یک فوق تخصص خون و آنکولوژی در همدان درباره سونامی سرطان به تسنیم گفت: براساس آمار مرکز بیماری‌های غیرواگیر در حال حاضر شرایط سونامی سرطان رخ نداده است اما براساس آخرین بررسی مرکز تحقیقات وزارت بهداشت درسال 2035میلادی تعداد سرطانی‌ها دو برابر می‌شود.
کد خبر: ۳۶۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹ 30 January 2017
روند افزایشی و کاهش سن ابتلا به بیماری سرطان از موارد هشدار دهنده‌ای است که به دلیل تغییر سبک زندگی و گرایش به استفاده از مواد غذایی نامناسب، کم تحرکی و چاقی میزان بروز سرطان در افراد در حال افزایش است.

به گزارش تسنیم، سرطان بعد از بیماری‌های قلبی- عروقی دومین دلیل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ درکشورهای کمتر توسعه‌یافته به شمار می‌رود اما در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر است و سالانه افرادی بسیاری بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

سرطان نوعی بیماری است که با بروز آن تعدادی از سلول‌های بدن بی‌رویه و خارج از کنترل رشد و تکثیر می‌کنند و رشد و گسترش غیرقابل کنترل سلول‌ها تقریباً تمامی بافت‌های بدن را می‌تواند مبتلا کند.

براساس نظر بسیاری از پزشکان و کارشناسان سلامت عامل بیشتر ابتلای بسیاری از افراد به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان وابسته به سبک زندگی و نوع تغذیه است که در صورت توجه میزان قابل توجهی ازاین نوع بیماری‌ها قابل پیشگیری و تشخیص زود هنگام است.

سال 2035 تعداد سرطانی‌ها 2 برابر می‌شود

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی در همدان درباره سونامی سرطان به تسنیم گفت: براساس آمار مرکز بیماری‌های غیرواگیر در حال حاضر شرایط سونامی سرطان رخ نداده است اما براساس آخرین بررسی مرکز تحقیقات وزارت بهداشت درسال 2035میلادی تعداد سرطانی‌ها دو برابر می‌شود.

محمد عباسی درباره شایع‌ترین انواع سرطان‌ها گفت: در سال‎های اخیر در ایران سرطان‌ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش در حال افزایش است به طوری که شایع‌ترین سرطان در استان همدان سرطان معده است.

وی با بیان اینکه سن بروز سرطان‌ها در سنین زیر 50 سال افزایش یافته است، افزود: سرطان بیماری سن است و هر چه سن بالاتر می‌رود شیوع آن بیشتر است اما اکنون مشکل جدی کاهش سن ابتلا به سرطان است.

این پزشک متخصص، صنعتی شدن جامعه و تغییر در رفتارهای زندگی مردم را در شیوع ابتلا به سرطان مؤثر دانست و عنوان کرد: در گذشته میوه‌ و سبزیجاتی مانند خیار و توت فرنگی در فصل خود استفاده می‌شد اما اکنون در تمام فصول سال در دسترس قرار دارد.

چاقی و کم تحرکی عامل بروز سرطان

وی با اشاره به اینکه چاقی و کم تحرکی سبب بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، بیان کرد: امروز فرم غذاها عوض شده و تمایل مردم به سمت فست‌فودها و غذاهای آماده رفته در حالی که گوشت‌های صنعتی مانند سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد نگهدارنده باید در وعده غذایی کمتر استفاده شود.غذاهایی که در یخچال به مدت طولانی نگهداری می‌شود زمینه رشد باکتری را فراهم می‌کنند که سبب شیوع سرطان معده می‌شود.

عباسی مهمترین عامل شیوع سرطان معده را چاقی دانست و افزود: 5 تا 10 درصد موارد سرطان‌ها ارثی هستند و مابقی عوامل احتسابی و بستگی به ساختار بدنی افراد دارد.

شانس بروز سرطان ریه در افراد سیگاری 60 برابر بیشتر است

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در همدان اظهار داشت: مهمترین عامل احتسابی سرطان‌زا سیگار و مواد مخدر است به طوری که اگر فردی روزانه دو پاکت سیگار را به مدت 20 سال به صورت مداوم مصرف کند شانس بروز سرطان ریه در این فرد 60 برابر دیگر افراد است.

وی مصرف مشروبات الکی را از عوامل بالقوه سرطان‌زا دانست و گفت: عوامل عفونی مانند هپاتیت B و C سرطان ابتلا به سرطان کبد را بین 200 تا 300 برابر افزایش می‌دهد.

این پزشک متخصص مصرف مواد غذایی فیبردار و سبزیجات سالم را در کاهش بروز سرطان مؤثر دانست و افزود: مصرف بیش از حد مواد غذایی گوشتی، چرب و صنعتی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و از طرفی از آنجایی که مصرف ترشیجات جزء عادات غذایی مردم استان همدان است درصد ابتلا به سرطان معده و مری در بین این افراد در صورت زیاده‌روی در مصرف بیشتر است.

تشخیص به موقع سرطان را بالقوه درمان‌پذیر می‌کند

وی کشنده‌ترین سرطان در دنیا را سرطان ریه معرفی کرد و افزود: زنان در سنین 40 تا 50 سالگی باید آزمایش ماموگرافی را برای تشخیص سرطان سینه انجام دهند و از 18 سالگی به بعد هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص سرطان دهانه تکرار کنند و همچنین مردان نیز از50سالگی به بعد زیر نظرپزشک ارولوژیست آزمایش‌های مورد نیاز تشخیص سرطان پروستات را انجام دهند و همچنین لازم است افراد هر سال آزمایش مدفوع را برای تشخیص سرطان روده تکرار کنند.

عباسی تأکید کرد: تشخیص به موقع سرطان را بالقوه درمان‌پذیر می‌کند و افراد در صورت ابتلا نباید از سرطان بترسند و امید به زندگی خود را از دست بدهند چرا که راه‌های تشخیصی و درمانی سرطان در کشور پیشرفت قابل توجهی کرده است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به تسنیم گفت: در صورت پیروی از سبک زندگی سالم بیش از 40 درصد بیماری سرطان‌ قابل پیشگیری است و در صورت تشخیص به موقع، سرطان قابل درمان است.

ابتلای سالانه 2200 همدانی به سرطان

شراره نیک‌سیر تغییر سبک زندگی را در افزایش ابتلا به سرطان مؤثر دانست و افزود: در این راستا سالانه 2200 نفر از مردم استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند به طوری که میزان بروز سالانه سرطان در مردان 138 در‌ 100 هزار نفر و در زنان 100 در 100 هزار نفر است.

وی سرطان‌های پستان، پوست، معده، خون و روده بزرگ را شایعترین سرطان‌ها در بین زنان استان برشمرد و گفت: سرطان‎های پوست، معده، مثانه، ریه و پروستات، شایع‎ترین انواع سرطان در مردان استان به شمار می‌آید.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، ‌علائم هشداردهنده سرطان راشامل وجود توده غیر‌طبیعی در هر قسمت از بدن، کاهش وزن بدون دلیل مشخص، خونریزی یا ترشح غیر‌عادی از هر منفذی از بدن مانند خون در ادرار، مدفوع یا خونریزی رحمی در خانم‌ها، زخمی که بهبود پیدا نمی‌کند، خال جدید یا تغییر شکل خال قدیمی، خشونت صدا یا سرفه‌های طولانی و گیر کردن غذا در گلو برشمرد.

وی راهکارهای پیشگیری از سرطان، عدم مصرف سیگار و قلیان، ورزش روزانه حداقل 30 دقیقه، مصرف میوه و سبزیجات تازه، کاهش روزانه مصرف نمک، قند، شکر و روغن، دوری از ازدیاد وزن و چاقی، محافظت از پوست در برابر نور آفتاب با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب، دوری از مواد مخدر و عدم مصرف الکل دانست.

راه‌اندازی مرکز جامع سرطان در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز اظهار داشت: براساس تصمیم و اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 200 مرکز خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود در این راستا دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز تمهیدات لازم برای اجرای این پروژه را اندیشیده است.

سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار افزود: مکان مورد نظر برای ساخت این پروژه در مجموعه و محوطه بیمارستان بعثت شهر همدان در 7 هزار مترمربع پیش‌بینی شده که برای ساخت این مرکز 30 میلیارد تومان اعبتار برآورد شده است.

وی بیان کرد: با ایجاد مرکز جامع سرطان در همدان از سردرگمی بیماران سرطانی برای دریافت خدمات کاسته می‌شود که برای بهره‌برداری از این پروژه نیازمند حمایت خیران حوزه سلامت هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با ایجاد این مرکز تمام خدمات درمانی موردنیاز بیماران سرطانی اعم ازشیمی درمانی،رادیوتراپی، غربالگری و روش‌های تشخیصی و آزمایشات به صورت دولتی ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بخش شیمی‌درمانی کودکان و بزرگسالان مبتلا به سرطان کاملا به صورت دولتی در همدان انجام می‌شود اما متأسفانه مرکز رادیوتراپی دولتی در همدان وجود ندارد در این راستا بخش رادیوتراپی به عنوان فاز نخست مرکز جامع سرطان در مساحت یک هزار مترمربع با اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است که پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی‌بهار تصریح کرد: دو دستگاه رادیوتراپی با اعتبار 18 میلیارد تومان خریداری و اکنون وارد کشور شده است که بعد از نصب مرکز رادیوتراپی آماده خدمات‌رسانی به بیماران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سه مرکز سرطان در استان همدان پیش‌بینی شده است، گفت: ایجاد مرکز غربالگری سرطان در شهرستان‌های کبودراهنگ و ملایر نیز در دستور کار قرار دارد و نیازمند حمایت خیران هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار