فرش دستباف ایرانی باسابقه چندین هزار ساله از ارزش هنری، اقتصادی و تجاری والایی برخوردار است. این هنر اصیل ایرانی در مجامع داخلی و خارجی همواره به‌عنوان یک هنر و صنع بی‌رقیب مطرح است و هرکدام از شهرهای کشور عزیزمان هنر مختص به خود را داشته و هر منطقه‌ای بافرش و نقشه و طرح خاص خودش شناخته می‌شود.
کد خبر: ۳۶۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 27 January 2017
فرش مهربان فرشی است که شهرت جهانی دارد، تولید قالی و فرش در مهربان اهمیت زیادی دارد و زیباترین قالی‌ها در این خطه بافته می‌شود. ذوق و استعداد هنرمندان مهربانی در بافت فرش تجلی وافر یافته و می‌توان گفت هیچ هنری به‌اندازه فرش در این منطقه توسعه و تکامل نیافته است.

به گزارش تابناک همدان، مدیرعامل خانه فرش همدان در جلسه هم‌اندیشی جهت احیا و ثبت ملی فرش مهربان گفت: فرش دست‌بافت مهربان، فرشی است که در منطقه وسیعی از روستاهای همدان بافته می‌شود به دلیل داشتن اقلیم جغرافیایی خاص خود و پشم مرغوب از کیفیت بالایی برخوردار است.

 حمیدرضا فروزان احسن با اشاره به وضعیت کنونی فرش مهربان افزود: کیفیت عالی فرش مهربان کم‌کم باگذشت زمان رنگ‌باخته و جایگزین شدن رنگ‌های شیمیایی، وارد شدن نخ‌های پلی‌استر داخل نخ‌های پشمی روزبه‌روز از کیفیت آن کاسته و علاوه بر آن نام فرش مهربان نیز به ورطه فراموشی سپرده‌شده است.

وی خاطرنشان ساخت: ما درصدد این هستیم که فرش مهربان که قدمت و نامی پرآوازه دارد را دوباره احیا کنیم و به ثبت ملی برسانیم و خوشبختانه بعد از دو سال پیگیری‌های ما جواب داد و موافقت‌های اولیه را گرفتیم و به‌زودی فرش مهربانی ثبت ملی می‌شود.

فروزان احسن یادآور شد: فرش‌های بومی علاوه بر جنبه اقتصادی و تجاری نماد فرهنگ و انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و قومیت‌ها نیز هست طرح و رنگ و بافت هر فرشی گویای فرهنگ مناطق است.

وی استفاده از نخ سالم، پشم مرغوب وبه کاری گیری نقشه اصیل را ملاک ارزیابی فرش باکیفیت دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه ازجمله خامه بومی و رنگ‌های گیاهی کیفیت فرش‌های دست‌باف پایین آمده واین به ضرر بافندگان است.

فروزان احسن بابیان اینکه با به‌روز کردن نقشه‌ها و حفظ اصالت می‌توان رونق گذشته را به فرش مهربان بازگرداند، تصریح کرد: از فعالان این بخش درخواست داریم با هر اطلاعاتی در این خصوص دارند به کمک ما بیایند. 

وی با اشاره به لزوم ساماندهی تولید و ارتقا کیفیت فرش جهت رقابت در بازارهای هدف، تصریح کرد: البته زمانی که  دست‌اندرکاران فرش درگیر مسائل و مشکلات جنگ و تحریم و تورم بودند رقبای ما در کشورهایی مانند هند و پاکستان گوی سبقت را از ما ربودند.

احیای فرش مهربان خونی تازه در رگ  های فرش ایرانی / دنیا در انتظار مهربانی بخش خصوصی و دولت در فرش / کندی: بازارهای ازدست‌رفته را باید دوباره به‌دست بیاوریم

رییس خانه فرش همدان  بابیان اینکه برای تولید فرش باید اتاق فکر ایجاد شود، گفت: تولید فرش باید بر اساس رنگ سال و حفظ نقشه بافته شود و کیفیت آن افزایش یابد و از طرفی باید از بافت تابلو فرش فاصله بگیریم، چراکه توان بافنده ما را تحلیل می‌برد و مقرون‌به‌صرفه نیست.

در ادامه این جلسه رئیس شورای فنی فرش استان همدان نیز با اشاره به اینکه بازارهای جهانی فاصله بسیاری داریم، اظهار کرد: باید فاصله‌ها را کاهش داد و به گذشته‌ای برسیم که از فرش مهربان در اروپا و آمریکا به خوبی استقبال می‌کردند.

حسین کندی بابیان اینکه بازارهای ازدست‌رفته را باید دوباره به‌دست بیاوریم، افزود: اتفاقات متفاوتی چون جنگ و تحریم‌ها باعث چالش صادرات فرش شد که تولید نیز آسیب دید.

وی با اشاره به جایگاه و ارزش فرش مهربان در منطقه، تصریح کرد: برخی از فرش‌های بافته‌شده در مهربان امروز از ارزش بسیاری برخوردار هستند و حتی برخی از این فرش‌ها در حد آنتیک شناخته می‌شوند.

کندی بابیان اینکه فرش مهربان در سایزهای مختلفی تولید می‌شده که از پشتی تا ۲۴ متری را شامل می‌شود، ادامه داد: تاروپود آن کاملاً از پنبه تشکیل‌شده و درگذشته به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شد و دنیا نیز این فرش را به خوبی می‌شناسد.

با اشاره به اینکه در فرش مهربان ساییدگی دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: البته دریکی  دو دهه اخیر از مواد بی‌کیفیت در تولید انواع فرش‌ها استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه برای تولید فرش باید اتاق فکر ایجاد شود، گفت: تولید فرش باید بر اساس رنگ سال و حفظ نقشه بافته شود و کیفیت آن افزایش یابد.

معاون انجمن طراحان فرش و عضو شورای فنی فرش همدان نیز بابیان اینکه بلاتکلیفی مشکل اساسی فرش ما است، خاطرنشان کرد: متولیان دولتی مجالی به متخصصان برای ورود به ساماندهی فرش نمی‌دهند.

محمدرضا صباغ با اشاره به اینکه باید عملگرایی محقق شود، گفت: باید در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای بافت فرش همدان ورود کرده و تغییرات لازم را اعمال کنیم.

احیای فرش مهربان خونی تازه در رگ  های فرش ایرانی / دنیا در انتظار مهربانی بخش خصوصی و دولت در فرش / کندی: بازارهای ازدست‌رفته را باید دوباره به‌دست بیاوریم

وی بابیان اینکه تمام بودجه‌ها صرف آموزش شده است، افزود: اما خروجی با تعداد آموزش‌ها همخوانی ندارد باید بودجه بیشتر برای بالا بردن کیفیت تولید و تهیه مواد اولیه سالم صرف شود.

حال به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران و کارشناسان فرش دست‌بافت استان همدان به این فکر افتاده‌اند که از نامهربانی واردشده به فرش مهربان در سال‌های اخیر بکاهند و بار دیگر این فرش اصیل و بادوام را از پرتگاه انقراض نجات دهند و این امر محقق نخواهد شد مگر با همدلی و همکاری بخش خصوصی و دولتی و ایجاد بستر مناسب برای تولید باکیفیت و امید آن می‌رود که دوباره شاهد رونق این صنعت و درخشش در بازارهای جهانی باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار