در تقویم رسمی کشورمان، روز نهم اسفند با عنوان «روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» نام‌گذاری شده است. اختصاص یک روز از سال به حقوق مصرف‌کننده و پیش‌بینی مرجعی برای حمایت از حق‌وحقوق مصرف‌کنندگان و همچنین مبارزه با متخلفان، نشان‌دهنده رویکرد مسئولان به اهمیت موضوع و تبدیل آن از عرصه شعار به عمل است که چند سالی است این انجمن در سراسر کشور ایجادشده وبه صورت مستقل ادامه کار می‌دهد و درواقع باید گفت؛حمایت‌کنندگانی که خود حامی ندارند.
کد خبر: ۳۶۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 25 January 2017
در تقویم رسمی کشورمان روز نهم اسفند با عنوان «روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» نام‌گذاری شده است. اختصاص یک روز از سال به حقوق مصرف‌کننده و پیش‌بینی مرجعی برای حمایت از حق‌وحقوق مصرف‌کنندگان و همچنین  مبارزه با متخلفان، نشان‌دهنده رویکرد مسئولان به اهمیت موضوع و تبدیل آن از عرصه شعار به عمل است که  چند سالی است این انجمن در سراسر کشور ایجادشده وبه صورت مستقل ادامه کار می‌دهد و درواقع باید گفت؛ حمایت‌کنندگانی که خود حامی ندارند.

به گزارش تابناک همدان؛ رییس انجمن حمایت ازحقوق مصرف‌کنندگان استان همدان به مناسبت فرارسیدن روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، در جمع خبرنگاران گفت: انجمن چشم بینا و گوش شنوای و زبان گویای مردم در مقابل مسئولین است  و از زمان  تشکیل و شروع کار انجمن در کمیته‌های مختلفی ازجمله کمیته نرخ‌گذاری حضورداشته‌ایم وکالا و خدمات اولویت‌دار را برای قیمت‌گذاری منطقی و معقول به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده همواره در نظر گرفته‌ایم.

آرش طاووسی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر اساس فصل سوم قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تشکیل‌شده است اظهار داشت: هیئت‌مدیره انجمن حمایت در تلاش است تا به جایگاه واقعی و قانونی خود دست پیدا کند ولی وقتی عملاً انجمن بودجه‌ای ندارد چه انتظاری می‌توان داشت. 

وی بابیان اینکه انتظار می‌رود نمایندگان مجلس اقدام کرده و انجمن را دررسیدن به جایگاه واقعی خود کمک کنند افزود: احقاق حقوق مصرف‌کننده در مورد کیفیت، کمیت، قیمت، محیط‌زیست، بهداشت و ایمنی ازجمله وظایفی است که بر عهده این انجمن قرارگرفته است و محقق شدن این حقوق بستگی به میزان بودجه و میدان عملی است که در اختیار انجمن قرار داده می‌شود.

طاووسی بابیان اینکه کمیته مربوط به تنظیم بازار که جدیداً در استانداری بدون حضور انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان تشکیل‌شده است، عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و مشکلاتی همچون قیمت مرغ، گوشت قرمز و میوه حتماً لازم است تا انجمن در کمیته‌های تنظیم بازار حضور پیدا کند و در این زمینه به‌عنوان زبان گویای مردم مشکلات را منتقل کند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت گوشت در استان تصریح کرد: طی دو سال گذشته قیمت مصوبی برای قیمت گوشت در استان اعلام‌نشده است و همواره نرخ آن در مقایسه با دیگر استان‌ها بالاست.

رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان افزود: جلسات متعددی درزمینه قیمت گوشت برگزارشده است و باید تصمیمات کاربردی و قابل‌اجرا باشد و با آسیب‌شناسی در این زمینه تصمیم درستی گرفته شود.

طاووسی با اشاره به این موضوع که مشکلات مردم همچنان پابرجاست، اظهار داشت: پس از دو ماه افزایش قیمت گوشت قرمز هنوز اتفاقی نیفتاده است و برخی نهادها صرفاً به مصاحبه کردن با رسانه‌ها اکتفا کرده‌اند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان بابیان اینکه با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال باید این دغدغه برطرف شود، گفت: اگر متولیان امر بازار گوشت قرمز را مدیریت کنند می‌توانند درزمینه کنترل بازار شب عید موفق عمل کنند.

طاووسی از افزایش قیمت مرغ در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یک روزه و کاهش جوجه ریزی پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ گرم در ایام پایانی سال افزایش یابد که انتظار می‌رود مسئولان با تصمیم‌گیری مناسب این مشکلات را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه ذخیره میوه‌های موجود جوابگوی بازار شب عید رانخواهد داد افزود: اگر قرار است وارداتی انجام شود باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری از سوی متولیان امر صورت بگیرد وگرنه مردم در تأمین میوه شب عید مشکل خواهند داشت.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان درباره قیمت‌گذاری میوه  نرخ دولتی نیز گفت: قیمت میوه تنظیم بازار در شهر همدان سال‌های گذشته بالاتر از استان‌های همجوار بوده است که انتظار می‌رود قیمت‌ها در شهر همدان با شهرهای مجاور متناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه میوه‌های نرخ دولتی باید در محل‌هایی که تعیین می‌شود توزیع شده و به دست مردم برسد، عنوان کرد: اینکه میوه از مراکز توزیع خارج شده و در بازار فروخته شود خلاف قانون است و نهادهای متولی همچون سازمان صنعت و معدن باید ورود جدی داشته باشد.

طاووسی با اشاره به تعدد مراجع نرخ گذاری خاطر نشان ساخت:انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان پیشنهادات متعددی دارد و اجرای آن منوط به وحدت بین دستگاهها است که با ایجاد وحدت ونظارت کامل برنامه ها خوب پیش میرود و باید وحدت رویه در بین مراجع قیمت گذاری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وجود واسطه ها در بازار، عنوان کرد: وجود واسطه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است ولی باید سازماندهی شوند تا فعالیت آنها در چارچوب قانون باشد نه اینکه در چارچوب خود اقداماتی را انجام دهند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینترنت به عنوان ابزاری است که فراگیر شده و مورد استفاده اقشار مختلف مردم و جمعیت کثیری از کشور بوده که مردم از نحوه ارایه خدمات از سوی مخابرات ناراضی هستند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب حق مصرف‌کننده بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم را مجبور کند، تصریح کرد: روابط عمومی مخابرات توجیهاتی درباره محدود کردن استفاده از اینترنت شرکت‌های بخش خصوصی مبنی بر سرمایه‌گذاری مخابرات در زیرساخت‌های ارتباطات دارد ولی باید مخابرات بداند که هیچ سرمایه‌گذاری و هزینه رایگانی برای مردم نکرده و هزینه تمامی این زیرساخت‌ها در قالب آبونمان از مردم گرفته‌شده است.

طاووسی بابیان اینکه مردم سرویس رایگانی از شرکت مخابرات دریافت نکرده‌اند که برای آنها محدودیت ایجاد شود، تصریح کرد: مردم حق انتخاب دارند تا از اینترنت موردنظر خود استفاده کنند و نباید در این زمینه محدودیت ایجاد شود.

 طاووسی در خصوص وضعیت پارکینگ‌ها نیز گفت: مسئله پارکینگ‌ها بسیار مهم بوده چراکه مردم هرروزه با آن مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری متعهد شده است که پارکینگ‌های حاشیه شهر را مکانیزه نماید، افزود: شهرداری موظف شده تا ۲۲ بهمن امسال همه پارکینگ‌های حاشیه شهر را مکانیزه نماید و امیدواریم این مسئله به‌زودی محقق شود که اگر اتفاق نیفتد از طریق ابزار قانونی که در اختیار انجمن قرار دارد، پیگیری می‌شود.

وی در رابطه با پارکینگ بیمارستان‌ها نیز گفت: هیچ بیمارستانی اجازه دریافت وجه برای پارکینگ ندارد و هیچ مرجعی هم اجازه تعیین نرخ نامه برای پارکینگ بیمارستان‌ها را ندارد و امیدواریم علوم پزشکی نیز در این خصوص به جد وارد شود.

طاووسی درپایان با اشاره به نرخ‌گذاری گازرسانی ساختمان‌ها ازسوی سازمان  نظام‌مهندسی اشاره کرد و افزود: نرخ‌گذاری‌های انجام‌شده از سوی سازمان نظام‌مهندسی قابل‌قبول وقابل‌مقایسه با دیگر شهرها و استان‌ها نیست که باید این سازمان در تعیین قیمت‌ها تجدیدنظر داشته باشد و قیمت‌ها را کاهش دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار