نرگس نورالله زاده اظهار کرد: در حال حاضر با اداره راه و شهرسازی در رابطه با فریز کردن محدوده شهر مشکل داریم که باید در این خصوص با برگزاری جلسات کارشناسی مشکل را رفع کرد.
کد خبر: ۳۶۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 31 January 2017
شهردار همدان با بیان اینکه دولت باید حق قانونی شهرداری‌ها را پرداخت کند، گفت: اجرای پروژه های عمرانی هزینه‌های سنگینی را به مدیریت شهری همدان تحمیل کرده است.

به گزارش مهر، سید مصطفی رسولی در جمع اعضای شورای شهر همدان با بیان اینکه به دنبال این نیستیم که دولت اعتباری به ما بدهد، بلکه بر اساس حقوق قانونی باید حق شهرداری‌ها پرداخت شود، گفت: بر اساس مصوبات مجلس، دولت مکلف به پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود شده و باید بدهی شهرداری‌ها را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه تقاطع سردار همدانی هزینه‌های سنگینی را به مدیریت شهری همدان تحمیل کرده است، گفت: همچنین بیش از ۲۰۰۰ متر رودخانه که به فاضلاب آلوده شده‌اند باید مدیریت شود که این امر هزینه سنگینی به دنبال دارد.

رسولی بابیان اینکه بخشی از اعتبارات باید از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین شود که در این زمینه درخواست داریم همانند شهر قم که ردیف بودجه‌ای برای پروژه‌های آن تعریف شد برای همدان نیز این اقدام از سوی نمایندگان مجلس انجام شود، به روند اجرای طرح جامع شهر همدان اشاره کرد و گفت: در این رابطه مشاور شروع به کار کرده و در قالب سیاست‌های مدیریت شهری اقدامات در حال انجام است.

شهردار همدان با اشاره به وظیفه دولت در خصوص تملک اراضی به منظور ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر همدان، گفت: بخشی از تملک اراضی توسط شهرداری انجام شده است و مابقی باید با ورود دولت تملک شود.

عضو شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه مجلس باید نقش نظارتی خود را در رابطه با شوراها تقویت کند، گفت: متأسفانه شهرداری‌ها همانند چماقی در دست وزارت کشور هستند که هر طور بخواهد از آنها استفاده می‌کند.

شهرداری‌ها بدون اختیار وزارت کشور نمی‌توانند تصمیمی بگیرند

علی‌اکبر نظری با بیان اینکه شهرداری‌ها بدون اختیار وزارت کشور نمی‌توانند تصمیمی بگیرند، اظهار داشت: این اختیارات در دست وزیران است و وزرا هرجا بخواهند از شهرداری‌ها استفاده می‌کنند و هرجا نخواهند آن را مانند جارویی به سمتی پرتاب می‌کنند.

وی افزود: استانداران در خیلی از موارد خود را به عنوان قائم مقام شوراها می‌دانند و در بسیاری امور دخل و تصرف می‌کنند به طوری که حتی معاونان استاندار نیز در تصمیم‌گیری‌های شورا و شهرداری‌ها ورود پیدا می‌کنند در حالی که این نقش قوه مقننه است که باید عملی شود.

نظری در ادامه سخنان خود به موضوع وظیفه دولت در قبال بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: شهرداری همدان در این رابطه ۵ میلیارد تومان هزینه کرده در حالی که این وظیفه دولت بوده و حتی یک ریال نیز به شهرداری پرداخت نکرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان همچنین ضمن گلایه‌مندی از دولت بیان کرد: دولت مشخص کند که در ابعاد حمل و نقل درون‌شهری چه وظایفی دارد به طوری که در طول دوره ۴ ساله این شورا حتی یک ریال هم در این رابطه به شهرداری همدان تخصیص نداده است.

وی در زمینه وضعیت معیشتی مردم نیز گفت: یارانه‌ها به حساب مردم واریز شد در حالی که با افزایش هزینه‌های گاز و برق و آب مردم با مشکل مواجه شدند و قشر آسیب‌پذیر، آسیب‌پذیرتر شد و اینها مشکلاتی است که انقلاب را به سمت دیگری خواهد برد که مجلس در این خصوص باید نقش نظارتی خود را ایفا کند.

همدان تنها نامی از کلان‌شهر را دارد

رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان‌ نیز با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر در دوره چهارم در روزهای پایانی کار خود است، گفت: اینکه همدان تنها نامی از کلان‌شهر را دارد مسئولیتش متوجه همه ما و مردم است.

سید احمد حسنی‌حلم افزود: تا زمانی که ما تقصیر را بخواهیم گردن یکدیگر بیندازیم کاری از پیش نمی‌رود.

وی درباره متمرکز شدن درآمدها در خزانه دولت نیز گفت: به نظر می‌رسد با این اتفاق ضرر خواهیم کرد چراکه در این شرایط هر روز باید دنبال این باشیم تا " آ " ریال از خزانه دریافت کنیم.

وی توضیح داد: این تصمیم هنگامی مفید است که هر آنچه از درآمدها در خزانه تجمیع می‌شود به صورت عادلانه و در زمان مقرر میان شهرها تقسیم شود.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید با برگزاری چنین نشست‌هایی به صورت مستمر مشکلات کلان‌شهر همدان را رفع کرد، گفت: متاسفانه مباحث کلان استان هیچ‌جا مطرح نمی‌شود و این معضل اصلی مردم همدان است.

نرگس نورالله زاده در بخش دیگری از سخنان خود نیز اظهار کرد: در حال حاضر با اداره راه و شهرسازی در رابطه با فریز کردن محدوده شهر مشکل داریم که باید در این خصوص با برگزاری جلسات کارشناسی مشکل را رفع کرد.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: چنانچه برخی مشکلات در قانون حل شود، بخشی از مشکلات شوراها و شهرداری‌ها نیز حل می‌شود.

علی رحیمی‌فر افزود: اصل ۵۳ را که می‌گویند درآمدها باید به حساب خزانه واریز شود را قبول داریم اما اصل ۱۰۱ که مربوط به تشکیل شوراهاست نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز تمامی توجه‌ها در شهرداری برروی ارزش افزوده است، اظهار کرد: ارزش افزوده خوب است اما امروز تمامی شهرداری‌ها به سمت تراکم‌فروشی پیش می‌روند اما تا چه زمانی قرار است با تراکم‌فروشی و صدور مجوز ارتفاع غیرمجاز درآمدهای پایدار شهرداری تأمین شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه مشکلات شهر همدان زیاد است، گفت: رفع این مشکلات نیازمند همت والا و خطرپذیری شهرداری است.

مجید یوسفی‌نوید افزود: در حال حاضر مشکلی که در حوزه اجرایی وجود دارد، ورود بیش از حد دستگاه‌های نظارتی است که باید مکرر پاسخگو باشیم و این خود قدرت خطرپذیری را از مدیران اجرایی شهرداری گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: علیرغم تمامی موارد پیش‌گفته اقدام خوبی نیز عملیاتی شده به نحوی که طرح جامع شهری که چند سال از سوی راه و شهرسازی مورد غفلت قرار گرفته بود با ورود مشاور در حال پیگیری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار