حمیدرضا طبی مسرور
رئیس گروه معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به پروژه تالار قرآن و نواقص آن گفت: ایرادات سازه گنبد تالار قرآن شناسایی‌شده ولی اصلاح‌نشده شهرداری همدان باید منابع مالی اجرای این پروژه را تأمین کند.
کد خبر: ۳۷۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳ 14 February 2017
رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به پروژه تالار قرآن و نواقصی که در این پروژه وجود دارد گفت: ایرادات سازه گنبد تالار قرآن همدان شناسایی‌شده ولی اصلاح‌نشده است شهرداری همدان باید منابع مالی اجرای این پروژه را تأمین کند.

به گزارش تابناک همدان حمیدرضا طبی مسرور در جمع خبرنگاران با تأکید بر این مطلب که حتی اگر همه پروژه‌های در دست اقدام شهرداری تعطیل شود باید تالار قران تکمیل گردد،، افزود: پروژه تالار قرآن به آبروی ملی تبدیل‌شده و توجهات را در سطح کشور به خود اختصاص داده است بنابراین تعلل جایز نیست.

وی نواقص موجود درزمینهٔ پوشش طرح گنبد تالار قرآن را مربوط به تصمیم‌گیری فردی برخی افراد دانست و گفت: عدم کلان نگری و نداشتن برنامه تدوین‌شده اصلی‌ترین مشکل پوشش تالار قرآن همدان است.

عضو شورای شهر همدان بابیان اینکه در ابتدای شورای شهر از کارشناسان و مهندسان شهرسازی برای رسیدن به خِرَد جمعی درزمینهٔ پوشش تالار قرآن همدان دعوت شد، گفت: این تیم کارشناسی نیز نظرات متفاوتی داشت که درنهایت منجر به جمع‌بندی و نتیجه واحد نشد.

وی با تأکید بر این مطلب که  کوتاهی از جانب شورای شهر همدان نبوده بلکه از جانب شهرداری بوده است، تصریح کرد: بیشتر از مصوبات کل شهر برای تالار قرآن مصوبه داده‌شده و شورای شهر همدان همکاری لازم را در این زمینه داشته است و در حال حاضر همه‌چیز به شهردار بستگی دارد.

طبی مسرور با اشاره به اینکه پروژه تالار قرآن به نماد شهری همدان تبدیل‌شده است، افزود: بخشی از اعتبارات دولتی و نهادهای خاص برای این پروژه تخصیص داده‌شده است ولی کافی نیست.

وی خاطرنشان ساخت: در آخرین مصوبه شورای شهر به شهردار گفته شد فرض کند شورای شهری وجود ندارد و بر اساس نظرات تیم کارشناسی خود جهت اتمام پروژه تالار قرآن وارد کار شود.

طبی مسرور با اشاره به مسئله توقفگاه موردنیاز تالار قران گفت: حوزه حقوقی و املاک شهرداری همدان پیگیر تملک زمینی در پشت تالار قرآن هستند تا به توقفگاه تبدیل شود و در پارک ۴۸ هکتاری لکه‌هایی برای ایجاد توقفگاه برای استفاده تالار قران دیده‌شده است.

وی افزود: باوجوداین تدابیر اندیشیده شده برای توقفگاه تالار قران پذیرفتنی نیست که این پروژه بدون توقفگاه افتتاح شود و این ایراد به شوراهای دوم و سوم و چهارم وارد است.

وی هزینه‌های موردنیاز برای پوشش گنبد تالار قرآن همدان را 3 تا ۴٫۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: همه اقدامات کارشناسی انجام‌شده، اجرا و تکمیل سالن اصلی و پوشش گنبد تالار قرآن تنها به تصمیم شهردار همدان بستگی دارد و که چه زمانی اجرای آنها را آغاز کند.

طبی مسرور با تأکید بر اینکه شهردار همدان باید بیشتر از قبل پیگیر اجرای این پروژه باشد درباره تأمین توقفگاه تالار قرآن همدان گفت: پارک 48 هکتاری بسته کاملی از کاربری‌های تجاری، فرهنگی، فضای سبز، مجموعه بهداشتی و درمانی دیده‌شده است. 

عضو شورای شهر همدان درباره احتمال آسیب‌دیدگی گنبد تالار قرآن همدان نیز تصریح کرد: سازه گنبد توسط تیم کارشناسی موردبررسی قرارگرفته و خوشبختانه درصد آسیب‌دیدگی سازه کمتر از حد انتظار پیش‌بینی بود و با هزینه حداقلی قابل‌رفع است.

در ادامه طبی مسرور درباره بلندمرتبه‌سازی در سطح شهر همدان عنوان کرد: درشورای شهر دوره چهارم داخل گستره دوم مجوز برج‌سازی داده نشده و سرمایه‌گذاران به گستره‌های بعدی شهر و در مساحت‌های ۸۰۰ تا ۱٬۰۰۰ متر هدایت‌شده‌اند اما در دوره‌های قبل مجوز بلندمرتبه‌سازی در مساحت ۳۰۰ متر خیابان بوعلی داده شد.

وی با اشاره به اینکه برج ۱۷ طبقه وقتی ساخته شود ارزش خانه‌های اطراف کاهش می‌یابد، تصریح کرد: مباحث اشراف و سایه‌اندازی در ارزش خانه‌های  اطراف تأثیرگذار خواهد بود و نیاز است تا پهنه‌بندی بلندمرتبه‌سازی در شهر مشخص شود تا برج‌ها در این پهنه‌ها شکل گیرد.

عضو شورای شهر همدان در بخشی از سخنان خود با اشاره به طرح سرمایه‌گذاری شرکت عصر طلایی در پارک ملل گفت: مطالعات کارشناسی طرح سرمایه‌گذاری انجام‌شده و برای فاز نخست این پروژه ۵۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد و برای کل پروژه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی در مورد هم‌جواری این طرح با فرودگاه همدان و احتمال مشکلات شدآمدی در آینده اظهار داشت: با توجه به هم‌جواری این طرح با فرودگاه همدان ساختمان‌ها با ارتفاع پایین احداث‌شده و مطالعات لازم درزمینهٔ مدیریت شدآمد آنها نیز انجام‌شده است تا مشکلی ایجاد نشود.

رئیس گروه معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان درزمینهٔ ساخت‌وسازهای بی‌رویه نیز گفت: تجربه نشان داده در دو دهه گذشته مدیریت شهری و دستگاه‌های ناظر در کنترل ساخت

و سازهای بی‌رویه و بدون مجوز موفق عمل‌نکرده‌اند و تدوین ضوابط سهل و آسان را در این زمینه تأثیرگذار دانست.

طبی مسرور با اعلام اینکه متأسفانه درزمینهٔ ضوابط صدور مجوز باغات نقص وجود دارد، افزود: ضوابط باید تکمیل‌شده و در حد و اندازه‌ای باشد تا دست و پاگیر نباشد.

وی بابیان اینکه بیشتر باغات شهر همدان سند رسمی ندارند و شامل صدور مجوز برای ساخت‌وساز نمی‌شوند، افزود: اگر باغی ۲۰ سال پیش تفکیک‌شده و مساحت آن هزار متراست با ضوابط شهرسازی مجوزی به آن تعلق نمی‌گیرد و همین امر برای باغات همدان مشکل ایجاد کرده است.
طبی مسرور با اشاره به اینکه بازارچه‌های قدیمی در همدان نیاز به استانداردسازی دارند، افزود: بازارچه استقلال باید ازنظر سازه‌ای مورد تقویت قرار گیرد و همچنین بازارچه قدس نیزار نظر حوادث همچون آتش‌سوزی، زلزله و سایر حوادث امکان تردد خودروهای امدادی وجود ندارد که باید ازنظر مسائل شدآمدی در این منطقه اقدامات قابل قبولی صورت گیرد.

عضو شورای شهر همدان تأکید کرد: مشکلات درزمینهٔ ایمنی مربوط به ساختمان‌های قدیمی است که درگذشته واگذارشده و مالکیت کسبه به‌صورت سرقفلی بوده و مالکین اصلی ادارات و دستگاه‌ها هستند که انتظار می‌رود نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های خود اقدام کرده و استانداردهای نظام‌مهندسی ساختمان را رعایت کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار