رئیس هیئت ژیمناستیک استان همدان با اشاره به این که کمبود بودجه و مشکلات مالی از دیگر مشکلات ژیمناستیک همدان است گفت: یک ست کامل درجه یک و استاندارد این رشته در حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد و این درحالی است که ما علاوه بر اسباب کامل نیاز به وسایل کمک آموزشی نیز داریم.
کد خبر: ۳۶۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴ 22 January 2017
ژیمناستیک همدان با وجود داشتن جایگاهی مناسب در کشور و برخورداری از استعدادهای وافر و درخشان با کمبودها و مشکلات بسیاری دست به گریبان است که مانع پیشرفت و توسعه این رشته ورزشی در استان شده است.

به گزارش تسنیم، از آنجا که ژیمناستیک به عنوان یک ورزش مادر، پایه و اساس سایر رشته‌های ورزشی به شمار می‌آید و به اذعان کارشناسان حوزه ورزش بیش از دو رشته شنا و دو و میدانی در پرورش قهرمانان دیگر رشته‌ها اثرگذار است به شدت مورد توجه کشورهای صاحب ورزش قرار گرفته و آموزش آن در مهدهای کودک و مدارس ابتدایی اجباری است.

از سوی دیگر این رشته ورزشی با اختصاص 54 مدال از رشته‌های پرمدال المپیک به شمار می‌آید که همین امر نیز در توجه روزافزون کشورهای صاحب ورزش به این رشته جذاب و پرتحرک تاثیرگذار بوده است.

با همه این اوصاف ژیمناستیک ایران در طول حیاتش به دلایل گوناگون از قافله رقبای خود در آسیا وجهان عقب افتاده است چنان که نخستین مدال آسیایی ژیمناستیک ایران بعد از گذشت 90 سال از عمر این رشته ورزشی درکشور سال گذشته و در مسابقات آسیایی ژاپن حاصل شد.

 همچنین پس از حضور جلال بازرگان و جمیله سروری دو ژیمناست کشورمان در المپیک 1964 توکیو 50 سال است که ژیمناست دیگری از ایران موفق به کسب سهمیه المپیک نشده است.

جایگاه مناسب ژیمناستیک همدان در کشور

به تبعیت از وضعیت ژیمناستیک ایران این رشته ورزشی در استان همدان نیز به دلیل برخی مشکلات و کمبودها برخلاف رشته‌هایی چون کشتی، تیراندازی، دو و میدانی، شیرجه، سنگنوردی و تکواندو از معرفی قهرمان فراملی به ورزش ایران عاجز بوده است با این حال رئیس هیئت ژیمناستیک استان از جایگاه مناسب ژیمناستیک همدان در کشور خبر می‌دهد.

مهدی جعفری در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این که فدراسیون ژیمناستیک هیئت‌های استانی خود را با توجه به نحوه فعالیتشان در طول یک سال به 4 گروه عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم‌بندی می‌کند اظهار داشت: به دلیل شرکت در همه مسابقات کشوری و لیگ در تمام رده‌های سنی و در دو بخش آقایان و بانوان، توجه به امر استعدادیابی و تیم‌های پایه، برگزاری کلاس‌های آموزشی و کسب 2 عنوان قهرمانی در 2 رشته آکروژین و ترامپلین، وضعیت ژیمناستیک همدان در رده‌بندی کشوری عالی ارزیابی شده است.

وی افزود: هیئت ژیمناستیک در9شهرستان استان همدان و 2بخش مریانج و سامن فعال است و علاقه‌مندان  می‌توانند در سطح استان به این رشته بپردازند.

جعفری با اشاره به این که سید علی حسینی وسعید علیپور دو ژیمناست همدانی در سال جاری در رده نوجوانان و جوانان به اردوی تیم ملی دعوت شدند تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان را در این رشته ورزشی 3 هزار 700ورزشکار ذکر کرد و گفت: یک سوم از این آمار را بانوان ژیمناست  تشکیل می‌دهند که پابه پای آقایان برای استان افتخارآفرینی می‌کنند و سابقه قهرمانی در لیگ بانوان کشور را نیز در سال گذشته در کارنامه خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: ژیمناستیک همدان در دو رشته آکروژین و ترامپلین در کشور حرف اول را می‌زند و در رشته آکروژین همدان سابقه چهار قهرمانی پی در پی را در کشور دارد.

کمبود فضای اختصاصی در ژیمناستیک همدان

رئیس هیئت ژیمناستیک همدان با اشاره به این که بسیاری از قهرمانان استان در رشته‌های کشتی، شیرجه و تکواندو فعالیت خود را با  رشته ژیمناستیک در ورزش آغاز کردند اظهار داشت: پیشرفت وتوسعه ژیمناستیک همدان باسایر رشته‌های ورزشی استان رابطه مستقیم دارد با این حال ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم که بر روی پیشرفت ژیمناستیک استان و در ادامه بر روی پیشرفت سایر رشته‌های ورزشی تاثیر منفی می‌گذارد.

جعفری مهم‌ترین مشکل ژیمناستیک همدان را کمبود فضا عنوان کرد وگفت: هیئت ژیمناستیک استان همدان تنها از یک سالن با وسایل استاندارد در مرکز استان بهره می‌برد.

وی افزود: البته همدان دو سالن ژیمناستیک دیگر داردکه دراختیار آموزش و پرورش است. سالن مریانج نیز با چند رشته دیگر مشترک است.

جعفری با بیان این که به غیر از شهرستان ملایر هیچ یک از شهرستان‌های استان سالن اختصاصی ژیمناستیک ندارند عنوان کرد: وسایل سالن ژیمناستیک ملایر نیز کهنه و فرسوده شده است. تنها اسباب خانه ژیمناستیک همدان از نوع درجه یک و استاندارد است که باید برای میزبانی از مسابقات مختلف در حفظ این اسباب وسواس به خرج دهیم.

مشکلات مالی و حمایت نکردن فدراسیون

رئیس هیئت ژیمناستیک استان همدان با اشاره به این که کمبود بودجه و مشکلات مالی از دیگر مشکلات ژیمناستیک همدان است گفت: یک ست کامل درجه یک و استاندارد این رشته در حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد و این درحالی است که ما علاوه بر اسباب کامل نیاز به وسایل کمک آموزشی نیز داریم.

جعفری اضافه کرد: اگر چه اداره کل ورزش و جوانان استان همدان از این رشته حمایت کامل می‌کند اما بودجه‌ای که در اختیار داریم به هیچ عنوان کفاف خرید وسایل جدید و تجهیزات کمک آموزشی را به ما نمی‌دهد.

وی با انتقاد از عملکرد فدراسیون ژیمناستیک در چند سال گذشته خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات مالی حاکم بر ورزش کشور فدراسیون ژیمناستیک هم درچند سال گذشته با مشکلات مدیریتی دست به گریبان بوده وبه همین دلیل نتوانسته آن طور که باید به هیئت‌های استانی کمک کند.

جعفری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تکیه بیش از حد فدراسیون به برگزاری لیگ و برگزار نکردن مسابقات قهرمانی کشور به کل ژیمناستیک کشور ازجمله ژیمناستیک همدان آسیب رسانده است.

داشتن برنامه بلند مدت و حامی مالی ضرورت ژیمناستیک همدان

یک کارشناس ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که ژیمناستیک با وجود 6 وسیله جداگانه یکی از سخت‌ترین رشته‌های ورزشی است در رابطه با وضعیت ژیمناستیک همدان اظهار داشت: همدان از استعدادهای خوبی در رشته ژیمناستیک برخوردار است اما از آنجا که برای رسیدن به سطح قهرمانی در این رشته نیاز به زمان طولانی است هیئت استان باید یک برنامه بلند مدت برای ژیمناستیک همدان تدوین کند.

مجید رستمی افزود: آموزش ژیمناستیک از سن 3 الی 4سالگی آغاز می‌شود و ژیمناست باید 15 سال تحت تمرین، مراقبت و آموزش سخت باشد تا در سن 18 سالگی بتواند به دنیای قهرمانی ورود کند.

وی با اشاره به این که همین فاصله طولانی بین شروع ورزش تا دوران قهرمانی باعث می‌شود بسیاری از ورزشکاران در ادامه راه دلسرد شوند خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید هیئت استان دارای یک برنامه بلند مدت باشد تا در این سال‌ها علاوه بر حمایت از ورزشکار خود شرایط مناسب تمرین و آموزش را برای او فراهم کند.

رستمی عنوان کرد: با وجود مشکلات مالی حاکم بر ورزش استان از جمله ژیمناستیک  تدوین و اجرایی کردن چنین برنامه‌ای نیاز به بودجه کافی داردکه با بودجه محدود دولتی میسر نمی‌شود بنابراین داشتن حامی مالی برای هیئت ژیمناستیک استان همدان ضروری است.

وی با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری مجمع انتخابات رئیس هیئت ژیمناستیک استان همدان تصریح کرد: هیئت ژیمناستیک همدان نیاز به مدیری دارد که در ابتدا بتواند یک حامی مالی قدرتمند جذب کند.

رستمی تاکید کرد: از آنجا که سن شروع ژیمناستیک از 3سالگی است و دوران قهرمانی این رشته ورزشی نیز کوتاه است رئیس هیئت استان علاوه بر تعامل با مدیران مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و مدارس برای آموزش این رشته و همچنین استعدادیابی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که یک ژیمناست پس از پایان دوران قهرمانی خود بدون وقفه وارد چرخه آموزش و مربیگری شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار