همتی با ذکر اینکه میزان فرسایش خاک در کشور بین هشت تا 30 تن در هکتار است اظهار کرد: با توجه به خشکسالی ها و فشار بر روی مراتع هر ساله شاهد کاهش پوشش گیاهی در اراضی ملی هستیم.
کد خبر: ۳۵۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 07 January 2017
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: متوسط میزان فرسایش خاک در همدان سالانه به 10 تن در هکتار می رسد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا همتی گفت: مهمترین علل فرسایش خاک تغییرات اقلیمی و جایگزین شدن بارش باران به جای برف، خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی ناشی از دست اندازی مردم به طبیعت است.

وی درباره جایگزین شدن باران به جای برف اضافه کرد: برف به آهستگی بر روی زمین نشسته و با گذر زمان ذوب می شود ولی بارش باران در صورت فقدان پوشش گیاهی سیلاب، رسوب و فرسایش ایجاد می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: فرسایش خاک به عواملی نظیر نوع زمین، جنس خاک، شیب زمین و میزان بارش بستگی دارد.

همتی با ذکر اینکه میزان فرسایش خاک در کشور بین هشت تا 30 تن در هکتار است اظهار کرد: با توجه به خشکسالی ها و فشار بر روی مراتع هر ساله شاهد کاهش پوشش گیاهی در اراضی ملی هستیم.

به گزارش ایرنا وی تاکید کرد: کاهش پوشش گیاهی و خالی شدن زمین از بوته ها زمینه بروز سیلاب و فرسایش خاک را شتاب می بخشد.

وی توضیح داد: گیاهان همانند سد در برابر باران عمل کرده و با کاستن سرعت باران از ضربه زدن قطرات آن به سطح خاک و جریان یافتن شدید و بروز سیلاب جلوگیری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: گیاه به مثابه چتری بر روی زمین قرار دارد بگونه ای که آب باران با برخورد به آن، آرام آرام بر دامن خاک می ریزند و این باعث نفوذ آن در خاک می شود.

به گزارش ایرنا همتی بیان کرد: به علت خیس شدن سطح خاک، حتی در صورت جریان یافتن آب ، این رویه نقش ویرانگری ندارد.

وی تاکید کرد: فقر پوشش گیاهی موجب می شود باران به صورت رگباری و سیل آسا به زمین برخورد و خاک دانه ها را متلاشی و آماده فرسایش کند.

وی تصریح کرد: سرعت کار مجریان در زمینه فعالیت های توسعه پوشش گیاهی ، جنگل و آبخیزداری با تخریب محیط زیست همخوانی ندارد.

همتی افزود: هر ساله باید 200 هزار هکتار آبخیزداری توسعه پوشش گیاهی صورت گیرد ولی با توجه به کمبود منابع مالی این آمار هم اینک کمتر از 10 هزار هکتار است.
وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار معادل 47 درصد مساحت این استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار