گلستانی تجاوز به حریم رودخانه‌ها را یکی از مشکلات و تخلفات حوزه روستایی برشمرد و اضافه کرد: وقتی به حریم قانونی رودخانه‌ها تجاوز می‌شود بستر رودخانه طی چند سال کاهش پیدا می‌کند و در زمان وقوع سیل همان افراد متعرض در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۳۶۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ 23 January 2017
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ حکم تخریب بناهایی که با اجازه دهیاران و بدون دریافت مجوز قانونی و باتغییر کاربری درروستاها ساخته شده‌ صادر شده است.

به گزارش مهر، سعید گلستانی در نشست مشورتی دهیاران با مدیران قضایی که در فرمانداری همدان برگزار شد، با اشاره به تخلفاتی که در حوزه روستاها صورت می‌گیرد و مشکلاتی که دهیاران در روستاها با آن مواجه می‌شوند، اظهار داشت: در برخی موارد دست دهیاران برای جلوگیری از تخلفات بسته است.

وی از فعالیت ۲۷ گشت در روستاهای استان همدان خبر داد و گفت: این گشت ها به محض مشاهده تخلف و تماس دهیاران برای پیشگیری از تخلفات روستایی در حوزه منابع طبیعی و امور آب در محل حاضر شده و از اجرای تخلفات جلوگیری می کنند.

وی بر لزوم پیشگیری از تعرضات در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست تأکید کرد و افزود: اگر دهیاران این تعرضات را گزارش نکنند، عده دیگری از روستاییان هم به قانون‌شکنی تشویق می‌شوند و ضرر این کار به همان روستا برمی‌گردد.

تجاوز به حریم رودخانه‌ها از مشکلات و تخلفات حوزه روستایی است

گلستانی تجاوز به حریم رودخانه‌ها را یکی از مشکلات و تخلفات حوزه روستایی برشمرد و اضافه کرد: وقتی به حریم قانونی رودخانه‌ها تجاوز می‌شود بستر رودخانه طی چند سال کاهش پیدا می‌کند و در زمان وقوع سیل همان افراد متعرض در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند.

وی دهیاران را موظف به حفاظت از حریم‌های قانونی دانست و گفت: نباید اجازه داد کسی از این منابع طبیعی برداشت شخصی کند و از حریم رودخانه‌ها سوءاستفاده شود.

سعید گلستانی بابیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز آسیب جدی در بحث خشکسالی محسوب می‌شود که همه ما باید نسبت به بهره‌برداری از منابع آبی احساس خطر کنیم تا چنین استفاده‌های غیرقانونی انجام نشود، بر لزوم پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز در راستای حفظ منافع مردم تأکید کرد.

وی افزود: اگر بحران آب را مدیریت نکنیم در سال‌های آینده با خشکسالی مواجه می‌شویم که دیگر قابل جبران نیست.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای اجرای سیستم آبیاری‌های نوین و تغییر کشت از سوی دولت عنوان کرد: روستاییان باید از این وام‌ها استفاده کنند و به کشت محصولات کم‌آب‌بر رو آورند و سامانه‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی را اصلاح کنند.

تغییر کاربری‌ در روستاها بدون توجه به کسب مجوزهای قانونی

سعید گلستانی با اشاره به تغییر کاربری‌هایی که در روستاها بدون توجه به کسب مجوزهای قانونی انجام می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ حکم تخریب بناهایی که با اجازه دهیاران و بدون دریافت مجوز قانونی از دستگاه‌های اجرایی ساخته شده‌اند را داریم.

وی با بیان اینکه تخریب بنا بازتاب اجتماعی خوبی ندارد، عنوان کرد: اگر مدیریت در محدوده کاری خودمان صحیح باشد و اقدامات با توجه به مجاری قانونی انجام شود چنین مشکلاتی رخ نخواهد داد.

گلستانی دهیاران را دیده‌بانان دولت در روستاها خواند و اضافه کرد: باید از همان ابتدا اجازه ساخت بنا در منابع طبیعی داده نشود و دهیاران با دستگاه‌های اجرایی متولی در این حوزه هماهنگ باشند تا تخریب بنا رخ ندهد.

وی از وجود تعداد زیاد پرونده‌های قضایی در بحث سرقت آب، برق و عدم پرداخت هزینه‌های قانونی به دولت در روستاها خبر داد و اظهار داشت: ایجاد انشعابات غیرقانونی در روستاها باعث می‌شود مردم بی‌قانون بار بیایند که رفع این معضل نیاز به توضیح، توجیه و مدیریت صحیح دهیاران دارد تا روستاییان دست به سرقت اموال دولتی نزنند.

بخشدار قهاوند نیز دهیاران را مدیران روستاها خواند و گفت: قانون در بسیاری از موارد دست دهیاران را بسته است در حالی که قانون‌گذار باید از دهیاران حمایت کند.

ابراهیم مولایی‌نیا با اشاره به اینکه ذخایر زیرزمینی آب در سال‌های گذشته با توجه به مدیریت‌های ناقص و ناآگاهی کشاورزان با بحران مواجه شده، ادامه داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد چاه‌ها در دشت قهاوند و فامنین خشک شده‌ است.

باید در قهاوند از کشاورزی و دامداری فاصله گرفت

وی با تأکید بر اینکه باید در قهاوند از کشاورزی و دامداری فاصله گرفت، افزود: باید به دنبال کارهای جدید و استفاده از کشت‌های کم‌آب‌بر باشیم.

مولایی‌نیا با اشاره به اینکه زمانی قهاوند در تولید علوفه مقام اول را داشت، اظهار داشت: اکنون در مهاجرفرستی به مقام اول نزدیک می‌شویم بنابراین باید به نحوی جلوی کوچ روستاییان را بگیریم.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری همدان نیز در این جلسه بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص وظایف دهیاران در روستاها تأکید کرد.

رضا زمانی گفت: فعالیت پلیس ساختمان توسط نیروی انتظامی و با هماهنگی دهیاران داخل محدوده روستا در نظر گرفته می‌شود تا از ساخت و سازهای غیرمجاز در این محدوده جلوگیری شود.

دهیار روستای یکن‌آباد نیز با بیان اینکه مسئله ساخت و سازهای غیرمجاز دهیاران را درگیر خود کرده است، گفت: متأسفانه ۱۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی روستای یکن‌آباد بدون اعلام نیاز تغییر کاربری شده و با ساخت ۷۰۰ سازه مسکونی به روستا الحاق شده است.

محمد نظری با اشاره به اینکه دهیاران اختیاری برای برخورد قانونی ندارند، ادامه داد: عدم برخورد دستگاه‌های اجرایی باعث شده این ساخت و سازها به شکل قارچ‌گونه توسعه یابند.

وی مشخص نبودن حریم قانونی شهر و روستا را یکی دیگر از مشکلات روستاییان دانست و اضافه کرد: صدور مجوزهای حفر چاه توسط امور آب، تفکیک اراضی توسط بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی نیز از مشکلات روستاها به حساب می‌آید.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
طبق قانون باید زمانی که ملکی غیر مجاز شروع به ساخت میکنه جلوی انجام کار گرفته بشه.حالا چرا منابع طبیعی بعد از اینکه این همه هزینه صرف ساخت خانه ها در روستا میشه یادش میفته که اینا غیر مجاز ساخته شدن خدا میدونه؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
طبق قانون باید زمانی که ملکی غیر مجاز شروع به ساخت میکنه جلوی انجام کار گرفته بشه.حالا چرا منابع طبیعی بعد از اینکه این همه هزینه صرف ساخت خانه ها در روستا میشه یادش میفته که اینا غیر مجاز ساخته شدن خدا میدونه؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار