محمدی با اشاره به اینکه این وضعیت ریشه در گذشته داشته و عوامل مختلفی در آن تاثیرگذار است، تصریح کرد: راهکاری برای خروج از این وضعیت باید اندیشیده شود، صرف تکیه به صنعت ساختمان مدیریت شهری را دچار فراز و فرود کرده است.
کد خبر: ۳۸۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴ 22 February 2017
مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد صنعتی در همدان فعال بوده که همین امر سبب شده آلایندگی صنعتی در همدان کمتر از شهرهای صنعتی است.

به گزارش تسنیم ، محمدرضا محمدی در اختتامیه نخستین همایش ملی شهر سبز پایدار اظهار داشت: پایداری یک گستره نمی‌تواند برای برای یک نقطه باشد بلکه پایداری یک نقطه بر گستره‌های پیرامونی حاکم است.

وی با اشاره به اینکه پایداری شهری به معنی اعم به پایداری کشور کمک می‌کند و اگر آن شهر مگاپلیس و متروپلیس باشد می‌تواند به پایداری جهانی کمک کند افزود: با توجه به آسیب‌هایی که به اکوسیستم‌های شهری وارد شده شکنندگی ایجاد شده است که به سبب فقر منابع این وضعیت تشدید نیز شده است.

محمدی با بیان اینکه رویکردی باید استفاده شود که از وقوع بحران جلوگیری کند و شرایط را از متوسط کشوری بهبود بخشد، گفت: با این واقعیت روبه‌رو هستیم که بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها متمرکز هستند که این امر می‌طلبد مدیریت آلایندگی به دلیل تمرکز جمعیت در پهنای کوچکتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت آلایندگی به اینگونه است که مراکز متعدد آلایندگی نداشته باشیم، گفت: در شرایطی که از نظر مساحت شهرها دو تا سه درصد پهنه جهان را به خود اختصاص می‌دهند درگیر مسائل آلودگی می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان شهر را موجودی زنده اعلام کرد و گفت: این زنده بودن الزاماتی دارد و نیازمند پایش مستمر است تا بتوان مجموعه ارگانیک و فعل و انفعالات آن را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌هایی موردنیاز در مدیریت شهری با عدم توزان در مدیریت شهری همدان مواجه هستیم که مهمترین عامل در این زمینه را می‌توان نبود منابع درآمدی پایدار اعلام کرد.

محمدی با اشاره به اینکه این وضعیت ریشه در گذشته داشته و عوامل مختلفی در آن تاثیرگذار است، تصریح کرد: راهکاری برای خروج از این وضعیت باید اندیشیده شود، صرف تکیه به صنعت ساختمان مدیریت شهری را دچار فراز و فرود کرده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در سطح شهر همدان با تخریب ساختمان‌هایی با سن کمتر از 10 تا 15 سال مواجه هستیم، عنوان کرد: به دنبال این وضعیت حجم انبوهی از پسماندهای ساختمانی ایجاد می‌شود که آسیب‌هایی برای محیط زیست شهری ایجاد می‌کند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سطح کشور استان همدان در حال تبدیل به ضرب المثلی در رابطه با فرونشست‌هاست، گفت: فروچاله‌هایی به عمق 80 متر در استان همدان ایجاد شده و از سوی دیگر 30 درصد کانون‌های مولد ریزگرد، داخلی هستند.

وی با بیان اینکه مدیریت این وضعیت نیازمند رویکردی جدید و درست است، عنوان کرد: سال گذشته و امسال به سبب وقوع ریزگردها آسیب جدی به گردشگری وارد شد که اگر این وضعیت ادامه یابد فرصت گردشگری و منابع آبی را با آسیب باید دید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: باید معیشت جایگزین را دنبال کرد که هم منابع باقی مانده آب و خاک حفظ شود و به سمتی برویم که بحران‌ها مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه حرکت از کشاورزی به سمت صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: شهر و روستا به مثابه پیکرهای جمعیتی به هم مربوط هستند و پایداری شهرها را نمی‌توان جدا از روستاها در نظر گرفت.

محمدی با بیان اینکه مشکل حاشیه نشینی در همدان جدی است که باید به این موضوع توجه جدی شده و راهکاری مناسب اندیشیده شود، گفت: همدان در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد از استان‌های مطرح کشور است که در زمینه محیط زیست از آنها بهره‌مند هستیم.

وی با اشاره به اینکه خیلی از آلودگی‌ها در سطح کشور و کلانشهرها وجود دارد  ولی در همدان به سبب تمرکز کمتر صنایع با آلودگی کمتری روبه‌رو هستیم تصریح کرد: 350 تا 400 واحد صنعتی فعال در همدان وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار