یکی دیگر از هنرمندان موسیقی همدان نیز با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر جشنواره موسیقی سنتی استان رو به زوال نهاده است، اظهار کرد: این امر باعث شده تا اکثر هنرمندان و گروه های درجه یک استان در این جشنواره حضور نداشته باشند.
کد خبر: ۳۶۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴ 23 January 2017
هر سال و با فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر شاهد برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان موسیقی سنتی فجر در استان همدان هستیم، جشنواره‌اي كه بیشتر به دورهمی هنرجویان آموزشگاه‌های موسیقی تبدیل شده است.

به گزارش فارس، هر سال و با فرارسیدن سالگرد ایام‌الله دهه مبارک فجر شاهد برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان موسیقی سنتی فجر در استان هستیم. جشنواره‌ای که اگر چه در سال‌های ابتدایی خود با استقبال اکثر هنرمندان مطرح و فعال این حوزه همراه بود اما رفته رفته نه تنها جایگاه واقعی خود را در بین فعالان حوزه موسیقی استان از دست داده بلکه بیشتر به دورهمی هنرجویان آموزشگاه‌های موسیقی تبدیل شده تا جشنواره ای پویا که بتواند نیازهای این هنر اصیل را در بین هنرمندان و مردم علاقمند برآورده سازد!

برای داوری آثار جشنواره موسیقی فجر استان از داوران درجه یک کشور استفاده شود  

در همین راستا سرپرست گروه «همراز» ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه امسال با برنامه و رویکردی جدید در جشنواره موسیقی فجر استان حضور خواهیم داشت، گفت: به دلایل مختلفی از جمله نحوه برگزاری و همچنین کیفیت پایین آثار اجرا شده، گروه ما در دوسال گذشته در این جشنواره حضور نداشته است.

رضا قدسی اظهار کرد: البته این عوامل باعث شده تا در سال‌های گذشته خیلی از هنرمندان مطرح استان هم رغبتی برای شرکت در این جشنواره نداشته باشندو بالطبع آن جشنواره نیز از نظر کیفی دچار افت محسوسی شود.

وی با تاکید بر اینکه لازم است از اساتید طراز اول برای داوری آثار استفاده شود، افزود: در این دو سال انتقادات فراوانی هم به نحوه داوری آثار بود به طوری که در سال‌هایی که داوران درجه یک کشور در این جشنواره حضور داشتند، هیچ شک و شبهه ای هم برای شرکت‌کنندگان  وجود نداشت اما در سال‌های دیگر برخی از دوستان همدان وارد تیم داوری شدند که همراه با حرف و حدیث‌های فراوانی نیز در این زمینه بود.

جشنواره موسیقی سنتی همدان رو به زوال نهاده است

یکی دیگر از هنرمندان موسیقی همدان نیز با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر جشنواره موسیقی سنتی استان رو به زوال نهاده است، اظهار کرد: این امر باعث شده تا اکثر هنرمندان و گروه های درجه یک  استان در این جشنواره حضور نداشته باشند.

مصطفی رشیدی مطلق گفت: از طرفی دیگر سطح کارهای ارائه شده و همچنین رقابت در این جشنواره بسیار پایین آمده که در نهایت هم منجر به نزول سطح کیفی آن شده است.

وی افزود: بنابراین هنرمندان مطرح و حتی گروه‌های موسیقی طراز اول استان چندان رغبتی برای شرکت در این جشنواره نداشته و تنها به حضور شاگردان خود آن هم به قصد کسب تجریه بیشتر اکتفا می‌کنند.

سرپرست گروه موسیقی «آیین» همدان ادامه داد: به نظر می‌رسد که برای بالابردن سطح کیفی آن می‌توان با اضافه کردن بخش جنبی و با دعوت از هنرمندان و اساتید درجه یک برای اجرای صحنه‌ای بر جذابیت و حتی کیفیت این جشنواره افزود.

وی گفت: از طرفی دیگر متاسفانه در بین هنرمندان ما همدلی و یکدلی مناسبی وجود نداشته و وجود سلایق مختلف در بین آنها گاهی ناسازگای‌هایی را هم به دنبال داشته است که شاید در این جشنواره بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی اظهارکرد هنرمندان همدان تا زمانی که از منطقه جغرافیایی همدان خارج نشده‌اند از نظر فنی و شخصیتی در حد مطلوبی قرار دارند به طوری که توقعات آنان کمتر و حتی از  بار فنی مطلوبی که در خور موسیقی استان است، نیز برخوردار هستند.

این مدرس موسیقی گفت اما همین عزیزان فقط کافی است تا در یک جشنواره خارج از استان  شرکت کرده و یا پیش استاد مطرح کشوری دوره ببینند در این صورت کلاً دید آنها نسبت به هر آنچه که ذکر شد تغییر خواهد کرد.

رشیدی مطلق تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که برگزاری این جشنواره موجب می‌شود تا هنرجویان این رشته با برخی از بزرگان و اساتید دیگر این حوزه از نزدیک بیشتر آشنا شوند.

اتحاد و همدلی لازم بین هنرمندان و گروه های موسیقی همدان وجود ندارد

سرپرست گروه موسیقی «آوای فاخته» همدان نیز در این رابطه اظهار کرد: متاسفانه عدم حضور هنرمندان مطرح همدان در جشنواره استانی دلایل ریشه‌ای دارد که حاصل بی برنامه‌گی و عدم مدیریت صحیح سال‌های اخیر است.

رضا عباسی گفت: برای این مساله می توان موارد متعددی را مطرح کرد که مهمترین آنها شاید کمبود اعتبار و بودجه این جشنواره است که باعث شده تا سطح کیفی آن روز به روز پایین تر بیاید.

وی با بیان اینکه اکثر هنرمندان مطرح همدان دیگر دراین شهر حضور ندارد، افزود: این خود یکی از دلایل دیگر عدم پویایی جشنواره استانی می‌توان باشد. 

عباسی با اشاره به عدم وجود اتحاد و همدلی منسجم بین هنرمندان مطرح و گروه‌های موسیقی همدان اذعان داشت: وقتی همبستگی لازم بین این افراد وجود ندارد نمی‌توان انتظار داشت که آنها با هم همدل بوده و به طور واحد عمل کرده و در جشنواره حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه درسال‌های اخیر خیلی ازهنرمندان مطرح همدان دچار خودبزرگ‌بینی وغرور کاذب بدی شده‌اند تا جایی که حتی حضور در این جشنواره را شاید کوچک انگاشتن خود می‌پندارند. لذا چندان رغبتی به  شرکت در این جشنواره از خود نشان نداده و باعث رکود آن شده‌اند.

جوایز این جشنواره در حد هزینه لباس گروه‌ها هم نیست

جواد مرادیان نیز با بیان اینکه جشنواره استانی همدان هنرجویی است، گفت: بنابراین خیلی هم نمی‌توان از آن توقع داشت لذا بسیاری از جوانان و گروه‌های تازه تاسیس علاقمند هستند که با حضور در این فضا بتوانند استعدادهای خود بروز دهند.

وی با اشاره به دلایل عدم حضور گروه‌های مطرح موسیقی استان در این جشنواره، اظهار کرد: به عنوان مثال جوایز این جشنواره در حد هزینه لباس گروه‌ها هم نیست.

سرپرست گروه موسیقی هزاردستان ادامه داد: وقتی گروهی با تعداد نفرات زیاد و با حدود سه چهار ماه تمرین مستمر، خود را برای حضور در این جشنواره آماده می‌کند، حداقل انتظار این است که این جشنواره از جوایز مالی مناسبی هم برخوردار باشد اما متاسفانه می‌بینیم که شاید حتی هزینه لباس گروه هم تامین نمی شود. 

مرادیان افزود: البته نباید فراموش کرد که این جشنواره برای خروجی آموزشگاه‌ها مناسب بوده و هنرجویان آنها می‌توانند آموخته‌های خود را برای عموم نیز نمایش دهند کما اینکه در سال های اخیر گروه‌های خوبی هم در این جشنواره معرفی شده‌اند.  

وی گفت: اما متاسفانه به علت عدم برنامه‌ریزی و حمایت‌های لازم همین گروه‌ها نیز به حال خود رها شده و هیچ گونه اقدامی برای شکوفایی بیشتر آنها از طرف مسوولان مربوطه انجام نمی‌گیرد.  

جشنواره استانی موسیقی فجر اگر چه اجرای آن درسال‌های اخیر طبق تقویم و بخشنامه‌های اداری در دستور کار مسوولان فرهنگی قرار داشته است اما بنابر آنچه که ذکر شد، هرسال شاهد افت کیفی وعدم حضور هنرمندان وگروه‌های مطرح استان در آن هستیم.

امری که نیازمند ریشه‌یابی و بررسی دقیق‌تر از طرف مسوولان داشته اما متاسفانه مشاهده می‌شود که بعد از برگزاری و پر شدن آمار و ارقام مورد نیاز، معمولاً هنرمندان وگروه ها تا سال آینده و جشنواره‌ای دیگر  به حال خود رها می‌شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار