صدور مجوزهای متعدد تأسیس آموزشگاه‌های آزاد موسیقی وعدم برخورد با فعالیت آموزشگاه‌های غیرمجاز موسیقی در استان همدان، علاوه بر مشکلات اقتصادی، آینده این مراکز هنری را با چالش اساسی مواجه کرده است.
کد خبر: ۳۷۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳ 02 February 2017
صدور مجوزهای متعدد تأسیس آموزشگاه‌های آزاد موسیقی وعدم برخورد با فعالیت آموزشگاه‌های غیرمجاز موسیقی در استان همدان، علاوه بر مشکلات اقتصادی، آینده این مراکز هنری را با چالش اساسی مواجه کرده است.

به گزارش فارس، استان همدان اگر چه همیشه از داشتن یک موسیقی محلی واحد و یکدست همچون سایر مناطق کشور محروم بوده، اما وجود استعداد‌های متعدد در بین جوانان آن باعث شده تا به عنوان یکی از استان‌های مطرح در حوزه موسیقی سنتی کشور شناخته شود، امری که با وجود کم‌لطفی و عدم حمایت مسوولان تنها بر اساس علاقه و پشتکار هنرمندان خود میسر شده است.

اما در این بین نباید از نقش مهم و انکارناپذیر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی به عنوان تنها مرکز رسمی تعلیم و پرورش استعدادهای موسیقی استان چشمپوشی کرد. آموزشگاه‌هایی که با وجود مشکلات و نامهربانی‌ها، هیچ گاه از تلاش برای بالا نگه داشتن پرچم موسیقی همدان دریغ نکرده‌اند.

برای بررسی بیشتر مشکلات پیش روی این آموزشگاه‌ها با چند تن از مدیران آنها به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه ارائه می‌شود.

مشکلات آموزشگاه‌های موسیقی مضاعف شده است

در همین راستا مدیر آموزشگاه آزاد موسیقی هزاردستان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه فعالیت در این فضا بسیار ناامیدکننده شده است، اظهار کرد: نه به آن زمان که برای آموزشگاه‌ها آنقدر سختگیری می‌کردند نه به الان که این قدر بی‌حساب و کتاب مجوز صادر می‌کنند.

جواد مرادیان گفت: متاسفانه این قدر که الان در سطح شهر همدان مجوز آموزشگاه موسیقی داریم، هنرجو و مدرس موسیقی نداریم.

وی با انتقاد از سیاست‌های اداره ارشاد در برابر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی افزود: مشکلات مالی آموزشگاه‌ها نه تنها حل نشده بلکه با تصمیم گیری و سیاست‌های اشتباه مسوولان، حتی مضاعف هم شده است.

مرادیان ادامه داد: اداره ارشاد به جای اینکه با هدفگذاری و برنامه‌ریزی مناسب درصدد سر و سامان دادن به آموزشگاه‌های زیرمجموعه خود باشد، هر روز مجوز‌‌ جدید صادر می‌کند.

وی بیان کرد: در حالی که متولی اصلی فرهنگ و هنر اداره فرهنگ و ارشاد است اما به دلیل ضعف‌های موجود متاسفانه برخی از ادارات دیگر هم که شاید هیچ ارتباطی با هنر و موسیقی ندارند، مجوز تاسیس آموزشگاه موسیقی صادر می‌کنند.

این مدرس موسیقی گفت: در رابطه با این اتفاق و پیامد‌های این تصمیمات غیرکارشناسی بارها با مسوولان اداره ارشاد جلسات متعددی را داشته‌ایم، ولی هیچ اتفاقی به جز نامه‌نگاری‌های معمول اداری، رخ نداده است.  

وی تاکید کرد: این مراکز نه تنها زیر نظر ارشاد نیستند بلکه از هیچ قوانینی هم پیروی نکرده و هر طور که دوست داشته باشند عمل می‌کنند.

این مدیر آموزشگاه تصریح کرد: در حال حاضر آموزشگاه‌های مجاز موسیقی همدان حدود 11 واحد هسنتند که با شرایط اقتصادی کنونی نیازمند توجه و ساماندهی بهینه‌اند.

گرایش مردم به آموزش موسیقی کاهش یافته است

مدیر آموزشگاه آزاد موسیقی "نوا " همدان هم با عنوان اینکه گرایش و استقبال مردم به آموزش موسیقی نسبت به سابق کاهش یافته است، اظهارکرد: عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند که شرایط مشکلات اقتصادی خانواده‌ها بیشترین سهم را در کاهش هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همدان داشته باشد.

سیدجعفر امامی گفت: از طرفی دیگر افزایش تعداد این آموزشگاه‌ها و به خصوص مراکز و کلاس‌های خصوصی غیر مجاز نیز یکی از عوامل رکود آموزشگاه‌های موسیقی همدان است.

وی با تاکید بر اینکه نه تنها بنده بلکه اکثر آموزشگاه‌داران همدان با ایجاد مراکز غیر مجاز تدریس موسیقی مخالف هستند، ادامه داد: این مراکز که در سال‌های اخیر و بیشتر توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تشکیل شده‌ند، متاسفانه رشد قارچ‌گونه‌ای دارند در حالیکه شاید اصلاً شرایط استاندارد و حرفه‌ای تدریس موسیقی را نداشته باشند.

امامی با تاکید بر کمبود اساتید موسیقی در بعضی از رشته‌ها گفت: متاسفانه در همدان با کمبود جدی اساتید مجرب به خصوص مدرسان خانم مواجه هستیم و حتی برخی از سازهای موسیقی با اینکه شاید علاقمندان زیادی هم داشته باشد اما در آموزشگاه‌های همدان تدریس نمی‌شوند. 

مدیر آموزشگاه آزاد موسیقی "نوا" همدان با اشاره به بحث درآمدزایی آموزشگاه‌ها‌ اظهار کرد: با وجود اینکه تنها منبع درآمد و تامین هزینه‌های آموزشگاه شهریه‌های دریافتی از هنرجویان است، اما این شهریه‌ها نسبت به تورم جامعه در حد بسیار پایینی قرار داشته و پاسخگوی نیازهای مدیران آموزشگاه‌ها نیست.

وی درباره راهکارهای موجود برای رفع این مشکلات، گفت: اعطای وام‌های کم‌بهره برای توسعه آموزشگاه‌ها و یا تامین هزینه‌های اجرای کنسرت‌های آموزشگاهی (که اجرای آن برای آموزشگاه اجباری است) در کنار دریافت ترمی شهریه(سه ماهه) از هنرجویان اگر چه کافی نبوده اما می‌تواند تا حدودی گره از مشکلات این مراکز باز کند.

 امامی که سال‌هاست به صورت حرفه‌ای در حوزه موسیقی کودکان فعالیت دارد، گفت: با این تفاسیر ما همیشه نهایت سعی خود را برای ارائه خدمات باکیفیت و مطلوب به هنرجویان خود داریم، بخصوص در حوزه کودک که نیازمندحوصله، انگیزه و تلاش مضاعف است.

اصلی‌ترین مشکل آموزشگاه‌ها، استیجاری بودن مکان آنهاست  

یکی دیگر از مدیران آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همدان هم در رابطه با مشکلات امروز آنها به خبرنگار فارس گفت: اصلی‌ترین مشکل حال حاضر آموزشگاه‌های ما نداشتن مکان ثابت و استیجاری بودن این مکان‌هاست.

عباس نوروزی با بیان اینکه متاسفانه همین مکان‌های اجاره‌ای استاندارد هم در همدان پیدا نمی‌شود، گفت: از طرفی دیگر در سال اخیر هزینه تجهیزات از جمله سازهای مورد نیاز آموزشگاه‌ها نیز بسیار افزایش داشته که موجبات فشار بیشتر به صاحبان آنها را فراهم کرده است.

مدیر آموزشگاه آزاد موسیقی "باربد" یکی دیگر از مشکلات این آموزشگاه‌ها را کمبود اساتید مجرب دانسته و ادامه داد: تدریس برخی افراد غیرحرفه‌ای در حوزه موسیقی باعث افت کیفی و کاهش بار فنی هنرجویان می‌شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه بدون شک رفع این مشکلات علاوه بر نظارت دقیق نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان در بخش فرهنگ بخصوص در حوزه موسیقی است، گفت: امیدواریم این مهم هر چه زودتر انجام گرفته تا شاهد رونق آموزشگاه‌ها و در پی آن شکوفایی بیش از پیش هنر موسیقی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باشیم.   

عدم حمایت مالی و معنوی، افزایش هزینه‌ها، فعالیت مراکز غیر‌ مجاز و حرفه ای در کنار استیجاری بودن مکان‌های آموزشگاه‌های آزاد موسیقی از جمله مهمترین مشکلات این مراکز محسوب می‌شود.

اما از آنجا که این آموزشگاه‌‌ها به عنوان مراکز اصلی و قابل دسترس آموزش‌های تخصصی موسیقی از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردارند، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی جامعه تداوم فعالیت اصولی و سالم آنها، نیازمند توجه ویژه و حمایت توام با نظارت از سوی مراکز ذیصلاح است. امری که اگر چه به دفعات بیان شده اما کمتر با واکنشی از طرف مسوولان ما همراه بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار