام معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: جامعه‌ی هدف معاونت توانبخشی در حوادث غیر مترقبه، آسیب‌پذیری بالایی دارد و نگهداری تجمعی آنها در مراکز توانبخشی، این آسیب‌پذیری را مضاعف می‌کند.
کد خبر: ۳۸۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵ 25 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،محمدرضا شهبازی روز 7 اسفند در کارگاه آموزشی «تبیین برنامه‌ی آمادگی در مقابل بلایا و حوادث غیر مترقبه در مراکز توانبخشی» در مشهد گفت: برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، باید آمادگی لازم برای بروز حادثه را داشته باشیم که بتوانیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.
وی با بیان اینکه وقوع حوادث طبیعی غیر قابل اجتناب است گفت: مهم این است که بتوان این گونه حوادث را مدیریت کرد و آسیب‌ها را به حداقل رساند.
وی اضافه کرد: جمعیت هدف حوزه‌ی توانبخشی که عمده‌ی آنها در مراکز توانبخشی و توسط بخش غیر دولتی نگهداری می‌شوند شرایط ویژه‌ای دارند که باید برای ایمن‌سازی این مراکز و نیز تدابیر برون رفت از حادثه، برنامه‌‌ی خاصی تدوین و اجرا شود.
مشاور شهردار تهران در زمینه‌ی بلایا و حوادث غیر مترقبه نیز در این نشست کارگاهی گفت: من از ساعات اول پس از حادثه‌ی پلاسکو در این مرکز حاضر بودم و می‌توانم تحلیلی از آن داشته باشم.
دکتر عباس استاد تقی‌زاده افزود: علت اصلی حادثه‌ی پلاسکو، وقوع یک آتش‌سوزی کوچک در یکی از واحدهای طبقه‌ی دهم آن بود که دو نفری که در این واحد بودند نتوانستند آن را خاموش کنند و آتش به سایر قسمت‌ها سرایت کرد و این فاجعه‌ی ملی به بار آمد.
وی به مراکز بهزیستی اشاره کرد و گفت: احتمال ایجاد حوادث مشابه در هر ساختمان و مرکزی از جمله مراکز بهزیستی وجود دارد و باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش حادثه، اندیشیده شود.
مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: همچنین در حادثه‌ی مسجد ارگ تهران، چون درب مسجد از داخل باز می‌شد به خاطر هجوم جمعیت، نزدیک به 70 نفر جان خود را از دست دادند.
وی با طرح این سؤال که امکان وقوع چنین حوادثی در مراکز بهزیستی چه اندازه است گفت: باید میزان خطر، چگونگی بروز و پیشگیری از آن و رفتارهای خطر‌ساز محیط و افراد مورد بررسی قرار گیرد.
وی همچنین به حادثه‌ی دبستان شین‌آباد پرداخت و گفت:‌ در این حادثه نیز با اینکه در داخل سالن مدرسه، کپسول آتش‌نشانی بود، معلم و خدمتگزار مدرسه سعی کرده بودند بخاری آتش‌گرفته را با دست به بیرون منتقل کنند و هنگامی که از دستشان افتاد و آتش راه را مسدود کرد، همه‌ی دانش‌آموزان داخل کلاس حبس شدند.
وی هشدار داد: مسؤولین و پرسنل مراکز توانبخشی، برای جلوگیری از فجایع بزرگ آموزش ندیده‌اند.
معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز در افتتاحیه‌ی این نشست آموزشی گفت: در فرونشاندن بحران‌ها، داشتن اطلاعات نقش مهمی دارد و بیشتر خسارت‌های بعد از حادثه، ناشی از عدم اطلاعات است.
محمد قاسمی افزود: در حادثه‌ی قطار تبریز مشهد، به جهت اینکه امکان ترابری سریع و مناسب برای کمک‌رسانی در منطقه فراهم نبود، میزان خسارات و تلفات، افزایش یافت.
وی گفت: اگر امکانات لازم در نزدیکی محل حادثه وجود می‌داشت یا شرایط بهره‌برداری از امکانات دورتر در دسترس قرار می‌گرفت، حادثه تبدیل به این فاجعه نمی‌شد.
وی با تأکید بر اینکه مردم عادی، در حوادث بسیار احساساتی عمل می‌کنند گفت: خیلی از اقدامات افراد احساسی، غیر منطقی و حتی آسبیب‌زننده است.
وی ضمن تأکید بر اهمیت کارگاهی که در آن حضور داشت گفت: مردم عادی، پرسنل و مسؤولین مراکز توانبخشی مانند سایر اقشار جامعه باید آگاهی‌های لازم در زمینه‌ی حوادث و بلایای طبیعی را داشته باشند که چه رفتارهایی در هنگام وقوع و پس از آن انجام دهند که آسیب کمتری داشته باشند.
وی ضمن اشاره به افزایش معلولیت‌ها در جامعه، تصادفات با منشأ خطای انسانی را عامل مهمی در این موضوع توصیف کرد و گفت: بیشتر خطاها از ناآگاهی سرچشمه می‌گیرد.
مسؤول پیگیری برنامه‌ی آمادگی در مقابل بلایا و حوادث در سازمان بهزیستی نیز گفت: اقدامات اجرایی برای تدوین این برنامه از حدود شش ماه قبل در سازمان بهزیستی آغاز شده است.
محمد جواد مرادیان افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از استان‌ها تا کنون 90 مانور پیشگیری امداد و نجات در مراکز سراسر کشور انجام شده که البته کا هفی نیست.
وی تأکید کرد: علاوه بر این می‌خواهیم برنامه‌های مراکز برای پیشگیری و آمادگی در مقابل حوادث، یک‌پارچه و هماهنگ شود.
وی همچنین در حاشیه‌ی این کارگاه به خبرنگار ما در خصوص اجرای برنامه‌ی امادگی در قبال حوادث و بلایای غیر مترقبه گفت: مسؤولین فنی مراکز تحت نظارت موظف هستند با هماهنگی بهزیستی، این برنامه را که به مراکز ابلاغ می‌شود اجرایی کنند.
وی خاطر نشان کرد: بهزیستی به اجرای این برنامه نظارت می‌کند که در هر استان و شهرستان، از طریق کارشناسان سازمان، این نظارت محقق می‌شود.
وی افزود: مانورهای امداد و نجات و سایر مراحل اجرایی باید طبق برنامه در مراکز انجام شود و نتایج هم به بهزیستی گزارش گردد.
مرادیان در خصوص وضعیت کلی کلان‌شهرها از نظر آسیب‌های حوادث بزرگ برای معلولین مقیم مراکز توانبخشی گفت: باید توسط ستاد بحران استان‌ها پناهگاه‌ها یا ساختمان‌های امن و ایمن اجتماعی تعبیه شود که در صورت تخریب مراکز توانبخشی در حوادث بزرگ، ساکنین مراکز به صورت موقت به این ساختمان‌ها منتقل شوند.
وی نیاز به بهسازی و ایمن‌سازی ساختمان‌های مراکز توانبخشی معلولین را یک امر قطعی دانست و گفت: ایمنی ساختمان‌های مراکز تا کنون مغفول مانده و تلاش داریم با این کارگاه و حساس‌سازی عمومی، قبل از اینکه به حادثه‌ی بزرگی روبرو شویم ایمن‌سازی ساختمان‌های مراکز را اجرایی کنیم.
مرادیان در خصوص کمک‌های دولت برای تحقق این برنامه‌ها گفت: این مراکز غیر دولتی هستند و باید خودشان این برنامه‌ها را اجرا کنند ضمن اینکه می‌توانند از مشارکت‌های اجتماعی در این زمینه استفاده کنند.
وی در زمینه‌ی پوشش این برنامه‌های آمادگی و ایمن‌سازی گفت: تمام مراکز بهزیستی به تدریج در این برنامه قرار می‌گیرند.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این کارگاه گفت: وقوع اتفاقات و حوادث در مراکز بهزیستی مثل هر واحد اجتماعی دیگر، صد در صد قابل اجتناب نیست اما باید نحوه‌ی مدیریت این حوادث را به صورت علمی و درست بیاموزیم تا از آسیب‌های بیشتر پیشگیری کنیم.
حمیدرضا پوریوسف افزود: مراکز توانبخشی به خاطر شرایط خاص فیزیکی، روانی و ذهنی افراد مقیم، متفاوت از سایر مراکز اجتماعی است بنا بر این روش و تکنیک آمادگی برای حوادث در این مراکز هم تفاوت دارد.
وی برگزاری این کارگاه‌ها را یک ضرورت برای مراکز غیر دولتی ارزیابی کرد و گفت: همه‌ی ما چه در خانه‌ها و چه در مراکز تحت نظارت، باید همیشه آموزش‌های آمادگی در قبال حوادث را ببینیم و برای مقابله با آنها با تکنیک‌های این مقابله آشنا شویم.
وی از کارشناسان نظارت بر مراکز توانبخشی استان خواست، وضعیت ایمن‌سازی ساختمان‌ها و شرایط و تجهیزات مراکز را با دقت بیشتری مورد کنترل و نظارت قرار دهند.
شایان ذکر است کارگاه «تبیین برنامه‌ی آمادگی در مقابل حوادث و بلایای غیر مترقبه» با حضور 70 نفر از کارشناسان بهزیستی شهرستان‌ها، معاونین توانبخشی و پشتیبانی استان‌های مجاور، برخی مقامات بهزیستی کشور، استادان دانشگاه و مدرسین علمی کارگاه، مسؤولین فنی مراکز توانبخشی و مدیران انجمن‌های مراکز غیر دولتی، در هتل ثامن مشهد، امروز و فردا در حال برگزاری است.
این کارگاه با حضور نمایندگان بهزیستی 4 استان خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان در حال برگزاری می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار