رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند گفت: مناطقی همانند دکتر حسابی، مهدیه، شهرک طالقانی، فرمانداری و خیابان معلم از جمله مناطقی هستند که شبکه فاضلاب اجرا نشده است ولی در همه مناطق شهر نهاوند شبکه فاضلاب ایجاد شده است و بعضی از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که به شبکه فاضلاب وصل نشده‌اند به دلیل شرایط فیزیکی نامناسب شرایط نصب را نداشته‌اند.
کد خبر: ۳۷۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 12 February 2017
کمبود اعتبارات بهانه‌ای که از سوی رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند به عنوان عامل تأخیر در بهره‌برداری از پروژه ۲۴ ساله فاضلاب شهری نهاوند اعلام شد.

به گزارش تسنیم؛ مرتضی شریفی اظهار داشت: نخستین پروژه احداث شبکه فاضلاب شهری نهاوند در سال 1371 آغاز شد و پیش‌بینی خاتمه آخرین پروژه در سال 1392 بوده است که اختصاص نیافتن کامل اعتبارات سبب شد این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسد.

وی تصریح کرد: پروژه احداث فاضلاب شهری نهاوند شامل مطالعه انجام طرح، احداث 15 هزار و 970 متر خط انتقال شبکه اصلی، احداث دو واحد ایستگاه پمپاژ، احداث 110 هزار و 740 متر شبکه فرعی و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت 14 هزار و 500 متر مکعب در شبانه‌روز است.

شریفی افزود: طبق نخستین موافقت‌نامه برای اجرای این پروژه 20 میلیارد و 241 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شد که کل اعتبارات تخصیص‌یافته به این پروژه تاکنون 13 میلیارد و 249 میلیون تومان بوده است.

وی عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه در حدود 40 درصد است و ایجاد شبکه فاضلاب شهری نهاوند تاکنون 33 درصد از مشترکین اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند را تحت پوشش داده است.

شریفی بیان کرد: از تعداد 77 هزار و 440 نفر جمعیت شهر نهاوند 25 هزار و 900 نفر زیرپوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفته‌اند و تعداد انشعابات شبکه فاضلاب شهری تاکنون 7 هزار و 629 فقره انشعاب است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند اظهار داشت: اعتبار مصوب این پروژه در سال 94 در بخش طرح‌های عمرانی دو میلیارد و 320 میلیون تومان بوده است و سه میلیارد و 500 میلیون تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این پروژه تعلق گرفت که در مجموع از پنج میلیارد و 820 میلیون تومان، یک میلیارد و 160 میلیون تومان تخصیص پیدا کرد.

شریفی تصریح کرد: در سال 93 نیز یک میلیارد و 940 میلیون تومان اعتبار مصوب این پروژه بود که از این مبلغ یک میلیارد و 358 میلیون تومان معادل 70 درصد تخصیص پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: امسال نیز دو میلیارد و 195 میلیون تومان اعتبار مصوب این پروژه بود که امیدواریم تا پایان سال مبلغی از این اعتبار تخصیص پیدا کند.

شریفی افزود: از آغاز شروع این پروژه تاکنون 50 درصد اعتبار این پروژه تخصیص پیدا کرده است و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه در صورت ثابت بودن قیمت‌ها 19 میلیارد و 660 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: مقرر شده امسال سه کیلومتر شبکه فاضلاب احداث کنیم که تاکنون سه هزار و 50 متر انجام شده است و کل تعهدات امسال را به صورت تعهدی و بدون دریافت اعتبار انجام داده‌ایم.

شریفی عنوان کرد: همچنین در سال 93 و 94 با وجود اینکه اعتبارات مصوب شده به ترتیب 70 و 50 درصد تخصیص پیدا کردند ما تعهدات خود را در زمینه اجرای شبکه فاضلاب و نصب انشعابات فاضلاب بیشتر از میزان تعهد انجام داده‌ایم و در حال حاضر نیز بیش از سه میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم.

وی تصریح کرد: بعضی از نقاط شهر نهاوند مانند پای قلعه، گلشن، شیخ‌منصور و قسمتی از شهرک امام حسن(ع)  برای هزار مشترک شبکه فاضلاب شهری ایجاد شده است ولی مردم متقاضی نصب انشعابات فاضلاب نیستند و استقبال مردمی کم است.

شریفی اظهار داشت: ساکنان این مناطق برای نصب انشعابات فاضلاب باید از شهرداری مجوز حفاری بگیرند که به خاطر اینکه ساختمان آنها قدیمی است و پروانه ساخت ندارند با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند گفت: مناطقی همانند دکتر حسابی، مهدیه، شهرک طالقانی، فرمانداری و خیابان معلم از جمله مناطقی هستند که شبکه فاضلاب اجرا نشده است ولی در همه مناطق شهر نهاوند شبکه فاضلاب ایجاد شده است و بعضی از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که به شبکه فاضلاب وصل نشده‌اند به دلیل شرایط فیزیکی نامناسب شرایط نصب را نداشته‌اند.

شریفی بیان کرد: در نظر داریم در سال آینده هشت کیلومتر شبکه فاضلاب در نهاوند احداث کنیم که برای احداث 4 کیلومتر شبکه فاضلاب قرارداد بسته‌ایم و از فروردین‌ماه سال 96 عملیات اجرای این قرارداد آغاز می‌شود و در حال حاضر نیز احداث هزار و 200 متر شبکه فاضلاب بیمارستان 174 تختخوابی نهاوند را در دست اجرا داریم که تاکنون 800 متر آن انجام شده است.

وی عنوان کرد: برای احداث شبکه فاضلاب شهری در سال آینده طبق توافقی که با فرمانداری و شهرداری نهاوند انجام شده است مناطق بحرانی و مناطقی که جمعیت شهری بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند در اولویت قرار می‌گیرند.

شریفی تأکید کرد: مشترکانی که از سال 90 انشعابات فاضلاب به صورت اقساط به آنها واگذار شده است اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند و در حال حاضر 325 میلیون تومان بابت این اقساط از آنها طلب داریم.

 وی اظهار داشت: در صورتی که اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه تخصیص داده شوند و قیمت‌ها تغییر نکنند در ظرف هشت سال آینده فاز نخست این پروژه به اتمام می‌رسد و اگر وضع تأمین اعتبار مانند سال‌های قبل باشد حدود 15 سال تکمیل این پروژه به طول می‌انجامد.

شریفی گفت: برای نصب انشعابات فاضلاب شهری به همکاری مردم نیاز است و دولت نمی‌تواند در این زمینه هزینه کند و در مناطقی از شهر نهاوند که شبکه فاضلاب ایجاد شده است مردم برای نصب انشعابات فاضلاب می‌توانند به اداره آب و فاضلاب شهری مراجعه کنند.

وی با اشاره به پروژه تصفیه ‌خانه فاضلاب شهر نهاوند افزود: ظرفیت این پروژه 14 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز نخست این پروژه 92 درصد است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند تصریح کرد: اجرای فاز نخست پروژه تصفیه‌ خانه فاضلاب شهر نهاوند از سال 1390 شروع شده است و جمعیت تحت پوشش این فاز 76 هزار و 383 نفر است که در صورتی که جمعیت شهر نهاوند را به این شبکه وصل کنیم جوابگوی نیازها است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار