رئیس شورای فنی فرش استان همدان با بیان اینکه در مهربان فرش‌های خوب و مرغوبی بافته شده است، تصریح کرد: برخی از فرش‌های بافته شده در مهربان امروز از ارزش بسیاری برخوردار هستند.
کد خبر: ۳۶۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱ 24 January 2017
رئیس شورای فنی فرش استان همدان گفت: تشکیل اتاق فکر برای رونق تولید و صادرات فرش استان همدان ضروری است.

به گزارش فارس، حسین کندی در جمع خبرنگاران با موضوع احیای فرش همدان با تمرکز بر روی فرش مهربان با بیان اینکه فرش مهربان از فرش‌های بادوام و خوب استان همدان بوده و هست، اظهار کرد: در دو دهه اخیر مقداری از نظر کیفیت تنزل پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه مهربان به دلیل اقلیم و پشم تولیدی، فرش‌های بادوامی تولید می‌شود، افزود: تا 60 سال پیش در تولید این نوع فرش هیچ گونه رنگ شیمیایی استفاده نمی‌شد و همه از مواد طبیعی ساخته می‌شد.

رئیس شورای فنی فرش استان همدان با بیان اینکه در مهربان فرش‌های خوب و مرغوبی بافته شده است، تصریح کرد: برخی از فرش‌های بافته شده در مهربان امروز از ارزش بسیاری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه فرش مهربان در سایزهای مختلفی تولید می‌شده که از پشتی تا 24 متری را شامل می‌شود، ادامه داد: تار و پود آن کاملا از پنبه تشکیل شده و به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شد و دنیا نیز این فرش را به خوبی می‌شناسد.

کندی با اشاره به اینکه در فرش مهربان ساییدگی دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: البته در یکی  دو دهه اخیر از مواد بی‌کیفیت در تولید انواع فرش‌ها استفاده شده است.

وی با بیان اینکه برای تولید فرش باید اتاق فکر ایجاد شود، گفت: تولید فرش باید بر اساس رنگ سال و حفظ نقشه بافته شود و کیفیت آن افزایش یابد.

رئیس شورای فنی فرش استان همدان با اشاره به اینکه با دنیا فاصله بسیاری داریم، اظهار کرد: باید فاصله‌ها را کاهش داد و به گذشته‌ای برسیم که فرش مهربان را در اروپا و آمریکا به خوبی استقبال می‌کردند.

وی با بیان اینکه بازارهای خود را از دست دادیم، افزود: اتفاقات متفاوتی چون جنگ و تحریم‌ها باعث چالش صادرات فرش شد که تولید نیز آسیب دید.

کندی با بیان اینکه از تولیدکنندگان حمایت لازم صورت نگرفت، تصریح کرد: امروز اگر مشتری نیز پیدا شود، نمی‌توان تقاضاها را پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی فرش تنها از عهده اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر می‌آید، ادامه داد: البته دست‌اندرکاران فرش در زمانی که رقبای ما به خوبی حرکت می‌کردند، از مصالح بی کیفیت استفاده کردند و بخشی از بازار را از دست دادند.

باید از بافت تابلو فرش فاصله بگیریم، چراکه توان بافنده ما را تحلیل می‌برد

رئیس شورای فنی فرش استان همدان با بیان اینکه امروز پشم طبیعی به افغانستان صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از آن فرش در افغانستان بافته و به نام ایران در جهان فروش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه باید همه آگاه شوند، گفت: تسهیلات، باید هدفمند پرداخت شود و بافندگان واقعی بیمه شوند و بتوانند بعد از کارافتادگی راحت‌تر زندگی کنند.

کندی با بیان اینکه بازار همدان سرشار از افراد خبره است، اظهار کرد: اتاق فکری که بارها اصرار کردم در سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود برای این بوده که بافندگان و صادرکنندگان در راه صحیح حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه اتاق فکر ما را بازاریان نمی‌توانند به تنهایی تشکیل دهند، افزود: در این اتاق فکر باید افراد کار آزموده حضور داشته باشند.

رئیس شورای فنی فرش استان همدان با بیان اینکه تولیدکننده ما وقتی فرش با نقص بافت شوند، بافنده را مرخص می‌کند، تصریح کرد: در حالی که باید با انصاف بیشتری برخورد کرد و بافنده را تشویق کرد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط با بافنده برقرار و به اتاق فکر دعوت شود و بداند محصول تولیدی چه ارزشی دارد تا سود مطلوب‌تری را به دست آورد و دلگرم شود، ادامه داد: باید راه‌های بافت فرش از طریق رسانه به ویژه صدا و سیما به تولیدکنندگان منتقل شود.

کندی با بیان اینکه برای برگشت به روزهای خوب گذشته به فکر، سرمایه‌گذاری و افراد خبره نیاز داریم، خاطرنشان کرد: باید از بافت تابلو فرش فاصله بگیریم، چراکه این نوع فرش باعث می‌شود که توان بافنده ما تحلیل برود.

وی با اشاره به اینکه تابلوفرش‌ها در اصل به تبریز بازنمی‌گردد، گفت: منطقه سردرود در حال بافت تابلوفرش است که امکان رقابت با آنها نیست و نباید در این ورطه افتاد.

رئیس شورای فنی فرش استان همدان اظهار کرد: تا روشنفکران و اندیشمندان صادرکنندگان به فکر برطرف کردن این مشکلات نباشند، ما اندر خم یک کوچه هستیم.

وی با بیان اینکه هرکس در همدان، فرش قم و تبریز می‌بافد و به نام تبریز می‌فروشد غش در معامله است، افزود: چرا نباید کار خود را بکنیم در حالی که فرش تجاری داریم و جهان آن را می‌شناسند.

کندی با اشاره به اینکه رویکرد دنیا به فرش‌های روستایی است، تصریح کرد: برای انجام یک کار ارزشمند باید اطلاعات لازم فراهم و افراد دلسوزی نیز حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر تداخل نقشه نداشته باشیم، همه فرش‌ها خودش شناسنامه است، ادامه داد: فرش اصیل خودش شناسنامه‌دار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار