فروزان‌‌ احسن تولیدکننده فرش دستباف گفت: پس از دو سال پیگیری موفق شدیم تا فرش مهربان را به ثبت جهانی برسانیم.
کد خبر: ۳۶۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 24 January 2017
یک تولیدکننده فرش دستباف گفت: پس از دو سال پیگیری موفق شدیم تا فرش مهربان را به ثبت جهانی برسانیم.

به گزارش فارس، حمیدرضا فروزان‌‌ احسن در جمع خبرنگاران همدان در رابطه با نشست هم‌اندیشی احیای فرش همدان با تمرکز بر فرش مهربان با بیان اینکه پس از چندی تحقیق به این نتیجه رسیدیم که روی فرش مناطق خود کار کنیم، افزود: دو سال برای ثبت ملی فرش مهربان تلاش کردیم که به زودی از مسؤولان مرکز ملی فرش برای اعلام آن به استان سفر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه با به‌روز کردن نقشه‌ها و حفظ اصالت می‌توان رونق گذشته را به فرش مهربان بازگرداند، تصریح کرد: از فعالان این بخش درخواست داریم با هر اطلاعاتی در این خصوص دارند به کمک ما بیایند.

این تولیدکننده فرش با بیان اینکه هنوز هم در برخی از روستاها فرش مهربان بافته می‌شود، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که دوباره رونق را به فرش مهربان بازگردیم.

معاون انجمن طراحان فرش و عضو شورای فنی فرش همدان نیز با بیان اینکه بلاتکلیفی مشکل اساسی فرش ما است، خاطرنشان کرد: متولیان دولتی مجالی به متخصصان برای ورود به ساماندهی فرش نمی‌دهند.

محمدرضا صباغ با اشاره به اینکه باید عملگرایی محقق شود، گفت: باید در حوزه اجتماعی و فرهنگ برای بافت فرش همدان ورود کرده و تغییرات لازم را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه در بافندگی مشکلی نداریم، اظهار کرد: بنابراین نیاز به آموزش بیش از اندازه نیست و باید در حوزه‌های دیگری وارد شد.

عضو شورای فنی فرش همدان با اشاره به اینکه آمارهای بافندگان بالا است، افزود: اما خروجی تعداد بالای قالی بافان را نمی‌بینیم و تولید مناسب را مشاهده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید بیمه قالیبافی به صورت انفرادی را برداشته و کارگاهی انجام شود، تصریح کرد: امروز دولت به یک مانع در رونق تولید فرش تبدیل شده و اگر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اجازه بدهد که بخش خصوصی به مانند گذشته ورود کند.

کارشناس و رنگریز قدیمی فرش همدان نیز در این نشست با بیان اینکه یک سری کارشناس در تمام ابعاد در بافت قالی ورود کنند، ادامه داد: وقتی نقشه مقابل دیدگان بافنده باشد معایب آن به راحتی مشخص می‌شود اما نقشه‎های کامپیوتری به معضل بزرگی تبدیل شده است.

سید محمد موسوی با بیان اینکه افراد واسطه‌ای در رنگریزی و خامه‌فروشی حضور دارند که تخصص ندارند، خاطرنشان کرد: کارشناسان با تجربه برای رونق دوباره فرش باید به میدان بیایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار