کد خبر: ۳۵۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹ 07 January 2017
به دنبال بخشنامه اتحادیه تالارهای پذیرایی ملایر در خصوص ممنوعیت اجرای موسیقی در این تالارها

یکی از مصداق‌های زنده نگاه‌داشتن میراث آئینی و فرهنگی، حفظ نواهای اصیل محلی است که ریشه در باورها و سنت‌ها در مناطق مختلف کشور دارد، به تعبیری دیگر بازتاب روح دینی و حماسی این خطه فرهنگ‌پرور و دلاور خیز را باید در موسیقی نواحی مختلف کشور دید که در مجالس عروسی و یا سوگواری توسط خود مردم به طنین درمی‌آید.

اتحادیه تالار و پذیرایی شهرستان ملایر اخطاریه‌ای صادر کرده که از چند منظر، قابل‌تأمل و انتقاد است، برای کسب آگاهی از چندوچون آن و اینکه مبادا شایعه‌ای مجازی باشد از دوستان پیگیر قضایا شدم که تائید کردند، پشت‌بندش یکی از همشهریان که خود از همین صنف است، تماس گرفت و...

حدس‌های ناخوشایندی در پس ذهن شنوندگان خبر است، من هم اشاره‌ای گذرا خواهم داشت، هرچند به‌عنوان یک شهروند تأسف خود را از این تصمیم اعلام می‌کنم، گویا مدعی آموزش به مردمی هستیم که از تمدن و فرهنگ غنی برخوردارند و خودشان باشعوری مثال‌زدنی، مقید به رعایت حدود شرعی و عرفی‌اند.

مردمی که بدون هیچ بخشنامه‌ای طی دوران‌ها، عاشورای حسینی را باجان و دل‌زنده نگه‌داشته و در دفاع مقدس از نثار جان هم دریغ نکرد، حتماً می‌تواند سنتی اصیل و غیر وارداتی را هم پاس داشته و در اعتلای آن کوشش کند.

به شعور مردم احترام بگذاریم

آیا تصمیم‌گیرندگان فکر کرده‌اند که با انتقال مجالس جشن و عروسی مردم به باغ‌های اطراف شهر چه اتفاق‌های تازه‌ای درراه است؟ 

چه کسی پاسخگوی حاشیه‌های احتمالی و معضلات غیرفرهنگی با ساختار پیش‌بینی‌نشده باغ خواهد بود؟! 

از سویی موضوع اجاره باغ تبدیل به‌اجبار شده و هزینه‌ای گزاف به عروس و داماد در آغاز زندگی‌شان تحمیل می‌گردد.

ورودی‌های چشمگیر مالی به جیب صاحبان باغ‌های مذکور - حتی اگر چندین برابر تالارهای شهر هم که باشد - هرگز توجیه مناسبی برای عواقب این تصمیم عجیب نیست و بعید می‌دانم که فرمانداری شهرستان با این تصمیم موافق باشد، چون سخنان فرماندار محترم در روز شانزده آذر (روز دانشجو) از ضرورت ایجاد فضای باز سیاسی و اجتماعی و... حکایت داشت، حال اینکه برای مسائل کاملاً خصوصی مردم که با باورها و سنت‌ها نیز پیوند خورده، چنین تصمیم یک‌طرفه ای گرفته می‌شود، جای بسی شگفتی و تأمل دارد!

کاش حواسمان به عملکردمان باشد! اگر بارأی واعتماد هم‌صنفی یا هر اتفاق دیگری، بر صندلی اتحادیه یک صنف نشستیم،شرایط را بر مردم برای برگزاری یک مراسم ساده و بی‌آلایش دشوار نسازیم، درحالی‌که قریب به‌اتفاق تالار داران نیز از این موضوع، راضی نیستند، مبلغان حقوق شهروندی به هوش!




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار