معاون استاندار همدان افزود: حقوق شهروندی موجب انسجام ملی و کاهش شکاف تاریخی دولت و ملت است و هر قدر ارتباط معنا دار دولت و ملت افزایش یابد مساوی با افزایش سرمایه های اجتماعی است.
کد خبر: ۳۵۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳ 08 January 2017
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان گفت: هر قدر دانش مردم نسبت به حقوق خود بالا برود مطالبه گری آنها نیز افزایش می یابد و بر آن اساس مدیران نظام و جامعه باید بتوانند پاسخگوی مطالبات باشند تا اجرای قانون اساسی را رقم بزنند.

به گزارش ایرنا؛ محمد ابراهیم الهی تبار در نشست شورای فرهنگ عمومی استان همدان افزود: منشور حقوق شهروندی یکی از برنامه های رئیس جمهوری بود که در برنامه کاری ایشان گنجانده شده بود که آذر ماه امسال در تهران رونمایی شد.

وی اضافه کرد: این منشور از اوایل شگل گیری دولت یازدهم در سایت های مختلف برای اظهار نظر صاحب نظران و برای بهتر بسته شدن در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.

وی گفت: به دلیل حساسیت این منشور رئیس جمهوری در نشست های کارشناسی در حوزه تجربی و نظری از افراد خبره و صاحب نظر استفاده کرده است.

وی اظهار کرد: در نهایت منشور حقوق شهروندی برای در اختیار گرفتن افکار عمومی برای ابلاغ به دستگاه ها معرفی شد و در این منشور از همه قوا کمک خواسته شده تا برای تحقق آن که مطالبات و سیاست کلان نظام است کمک شود تا در سطح جامعه گسترش یابد.

معاون استاندار همدان گفت: در ابتدای منشور فرهنگی که در قانون اساسی هم آمده دو بخش حقوق ملت بر حاکمیت و حقوق حاکمیت بر مردم که متمایز شده است اشاره شده و میثاقی که بین مردم و دولت بسته شده که مردم به آن رای دادند. 

الهی تبار گفت: در منشور حقوق شهروندی نظام حقوقی و سیاست های کلان امام راحل و رهبر معظم انقلاب مد نظر قرار گرفته و اعلام شده است.

وی ادامه داد: حق آزادی و اندیشه و قانون دسترسی به اطلاعات که در این دولت اجرایی شده است بخشی از این منشور است که دولت خود را متعهد دیده است ورود پیدا کرده است.

الهی تبار گفت: در سطح استان ها کارگروه های برای پیگیری و تدوین منشور حقوق شهروندی برای آشنایی اقشار مختلف با حقوق خود برگزارمی شود.

وی ادامه داد: انتشار حقوق شهروندی را می توان مصداق امر به معروف دانست که توسط نماد جمهوریت نظام تاکید شده است.

معاون استاندار همدان افزود: حقوق شهروندی موجب انسجام ملی و کاهش شکاف تاریخی دولت و ملت است و هر قدر ارتباط معنا دار دولت و ملت افزایش یابد مساوی با افزایش سرمایه های اجتماعی است.

الهی تبار اضافه کرد: حقوق شهروندی می تواند یکی از ابزارها و مواردی باشد که موجب افزایش سرمایه های اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی اقدام داوطلبانه در متعهد کردن خویش است گر چه خواسته شده سایر قوا برای اجرایی شدن این منشور کمک دهند که بدون کمک این منشور عملی نمی شود.

وی ادامه داد: ساز و کار اجرای منشور حقوق شهروندی بر عهده استاندار است و منشور در اختیار مسئولان قرار می گیرد و آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و اولیا باید نسبت به این مسائل آگاهی داشته باشند تا از حقوق خود دفاع کنند. 

وی با بیان اینکه رسانه ها باید به این موضوع بپردازند گفت: منشور حقوق شهروندی بزرگترین سرمایه های اجتماعی است و همه ورود پیدا کنند و به عنوان یک فرصت تاریخی از آن استفاده کنند. 

وی گفت: در بخش منشور فرهنگی و اسنادی که تهیه شده همایشی با عنوان اقتصاد مقاومتی و آسیب های اجتماعی با روشنگری بین ارتباط با اقتصاد برگزار شد که در کاهش آسیب ها به خصوص در سیاست های کلان نقش موثری دارد.

الهی تبار ادامه داد: همچنین سمینار جمعیت و باروری که برگزار شد که در سند جمعیتی کشور همه مکلف هستند و همه باید حضور یابند ولی در سطح استان همدان نرخ باروری به 2 دهم ارتقا یافته و هدف گذاری دو و 6 دهم است. 

وی به کاهش طلاق در استان همدان با تلاش مجموعه استان اشاره کرد و گفت: تشکیل بنیاد صیانت از خانواده با همکاری امام جمعه همدان و سایر مسئولان نقش زیادی در این موضوع داشته است.

وی افزود: امسال تسهیلات ازدواج سه تا چهار برابرشده است و یک هزار و 580 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و سال گذشته 13هزار زوج وام دریافت کردند که امسال به 18 هزار زوج رسیده است.

معاون استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه دولت یازدهم مظلوم است گفت: رئیس جمهوری زمانی این دولت را تحویل گرفت که 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام بدون پشتیبانی مالی در کشور وجود داشت.

الهی تبار افزود: کسانی که امروز دغدغه مند نسبت به مسائل اقتصادی هستند اجازه گلنگ زنی این طرح ها را دادند که امروز متاسفانه به دنبال این هستند جای متهم و مدعی را عوض کنند. 

وی با بیان اینکه نرخ تورم 40 درصد با 800 میلیارد دلار بی سابقه است افزود: کسانی که مدعی مردم شدند و برخی از این سایت های زنجیره ای کمبودها را دنبال می کنند البته ما نگرانی نداریم.

وی به توفیقات برجام اشاره کرد و گفت: برجام تصمیم نظام بود و شجاعترین و خدوم ترین افراد را به تعبیر رهبر معظم انقلاب وارد کار زار کرد و ظریف شخصیت محبوب ایران است و خون دل خورد و با شش قدرت بزرگ دنیا وارد مذاکره شد.

وی با بیان اینکه برجام موجب جمع شدن بساط کسانی که از تحریم ها استفاده می کردند همانند زنجانی ها شده است افزود: آیا این همه پیشرفت ارزش نیست چرا اینها را نمی بینید چرا به دنبال ناامید کردن مردم هستید.

الهی تبار افزود: در انتخابات که یک موضوع سیاسی است اجازه دهید احزاب و گروه ها وارد شوند و خودشان پاسخگو باشند و مسئولیت عمل خود را جریان سیاسی انجام دهید ومردم خودشان تشخیص می دهند.

وی با تاکید بر ایجاد نشاط و امید درمردم گفت: ایجاد نشاط سیاسی واجتماعی و تلاش برای حفظ سرمایه مادی و معنوی کشور باید بکار گرفته شود.

الهی تبار با بیان اینکه دولت کارهای بزرگی کرده است گفت: ما نمی گوییم فتح الفتوح است اما قرارداد ترکمن چای هم نبوده باید واقع بینانه نگاه کرد.

وی افزود: روحیه انقلاب ما استکبار ستیزی است و این روحیه در همه دولت مردان وجود دارد و دولت یازدهم دولت ارزش ها است و رئیس جمهوری در دوران قبل از انقلاب تبعید می کشیدند و برای دفاع از آرمان ها ایستاده و اکنون علم نجات اقتصاد کشور را بر دوش دارد و برای تثبیت آن با جان و دل تلاش می کنند. 

منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به منظور تدوین برنامه و خط مشی دولت، موضوع اصل ١٣٤قانون اساسی تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یادر منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.

این منشور در روز بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد.









اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار