عضو مجمع خیرین سلامت استان همدان با یادآوری این نکته که 25 الی 30 نفر از پزشکان استان برای خدمت‌رسانی در مناطق محروم در سال آینده داوطلب شده‌اند بیان کرد: خوشبختانه 73 نفر متخصص و فوق تخصص هم برای مشارکت در موضوع معاینه و غربالگری مردم مناطق محروم اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۳۶۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 31 January 2017
دبیر سازمان نظام پرستاری همدان‌ با اشاره به اعلام آمادگی ۷۳متخصص و فوق تخصص همدان برای شرکت در غربالگری مردم مناطق محروم، گفت: مطالبه‌گری برای جامعه پرستاری مطالبه‌گری برای سلامت جامعه است.

به گزارش تسنیم، فاطمه شیرانی درجمع مترون‌های بیمارستان‌های استان در سالن همایش‌های مرکز آموزشی درمانی قلب فرشچیان با اشاره به لزوم حضور پرستاران در عرصه‌های اجتماعی و فعالیت‌های مدنی و خیرخواهانه اظهار داشت: چند سال قبل تلاش کردیم دربیمارستان بعثت انجمن خیریه‌ای راه‌اندازی کنیم که ابلاغ شد باید تحت نظر مجمع خیرین سلامت فعالیت کنیم اما امروز شرایطی فراهم شده که هر بیمارستان اعم از دولتی یا غیردولتی می‌تواند در خود به صورت مستقل یک انجمن خیریه داشته باشد.

وی با ارائه این پیشنهاد که پس از تعطیلات نوروز 96 هر یک از بیمارستان‌های استان می‌توانند نسبت به ایجاد مجمع خیریه اقدام کنند گفت: این مجمع به‌نام بیمارستان بوده و مددکار و مترون می‌توانند در کنار هم این کار را شروع کرده و پس از شکلگیری مددکار بیمارستان می‌تواند محوریت کار را بر عهده گرفته و هزینه‌کرد هم در اختیار بیمارستان باشد.

مسئول دفتر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تأکید بر اثرگذاری جذب کمک‌های مردمی در پیشبرد امور خیریه بیان کرد: خوشبختانه امروز فرهنگ کشور به سمتی می‌رود که به‌جای برگزاری میهمانی مجلل و آنچنانی برای متوفا هزینه آن صرف امور خیریه شود و ما می‌توانیم از این فرصت برای رفع کمبودهای بخش درمان استفاده کرده و مثلا ابزار و تجهیزات مورد نیاز برخی بیمارستان‌ها را از این طریق تأمین کنیم.

*اعلام آمادگی 73 متخصص و فوق تخصص برای شرکت در غربالگری مردم مناطق محروم

عضو مجمع خیرین سلامت استان همدان با یادآوری این نکته که 25 الی 30 نفر از پزشکان استان برای خدمت‌رسانی در مناطق محروم در سال آینده داوطلب شده‌اند بیان کرد: خوشبختانه 73 نفر متخصص و فوق تخصص هم برای مشارکت در موضوع معاینه و غربالگری مردم مناطق محروم اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بین اینکه مترون (سرپرستار) بیمارستان مانند مادر بیمارستان با همه بخش‌ها در ارتباط بوده و شیرازه بیمارستان را حفظ می‌کند تصریح کرد: مترون در امور مختلف بیمارستان از کارانه و اعتباربخشی گرفته تا توجیه پرستاران جدیدالورود و پاسخگویی به مراجعین را در دستور کار دارد و از این پس وظیفه هدایت خیرن را هم بر دوش می‌کشد.

شیرانی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی با آموزش و پرورش استان همدان منعقد کرده است، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه  پرستاران و پزشکان حسب رسالت آموزشی خود در 700 مدرسه که به عنوان مدارس مروج سلامت معین شده‌اند و دانش‌آموزان آن سفیرا سلامت نام‌گرفته‌اند حاضر شده و به صورت رایگان اقدام به معاینه،غربالگری و آموزش دانش‌آموزان می‌کنند.

وی با اظهار به این موضوع که رسالت ما قبل از درمان آموزش آحاد افراد جامعه در جهت ضریب ایمنی سلامت آنهاست عنوان کرد: آموزش‌های بهداشتی و درمانی باید از سنین کودکی افراد آغاز شود تا اثرگذاری بیشتری در آینده جامعه داشته باشد و چنانچه این آگاهی‌بخشی به‌درستی در جامعه هدف انجام شود طی 5 سال آتی 60 درصد از مراجعات به بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد.

دبیر سازمان نظام پرستاری همدان اظهار داشت: تفاهمنامه مذکور در 3 بند منعقد شده است که بند نخست آن تصریح داشته پرستاران طی هفته پرستار در مدارس مروج سلامت حضور یافته و به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی آموزش‌های بهداشتی ارائه کنند.

وی افزود: در مراحل و مقاطع بالاتر علاوه بر آموزش‌های فوق اطلاعاتی از جایگاه و شرایط پرستاران هم به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد و این آغاز رویه آموزشی است و پس از هفته پرستار ماهی یکبار این حضور در مدارس و ارائه آموزش‌ها تداوم می‌یابد.

*کارکنان وزارت بهداشت سهمی 25 درصدی در سلامت جامعه دارند

شیرانی در ادامه با بیان اینکه ما به‌عنوان کارکنان وزارت بهداشت سهمی 25 درصدی در سلامت جامعه داریم گفت: اجرای طرح مدارس مروج سلامت که بدون درنظر گرفتن اجر مادی و صرفا با رویکرد معنوی این کار انجام می‌شود با تکیه بر بعد آموزشی و آگاهی بخشی رسالت پرستاری انجام می شود.

وی با اشاره به نقش پرستاران در ارتقای سلامت افراد جامعه گفت: مطالبه‌گری برای جامعه پرستاری مطالبه‌گری برای سلامت جامعه است.

عضو مجمع خیران سلامت در ادامه گریزی هم به اجرای طرح تحول سلامت در کشور داشت و افزود: این طرح دارای محاسن متعدد و البته نقدهایی هم هست اما اینکه برای هر پاویون پرستاری 10 میلیون تومان در هر استان اختصاص داده شده است از محاسن طرح و نشان از اهمیت جایگاه پرستاران دارد.

وی با بیان اینکه تصمیم غلطی که در سال 74 گرفته شد و موضوع کارانه پزشکان و پرستاران را تصویب کرد بیشترین آسیب را به این اقشار وارد کرده است اظهار داشت: این تصمیم غلط باعث مادی شدن برخی نگاه‌ها و در برخی جهات اسباب ایجاد شکاف بین پزشکان و پرستاران شده است و حتی پزشکان هم با این رویکرد مورد هجوم انتقاداتی مبنی بر اخذ کارانه‌های نجومی واقع شدند در حالی که چندماه است ریالی بابت کارانه دریافت نکرده‌اند.

شیرانی ضمن تأکید بر اینکه پرستاران در همدان با کمترین امکانات و در هجوم بیشترین آسیب‌ها و مخاطرات کار می‌کنند گفت: در حالی که ضریب پرستار در هر بیمارستان در سطح کشور 1.8 است کادر پرستاری بیمارستان بهشتی همدان با ضریب 0.8 مدیریت می‌شود و این نشان از ایثارگری و همت بلند پرستاران دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار