کد خبر: ۳۶۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 23 January 2017
مجتمع تجاری پلاسکو یکی از قطب‌های تولید و عرضه پوشاک ایران، بعد از حادثه به تلی از خاک و خاکستر تبدیل و علاوه بر جان هم‌وطنان و آتش‌نشانان عزیز، سرمایه فعالان اقتصادی این بخش نیز به‌طورکلی آسیب‌دیده و از بین رفت. طبق اظهارات وزارت کار و رفاه اجتماعی کشور چهار هزار نفر کارگر به‌جز  پیشه‌وران این بخش که شاغل در این مرکز تجاری بودند از کار بی‌کار شدند.

سؤالی که این روزها در حاشیه تمامی اخبار رسیده از این ضایعه به آن کمتر پرداخته‌شده است میزان کالای از بین رفته و نقش تأثیرگذار این حجم کالا در عرصه بازار عرضه و تقاضای پوشاک کشور با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا پایان سال است. 

مرکز تجاری  پلاسکو تهران نه تنها به‌عنوان یکی از بورس‌های مهم پوشاک کشور به محلی حیاتی و شریان صنعت پوشاک مشغول فعالیت بود، بلکه نقش قیمت‌گذاری بازار پوشاک نیز تا حدودی به فعالیت‌های تولیدی این مرکز وابسته بود. شاید خبر ناراحت‌کننده و تأسف‌بار حادثه پلاسکو برای اندکی هم خبر بدی نباشد. کسانی که باهدف تضعیف تولیدات داخلی و به‌منظور واردات هرچه بیشتر اجناس غیر مرغوب و درجه چندم وارداتی از کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند، بی‌شک امروز با مشاهده این وضعیت بیش‌ازپیش فعالیت‌های خود را توسعه داده و مجال مناسبی برای واردات پوشاک و عرض‌اندام یافته‌اند.

همان‌طور که بعد از ابلاغ مفاد سند اقتصاد مقاومتی به بخش‌های قانون‌گذار و اجرائی کشور خوشبختانه شاهد حمایت و پیشرفت صنعت پوشاک کشور بودیم  اما شاید وظیفه مسئولان و دست‌اندرکاران کشور علاوه بر تمرکز بر بخش امداد و نجات که خطیرترین مسئولیت فعلی آنهاست، برنامه‌ریزی دقیق و سریع برای بازگشت فعالان اقتصادی و پیشه‌وران این حرفه به‌کار خود به‌منظور جلوگیری از دست‌اندازی کشورهای خارجی به بازار پوشاک ایران باشد. بازاری که باگذشت هر ساعت و نزدیکی به آغاز سال نو داغ و داغ‌تر شده و باوجود خلا پیش‌آمده هرکسی را وسوسه به ورود به این بازار و سوداگری می‌کند.

شاید به‌کارگیری تجربه و مهارت عده‌ای از همین چهار هزار نفر در بخش دیگری از شهر و فراهم آوردن مکان و امکانات مناسب جهت ازسرگیری فعالیت با حمایت دولت، خیرین، بانک‌ها و نهادهای اقتصادی ضمن برانگیختن انگیزه کارگران و فعالان اقتصادی نه تنها کمک شایانی به ادامه حیات اقتصادی و اجتماعی آنها باشد بلکه همانند دودی بر چشم واردکنندگان پوشاک غیر مرغوب عمل کرده و حمایت واقعی از یک صنعت در کشور باشد.

امین گل محمدی –کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی 




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار