پورسینا با تأکید بر اینکه 4 پاساژ یادشده دارای نواقص ایمنی زیادی هستند، اظهار کرد: بیشترین نواقص ایمنی این مراکز تجاری مربوط به سیستم‌های اعلام حریق، اطفاء حریق و سیستم‌های دسترسی به راه‌های خروج است.
کد خبر: ۳۶۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰ 31 January 2017
معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون چندین اخطار برای پاساژ های قدس، فلسطین، مرکزی و اکباتان در همدان صادر شده که متأسفانه هیچ‌گونه تلاشی برای رفع نواقص آن تا کنون انجام نگرفته است.

به گزارش ایسنا؛"سید صادق پور سینا" با بیان اینکه وظیفه ما ارائه خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی است، تصریح کرد: ما هیچ‌گونه اختیاری برای مراکزی که نواقص ایمنی دارند، نداریم.

وی گفت: ما فقط  نواقص ایمنی را اعلام و برای رفع آن اخطار صادر می‌کنیم و آخرین اخطاری که برای پاساژ قدس صادر شده مربوط به دی ماه امسال است.

پورسینا با تأکید بر اینکه 4 پاساژ یادشده دارای نواقص ایمنی زیادی هستند، اظهار کرد: بیشترین نواقص ایمنی این مراکز تجاری مربوط به سیستم‌های اعلام حریق، اطفاء حریق و سیستم‌های دسترسی به راه‌های خروج است.

وی با بیان اینکه پاساژ اکباتان از پاساژهای تازه‌ساز است، اظهار کرد: نواقص این مرکز مربوط به عدم تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات ایمنی و مشکل در تهویه آن است.

نواقص حسینه امام(ره) بارها اعلام شده است

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: حسینیه امام(ره) همدان نیز دارای نواقص بسیاری است که بارها برای آن مکاتبات مختلفی انجام و نواقص ایمنی آن را هشدار داده شده که متأسفانه هیچ‌گونه توجهی برای رفع آن صورت نگرفته است.

پورسینا افزود: خوشبختانه از نیمه دوم سال 1379 در همدان، کلیه ابنیه و ساختمان‌ها ملزم به دریافت پروانه و پایانکار و رعایت شرایط ایمنی شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای ساختمان‌هایی که شهرداری به ما ارجاع می‌دهد شناسنامه ایمنی تهیه می‌شود و تقریبا" همه مراجعه می‌کنند اما در این میان ساختمان‌های دولتی به ما مراجعه نمی‌کنند و شرایط ایمنی را در حوزه فنی خود انجام می دهند.

پایش 161 ساختمان قدیمی و با اهمیت در 9 ماهه سال جاری

پورسینا گفت: طی 9 ماهه امسال 161 مورد پایش در حوزه ساختمان‌هایی که برای أخذ پروانه به آتش‌نشانی مراجعه نکرده بودند انجام شد که این پایش شامل 11 مرکز تجاری، 27 ساختمان شهرداری، 17 ساختمان آموزشی، 73 ساختمان اداری و 6 مرکز درمانی بوده است.

وی افزود: پس از پایش، بحث‌های مربوط به مدیرکل شهری و شوراها و شهرداری اعلام شد تا در جهت رفع نواقص بکوشند اما تا کنون هیچ مشاوره‌ای از ما نگرفته‌اند.

پورسینا در بخش دیگری گفت: معاونت آموزش و پیشگیری آتش‌نشانی آمادگی ارائه مشاوره و خدمات ایمنی به ساختمان های دولتی، ادارات را دارد.

وی از مراکز تجاری و مغازه‌های فرسوده سطح شهر یاد کرد و افزود: متأسفانه مجمع امور صنفی کشور با استناد به یکی از رأی‌های دیوان عدالت اداری ، دیگر برای أخذ پروانه کسب به شهرداری مراجعه نمی‌کنند و در نتیجه شهرداری هم متقاضیان را به ما ارجاع نمی‌دهد که این امر با ماده 17 قانون نظام صنفی کشور که در آن آمده افراد صنفی مکلف‌اند قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قوانین و مقررات صنفی، انتظامی، بهداشتی،  ایمنی و ... را رعایت و اجرا کنند، مغایرت دارد.

پورسینا عنوان کرد: اگر در حوزه امور صنفی کاسبان قدیمی برای تمدید پروانه کسب به آتش‌نشانی مراجعه کنند بدون شک شرایط ایمنی مغازه‌هایشان سنجیده می‌شود و در صورت داشتن نقص ایمنی، رفع می‌شود.

وی گفت: انجام این عمل یکی از بهترین گلوگاه ها برای واحدهای کسبی است که عموما در قالب بافت های سنتی ساخته شده اند.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی همدان تصریح کرد: کاسبان با مراجعه به حوزه‌های پیشگیری و آموزشی کشور می‌توانند خود را به حداقل‌های ایمنی برسانند.

پورسینا از راسته بازارهای همدان یاد کرد و گفت: تجهیزات ایمنی این راسته بازارها بسیار ضعیف است به‌طوریکه در صورت بروز حادثه و آتش‌سوزی در این راسته بازارها راه‌های دسترسی به آن بسیار سخت است و امکان امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌سازد.

وی به آمار و عملکرد 9 ماهه معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان اشاره  و بیان کرد  : طی 9 ماهه امسال 59 هزار و 579 مورد آموزش داشتیم که شامل آموزش‌های عمومی برای دانشجویان، ادارات، شرکت‌ها، مدارس، جایگاه‌ها، بازآموزی تخصصی پرسنل و آموزش تخصصی پرسنل جدیدالاستخدام است.

صدور 480 مورد بررسی نقشه و صدور طرح ایمنی

وی با اشاره به بررسی نقشه و صدور طرح ایمنی، افزود: طی 9 ماهه سال‌جاری 480 مورد بررسی نقشه و طرح ایمنی را انجام داده‌ایم.

پورسینا ادامه داد: طی مدت یادشده 712 مورد بازدید ایمنی پیش از پایان کار انجام شده که از این تعداد 345 مورد تأیید شده است.

افزایش چشمگیر آموزش‌های معاونت پیشگیری و آموزش در سال‌های 94و 95

پورسینا با بیان اینکه در سال 93، 6577 مورد آموزش طی 9 ماهه سال به مردم ارائه شده است، اعلام کرد: در سال 94 آموزش‌ها طی سیر صعودی داشته به‌طوریکه این تعداد به 23هزار و 140 مورد آموزش افزایش یافته و این درحالیست که در 9 ماهه سال‌جاری آمار آموزش‌ها به 59 هزار و 579 مورد افزایش یافته است.

وی به ارائه طرح‌های ایمنی در سال 93 اشاره کرد و گفت: آمار ارائه طرح ایمنی در 9 ماهه سال 93، 708 مورد بوده که این آمار در سال 95 به 480 مورد کاهش یافته که علت آن هم مربوط به بحران مسکن در جامعه و کاهش ساخت و ساز است.

کاهش چشمگیر بازدیدهای تجاری در سال‌جاری

پورسینا بابیان اینکه در سال 93، 515 مورد بازدید تجاری به عمل آوردیم، تصریح کرد: آمار بازدید از اماکن تجاری در سال 95 به 11 مورد رسیده است .

وی به آتش سوزی مغازه های اطراف میدان امام(ره) طی چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با لطف و ایثار آتش نشانان است که رخدادهایی مانند آتش سوزی مغازه های اطراف میدان امام (ره) به نحو مطلوبی مهار شد در غیر این صورت جزیره ای از آتش به وقوع می پیوست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار