کارشناس مسئول بیماری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه امروزه گسترش روزافزون ویروس HIV به‌عنوان یکی از چالش‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی، پیشرفت و توسعه جوامع بشری را به خطر انداخته است، اظهار کرد: بدون شک بزرگ‌ترین معضل جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم پاندمی ایدز است.
کد خبر: ۳۸۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 25 February 2017
خیلی دور اما خیلی نزدیک ما هستند، آدم‌هایی که دوست دارند صبح که چشم باز می‌کنند دنیا را به گونه‌ای دیگر بینند یا حتی دوست دارند اتفاقاتی که برایشان رقم خورده در حد یک خواب باشد و روزی شاهد سلامتی دوباره خود باشند. احساس ما نسبت به این افراد شاید خیلی عمیق نباشد چرا که نمی‌توان به عمق دردهایشان ورود کرد، به لحظه‌ای که از بیماری خود مطلع شدند، به لحظه‌هایی که غرور خود را شکستند و به تحمل تنهایی‌هایی که در وصف نمی‌گنجد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، شاید اگر هر یک از ما لحظه‌ای به تنها زندگی کردن، به دید نگران اطرافیان و به کناره‌گیری افراد از این بیماران فکر کنیم تحمل همان لحظه هم برایمان دشوار خواهد بود.

 یک بیمار مبتلا به ایدز در همدان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال 80 که در زندان به سر می‌بردم، مسئولان بهداشت آزمایش ایدز را از افراد در معرض خطر این بیماری گرفتند و متأسفانه جواب آزمایش من مثبت بود.

م.ع با بیان اینکه تزریق مشترک علت ابتلایم به این بیماری بود، ادامه داد: اطلاعی از این بیماری و طریقه‌های انتقال آن نداشتم چرا که میزان اطلاع‌رسانی در آن زمان در زندان‌ها بسیار پایین بود.

این بیمار مبتلا به ایدز با اشاره به اینکه در حال حاضر بستگان نزدیکم از ابتلایم به این بیماری اطلاع دارند، گفت: اوایل که اطلاعاتی در زمینه چگونگی انتقال این بیماری نداشتند از من کناره‌گیری می‌کردند اما اکنون رفتار آنها بهتر شده است.

وی از عمق وجودش آهی کشید و عنوان کرد: با بیماری‌ام کنار آمدم اما تنهایی زندگی کردن برایم عذاب‌آور شده، روز‌هایم تکراری شده و نداشتن هم‌صحبت زندگی را برایم رنج‌آور کرده است.

این فرد مبتلا به بیماری ایدز ادامه داد: به فکر ازدواج هستم اما متأسفانه آگاهی کم از این بیماری مانع ازدواجم است، در حالیکه با مراقبت‌های ویژه می‌توان ازدواج کرد و بچه‌دار شد.

وی با بیان اینکه 3 سال است که پاکم و هیچ موادی مصرف نمی‌کنم، یادآور شد: با وجود اینکه وضعیت مالی خوبی ندارم اما هیچ یک از مسئولان در رابطه با تدمین مخارج زندگی‌ام هیچ کمکی ندارند و فقط هزینه‌های درمان را تأمین می‌کنند این در حالیست که بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز با مشکلات مالی جدی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه قبلا در بیمه مشغول به کار بودم اما اکنون خشک‌شویی دارم که درآمد آنچنانی ندارد، به اقدام چندباره خود به خودکشی اشاره کرد و افزود: خیلی دوست دارم مسئولان از منزلی که در آن ساکن هستم، دیدن کنند. یک منزل اجاره‌ای، زیرزمین و نم‌دار که باعث شده تمام عضله‌هایم درد کند اما با این وجود هیچ حمایتی از ما انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبیعی است شخصی که این بیماری را دارد و مشکلات مالی هم به او روی می‌آورد، زندگی برایش طاقت‌فرسا می‌شود بنابراین مسئولان باید اهتمام بیشتری برای حل مشکلات مالی آنها داشته باشند.

 این بیمار مبتلا به ایدز اظهار کرد: در همایشی که سال‌ 93 درباره ایدز برگزار شد، در حضور تمامی مسئولان پشت تریبون تمام مشکلاتم را بیان کردم و در آن جلسه مدیرکل کمیته امداد با اعلام آمادگی کمک‌رسانی از من خواست به این اداره مراجعه کنم اما پس از سه ماه دوندگی و نامه‌نگاری فقط 500 هزار تومان دریافت کردم. واقعیت این است که بیماران مبتلا به ایدز نیازمند کمک مالی هستند و برای دریافت کمک باید کفش آهنی به پا کنند.

وی با بیان اینکه برخورد پزشکان معالج و کارکنان مرتبط با این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی همدان واقعا بی‌نظیر است، افزود: از تمام پزشکانم تشکر می‌کنم که شرایط ما را به خوبی درک می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان تقاضای کمک دارم، حتی حاضرم در یک اداره آبدارچی هم باشم اما حقوقی هر چند اندک و بیمه داشته باشم. واقعا از این بلاتکلیفی و تنهایی خسته‌ام.

برای بررسی ابعاد مختلف بیماری ایدز به کارشناس مسئول بیماری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان مراجعه کردیم.

 کارشناس مسئول بیماری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امروزه گسترش روزافزون ویروس HIV به عنوان يكي از چالش‌هاي بهداشتي، اقتصادي و اجتماعي، پيشرفت و توسعه جوامع بشري را به خطر انداخته است، اظهار کرد: بدون شک بزرگ‌ترین معضل جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم پاندمی ایدز است.

دکتر محمد میرزایی به خبرنگار ایسنا گفت: ایدز بیماریی است که به صورت سندرم(مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها) تظاهر یافته و برای نخستین‌بار در سال 1981 میلادی در کشور آمریکا گزارش شد.

وی با بیان اینکه اغلب بیمار ایدز را با فرد   HIV+اشتباه می‌گیرند، یادآور شد: HIV+ به فردی گفته می‌شود که ویروس HIV وارد بدن او شده و این عفونت به دیگران قابل انتقال است اما او در اين مرحله فاقد علامت بوده و فقط با آزمایش خون می‌توان به ابتلاي فرد پی برد اما AIDS(ایدز) مرحله علامت‌دار و پایانی بیماری است که معمولا چند سال پس از ورود ویروس به بدن فرد اتفاق می‌افتد و اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد معمولا عمر طولانی نخواهد داشت که در بسیاری از مواقع این دو واژه(HIV و ایدز) به غلط به جای هم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عامل بیماری ویروسی به نام HIV از خانواده رتروویروس‌ها است که به نام "ویروس نقص سیستم ایمنی انسان" نیز نامگذاری شده است، تأکید کرد: ویروسHIV   مانند ساير ويـــــروس‌ها فقط درون سلول زنده قادر به ادامه حيات است.

وی ادامه داد: يكي از سلول‏هايي كه HIV براي ادامه حيات به آن احتياج دارد، گلبول‌هاي سفيد در بدن انسان است بنابراین اين ويروس در خارج از بدن (خارج از سلول‏هاي زنده) در مدت زمان كوتاهي از بين مي‌رود.

میرزایی خاطرنشان کرد: نخستين موج همه‌گيري در آمريكاي شمالي و اروپاي غربي، دومين موج آن در آفريقا و آمريكاي جنوبي، سومين موج آن در خاور دور و اروپاي شرقي شكل گرفته و چهارمين موج همه‌گيري از حدود سال 1995 در خاورميانه و آسياي مركزي ظاهر شده است.

وی با تأکید بر اینکه در اروپا و آمريكا به علت آگاهي مردم از راه‌هاي سرايت بيماري، از سرعت شيوع آن كاسته شده است، افزود: متأسفانه بيش از 90درصد از موارد جدید در کشورهای كمتر توسعه‌يافته و يا در حال توسعه بروز می‌کند.

میرزایی یادآور شد: براساس مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر تماس جنسی با فرد HIV+ شایع‌ترین راه انتقال در جهان است همچنین احتمال انتقال بیماری از این طریق در ابتدای آلودگی که ویروس به تازگی وارد بدن شده و هنوز علیه آن آنتی‌بادی ساخته نشده و همچنین در مرحله بیماری ایدز، بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: استفاده مشترک از سوزن و سرنگ آلوده در مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی مقام دوم راه‌های انتقال در جهان را به خود اختصاص داده است و سومین راه انتقال نیز انتقال از طریق مادر آلوده به جنین و یا نوزاد او خواهد بود که این عفونت می‌تواند در مراحل حاملگی، هنگام زایمان و یا پس از زایمان و از طریق شیردهی منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: همنین مصرف‌كنندگان موادمخدر به ویژه نوع تزریقی آن، افرادي كه روابط جنسي محافظت نشده با افراد مختلف دارند‌، دريافت‌كنندگان مكرر خون و فرآورده‌های خونی آلوده، همسر يا شركاي جنسي افراد فوق‏الذكر افراد در معرض ابتدا به این ویروس هستند.

این کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی استان همدان به راه‌های عدم انتقال ویروس HIV اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ویروس در خارج از بدن انسان در مدت‌کوتاهی از بین می‌رود بنابراین از طريق روابط معمول اجتماعي و تماس‌هاي عادي مثل كاركردن با يكديگر، هم‌صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسيدن، در آغوش گرفتن، استفاده از حمام عمومي، استخر و توالت، از طريق لباس، پوشاك، پتو و رختخواب، عطسه و سرفه و نيش حشرات به شخص سالم منتقل نمی‌شود.

وی راه‌اندازی مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري را يكي از تجربيات موفق كشور عنوان کرد و افزود: در اين مراكز كليه خدمات پيشگيري، مراقبت و درمان HIV به ویژه ارائه درمان‌هاي مناسب برای بيماران، خدمات كاهش آسيب،‌ آموزش و مشاوره و آزمايش HIV برای افراد در معرض آسيب به صورت كاملا محرمانه، داوطلبانه و رايگان ارائه مي‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کلیه شهرستان‌های تابعه استان همدان مراكز مذكور با حضور پزشک و کارشناسان مجرب و آموزش‌دیده به صورت کاملا محرمانه و در نهایت رازداری خدمات مرتبط با HIV را ارائه می‌کنند.

HIV درمان قطعی ندارد

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از این بیماری در حال حاضر واکسنی وجود ندارد، افزود: درمان قطعی نیز به علت تغییر دائمی آنتی‌ژن سطحی ویروس و وجود دوران عفونت مخفی امکان‌پذیر نیست، گرچه امروزه با دارو‌های ضدرتروویروسی می‌توان طول عمر و كيفيت زندگي بيماران را تا حد قابل توجهی افزایش داد به طوریکه درمان بيماران مبتلا به ايدز خود از انتقال HIV به ديگران جلوگيري به عمل مي‌آورد.

وی به راه‌های پیشگیری از ابتلا به HIV/AIDS اشاره کرد و گفت:خویشتن‌داری در زمان تجرد و نداشتن رابطه جنسی پيش از ازدواج، استفاده از كاندوم در روابط جنسی مشکوک، غربالگری و بررسی خون‌های اهدایی، عدم مصرف موادمخدر به ویژه نوع تزریقی، استفاده از وسائل تزریق به صورت استریل و یک‌بار مصرف و توزیع بسته‌‌های کاهش آسیب(سرنگ و سوزن) در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی به منظور جلوگيري از انتقال ويروس به سايرين، پیشگیری از بارداری زنان HIV+ به منظور پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد از جمله راه‌های پیشگیری از بروز بیماری ایدز است.

میرزایی با تأکید بر اینکه مهمترین راهکار پیشگیری از انتقال بیماری ایدز شناسایی افراد مبتلاست چرا که این افراد موجب انتقال ویروس به سایرین می‌شوند، خاطرنشان کرد: HIV/AIDS بیشتر از آن که یک بیماری عفونی باشد، یک آسیب اجتماعی است که ابعاد اقتصادی، فرهنگي و سياسي وسيعي دارد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه سازمان انتقال خون كشور با انجام تمهيدات لازم توانسته احتمال انتقال ويروس از طريق اهدای خون را به استاندارد دنيا رسانده و در حال حاضر موارد انتقال از طريق تزريق خون در كشور صفر است.

میرزایی ادامه داد: در حال حاضر مهمترين راه انتقال در كشور ما(ايران) استفاده مصرف‌كنندگان تزريقي مواد از سرنگ مشترك است اما باید توجه داشت شیوع این بیماری در سال‌های اخیر بیشتر از سوی روابط جنسی مشکوک و محافظت‌نشده بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت به صورت رايگان داروهاي بیماران مبتلا به ایدز را در اختيار بيماران قرار مي‌دهد، افزود: در صورت افزايش تعداد بيماران آيا تأمين داروهاي گران‌قيمت امكان‌پذير خواهد بود؟

کارشناس مسئول ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: بسیاري از مردم به ويژه جوانان درباره HIV/AIDS اطلاعات كمي داشته و باورهاي نادرست دارند به نحوي‌كه تنها 16 درصد افراد 15 تا 24 ساله هر سه راه انتقال را مي‌دانند بنابراین به منظور پيشگيري از انتشار بيماري باید سطح آگاهي عمومي به ویژه افراد در معرض خطر افزايش يابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير با اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب 75 تا 85 درصد مصرف‌كنندگان تزريقي مواد از سرنگ يك‌بار مصرف استفاده مي‌كنند و تا حدي انتقال عفونت از طريق سرنگ مشترك تحت كنترل درآمده است اما خوش‌بيني در اين‌باره خطرناك بوده و در صورت بي‌توجهي به برنامه‌هاي كاهش آسيب خطر موج دوم و انتقال از طريق اعتياد تزريقي محتمل خواهد بود.

میرزایی با بیان اینکه این بیماری دارای دوره بدون علامت طولانی بوده و در بسیاری از مواقع حدود 15-5 سال در فرد آلوده هیچ‌گونه علامتی مشاهده نمی‌شود، افزود: بنابراین افراد مبتلا از بیماری خود آگاه نبوده و یا به علت ترس از انگ و بدنامی ناشی از آن از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری خودداری کرده و قسمت عمده مبتلایان در کشور ما ناشناخته باقیمانده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این بیماری راه انتقال نامشخصی ندارد، افزود: مهمترین عامل انتقال ویروس ایدز در دنیا به ترتیب تماس جنسی، تزریق و انتقال از مادر به کودک است اما در کشور ایران مهمترین عامل انتقال ویروس تزریق مشترک است.

میرزایی یادآور شد: 75 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس ایدز هستند و 40 میلیون نفر در حال حاضر با این ویروس زندگی می‌کنند و احتمالا همین تعداد به علت ایدز فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این ویروس برای نخستین‌بار در سال 66 در ایران شناخته شد، افزود: در حال حاضر 33 هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد اما تخمین زده می‌شود در کشور 80 هزار نفر به این ویروس مبتلا باشند.

شناسایی 772 بیمار مبتلا به ایدز در همدان

کارشناس مسئول ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان  با بیان اینکه تا اول دی‌ماه 95 در استان همدان 772 مورد بیمار مبتلا به ایدز شناخته شده است، افزود: 16 درصد از این افراد خانم و 84 درصد آقا هستند.

وی با تأکید بر اینکه الگوی انتقال این ویروس در استان در حال تغییر است، افزود: انتقال از طریق روابط جنسی محافظت‌نشده در حال افزایش است بنابراین این بیماری هم در بین زنان و به تبع آن در نوزادان افزایش خواهد یافت.

میرزایی یادآور شد: 270 نفر از این بیماران تا کنون در استان فوت شده و 500 نفر زنده هستند اما باید توجه داشت فقط 50 درصد از مبتلایان به مراکز موجود در سطح استان مراجعه می‌کنند و مابقی به علت انگ و بدنامی تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 50 مرکز در همدان به صورت رایگان تست این بیماری را از افراد انجام می‌دهند سپس در همان مرکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

میرزایی با بیان اینکه 50 درصد مبتلایان در سنین جوانی یعنی 20 تا 30 ساله قرار دارند، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود 1800 تا 2000 بیمار مبتلا به ایدز در استان همدان وجود داشته باشد.

آیا امکان به دنیا آمدن فرزند سالم از والدین مبتلا به ایدز وجود دارد؟

میرزایی در ادامه اظهار کرد: با انجام مراقبت‌های ویژه و با دارودرمانی، طی سال‌های اخیر 12 نوزاد سالم در همدان از والدین مبتلا به ایدز به دنیا آمده است.

وی به دارو‌های مورد استفاده این افراد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این افراد روزانه فقط یک دارو مصرف می‌کنند که از سوی وزارت بهداشت به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه 22 ارگان و دستگاه دولتی در زمینه بیماری ایدز وظیفه‌مند هستند، افزود: بهزیستی و کمیته امداد به افراد نیازمند کمک‌هایی را ارائه می‌کند اما این کمک‌ها کافی به نظر نمی‌رسد.

بیش از 40 درصد مبتلایان به ایدز در همدان متأهل هستند

کارشناس مسئول ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: 40 درصد مبتلایان به این بیماری در استان مجرد، 41 درصد متأهل و مابقی مطلقه و سایر گروه‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی درباره ابتلای پزشکان و افراد معالج این افراد در بیمارستان‌ها گفت: با توجه به اینکه پرسنل بیمارستان موظف به رعایت اصول بهداشتی هستند بنابراین تا کنون موردی از ابتلای کارکنان و یا پزشکان بیمارستان‌ها به بیماری ایدز نداشته‌ایم.

میرزایی با بیان اینکه در هر شهرستان مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ایدز وجود دارد، یادآور شد: در استان همدان نیز این مرکز مشاوره در خیابان تختی شهر همدان واقع است همچنین شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری 32521411 و یا 09686 مشاوره تلفنی در زمینه ایدز از 8 صبح تا 8 شب دریافت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار