رئیس اتحادیه قصابان همدان درباره نوسانات اخیر قیمت گوشت در بازار و گرانی بی حد آن در روزهای اخیر عنوان کرد: قیمت گوشت با توجه به تقاضای بازار و به صورت روزانه اعلام می‌شود و به منظور کنترل قیمت و جلوگیری از خروج بی‌رویه دام زنده از استان باید محل میدان دام با کشتارگاه در یک مکان ادغام شود.
کد خبر: ۳۵۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 03 January 2017
افزایش لجام‌گسیخته قیمت گوشت قرمز با توجه به جایگاه آن در سبد غذایی خانوارهای همدانی‌، مردم را دچار مشکل کرده است به‌طوری‌که در سکوت مسئولان، دلالان نرخ‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

به گزارش مهر؛ گوشت در هرم تغذیه در جایگاه بالایی قرار دارد و نقش مهمی را در حفظ سلامت ایفا می‌کند به‌طوری‌که حذف آن از سبد غذایی، لطمه جبران‌ناپذیری به‌سلامت خانواده وارد می‌کند.

نگاهی به وضعیت بازار استان همدان بیانگر آن است که یکی از باارزش‌ترین مواد غذایی که متأسفانه به دلیل گرانی از سبد غذایی برخی خانواده‌ها کم‌کم کنار گذاشته می‌شود، گوشت است.

بر اساس بررسی‌ها طی ماه اخیر شاهد افزایش لجام‌گسیخته قیمت برخی کالاهای اساسی در بازار بوده‌ایم ولی با توجه به جایگاه ویژه گوشت در سبد غذایی خانوار، گرانی سرسام‌آور آن خانواده‌های بسیاری را برای تأمین اغذیه سالم دچار چالش و مشکل کرده و این در حالی است که مسئولان کنترل و نظارت بازار در مورد این مشکل سکوت پیشه کرده‌اند تا برخی سوءاستفاده گران طعم خوش‌گوشت را به کام قشر آسیب‌پذیر تلخ کنند.

درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و لاشه گوساله در بازار تا ۴۸  هزار تومان بالا رفته و در مقایسه با ماه گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است

درواقع، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و لاشه گوساله در بازار تا ۴۸ هزار تومان بالا رفته و در مقایسه با ماه گذشته افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

دلایل مطرح‌شده برای این گرانی متفاوت است و یک روز افزایش صادرات گوشت قرمز دلیل گرانی عنوان می‌شود و روز دیگر کمبود دام! و در آخر معلوم نیست که چگونه با کمبود دام صادرات گوشت قرمز افزایش‌یافته است؟!

در همین زمینه یک شهروند همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه طی چند هفته گذشته قیمت گوشت در همدان به‌طور غیرواقعی بالا رفته است‌ گفت: دیروز گوشت در همدان کیلویی ۴۸ هزار تومان عرضه می‌شد.

احمد اعتمادی بابیان اینکه رفته‌رفته سبد تغذیه خانوار کوچک می‌شود، عنوان کرد: وقتی علت گرانی را جویا می‌شویم پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نمی‌شود.

نظارت بر بازار همدان کمرنگ است‌

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد نظارت بر بازار عرضه و تقاضا در همدان کمرنگ شده است، ‌ گفت: به‌تازگی نوسان قیمت‌ها در بازار بیش از گذشته و نرخ کالاها متغیر شده است.

اما به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز در همدان اعضای اتحادیه قصابان همدان نیز اعتراض کردند و چند روزی دست از کشتار کشیدند تا شاید اوضاع بهبود یابد اما تاکنون اتفاق قابل‌توجهی در بازار گوشت همدان رخ نداده است.

یکی از قصابان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه روزانه بیش از هزار و ۲۰۰ دام زنده از این شهر خارج و به استان‌های مجاور انتقال می‌یابد، گفت: همین مسئله سبب افزایش قیمت دام زنده شد.

اگر بازار عرضه گوشت کنترل نشود قیمت آن تا نوروز ۹۶ به کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان هم می رسد وی بابیان اینکه اگر بازار عرضه گوشت کنترل نشود قیمت آن تا نوروز ۹۶ به کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان هم می‌رسد، ‌ گفت: سود انتقال دام زنده از استان همدان به جیب عده‌ای دلال می‌رود که هیچ تعصبی نسبت به مردم این شهر ندارند.

وی عنوان کرد: بارها اعضای اتحادیه قصابان به مسئولان تذکر داده‌اند که با این قبیل افراد برخورد کنند و با محدودیت در انتقال دام زنده به خارج از استان، در کنترل و کاهش قیمت گوشت قرمز تأثیرگذار باشند ولی متأسفانه برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه قصابان همدان نیز گفت: در حال حاضر قیمت گوشت گوساله و گوسفند درجه یک طبق نرخ‌نامه بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت از قرار هر کیلوگرم نرمه گوساله ۳۶ هزار تومان، گوسفندی درجه یک نیز از ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان و مخلوط بی‌استخوان ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

اکبر جمعه خروج بی‌رویه دام زنده از استان را سبب این ناهماهنگی‌ و اعتراض‌ها و افزایش قیمت گوشت در بازار همدان دانست و گفت: روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دام زنده از استان خارج می‌شود.

هزینه‌های حمل دام بالاست

وی عنوان کرد: هزینه‌های مربوط به حمل دام زنده از میدان دام تا محل کشتارگاه بسیار بالاست و این امر موجب اعتراض قصابان شده و مقرون به صرفه نبودن این فرآیند، فروش دام زنده به خریداران خارج از استان به ویژه تهران را دامن زده است.

رئیس اتحادیه قصابان همدان درباره نوسانات اخیر قیمت گوشت در بازار و گرانی بی حد آن در روزهای اخیر عنوان کرد: قیمت گوشت با توجه به تقاضای بازار و به صورت روزانه اعلام می‌شود و به منظور کنترل قیمت و جلوگیری از خروج بی‌رویه دام زنده از استان باید محل میدان دام با کشتارگاه در یک مکان ادغام شود.

وی در ارتباط با قیمت گوشت در سطح بازار همدان نیز عنوان کرد: قیمت کشتار هر رأس گوسفند در کشتارگاه ۱۰ هزار تومان بود که با افزایش ۶۰ درصدی اعلام شده توسط کشتارگاه این رقم به ۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به وضعیت مجوز کسب واحدهای قصابی در همدان تأکید کرد: بیش از ۸۵ درصد واحدهای اتحادیه قصابان دارای مجوز بهداشتی و پروانه کسب هستند.

روند افزایشی قیمت گوشت

رئیس اتاق اصناف همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اساسی و پر مصرف مردم حدود ۲ هفته ای است دچار افزایش قیمت شده است، ‌گفت: بررسی‌های بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت انواع گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته با روند افزایشی همراه شده است.

حمیدرضا فرسایی وحید با بیان اینکه بازار گوشت قرمز در سال‌جاری با نوسانات نسبتاً زیادی همراه شده و این روزها بار دیگر این بازار سمت و سوی افزایشی پیدا کرده است، گفت: کمبود شدید دام در بازار سبب گرانی گوشت در همدان شده و رونق قاچاق دام زنده بازار گوشت همدان را مختل کرده است.

جلسه ای با حضور متولیان تامین و توزیع گوشت قرمز در کشتارگاهی همدان برگزار شده تا برای کاهش قیمت گوشت قرمز چاره اندیشی کنند  وی با بیان اینکه جلسه ای با حضور متولیان تامین و توزیع گوشت قرمز در همدان برگزار شده تا برای کاهش قیمت گوشت قرمز چاره اندیشی کنند گفت: در این نشست ضمن تاکید بر انتقال میدان دام به داخل کشتارگاه همدان و حذف واسطه ها بر خروج دام زنده از استان با اولویت تامین نیاز استان نیز تاکید شد.

وی با بیان اینکه شرایط بازار گوشت گوسفندی برای قصابان نامطلوب است، گفت: گاهی در فصل زمستان و با نزدیک شدن به انتهای سال، عرضه دام کم می‌شود که بر این اساس باید با یک مدیریت منسجم در برخورد با قاچاق دام وارد عمل شد تا شرایط بازار بهبود یابد و اوضاع بدتر نشود.

وی بااشاره به اینکه موضوع گرانی گوشت در حال حاضر یک مشکل کشوری است و تنها مختص استان همدان نیست‌ گفت: واحدهای صنفی اتحادیه قصابان از گرانی گوشت رضایت ندارند.

وی عنوان کرد: اصناف به سود قانونی ۱۰ تا ۱۱ درصدی فروش رضایت دارند و از وضعیت به وجود آمده در بازار گوشت ناراضی هستند زیرا این روند افزایشی سبب شده تا میزان فروش گوشت در سطح بازار به شدت کاهش پیدا کند.

تمامی این صحبت ها در حالی عنوان می شود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در اظهار نظری درباره تنش قیمت در بازار گوشت قرمز اظهار داشت: ما در حوزه دام سنگین و گوشت گوساله هیچ مشکل و افزایش قیمتی نداریم اما در حوزه گوشت گوسفندی تازه با افزایش قیمت و نوسان مواجه شده ایم که عامل آن نیز دلالی عده ای واسطه و اختلال در سیستم توزیع توسط این افراد است.

مشکلات در حوزه گوشت گوسفندی ربطی به صادرات دام ندارد

حسن رکنی با تأکید بر اینکه مشکلات به وجود آمده در حوزه گوشت گوسفندی ربطی به صادرات دام زنده ندارد، افزود: تولید دام زنده سالانه به حدود ۶۰ میلیون رأس می‌رسد و صادرات جزئی این دام‌ها نمی‌تواند مشکلی در بازار ایجاد کند کما اینکه در مقابل این صادرات واردات گوشت قرمز نیز انجام می‌شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرده است: این وزارتخانه در راستای تعادل بخشی به بازار گوشت طرح توزیع گوشت قرمز تازه گوسفندی را به‌صورت گرم در دستور کار خود قرار داده  که چند روزی است این اقدام آغازشده و به‌زودی در سطح ملی گسترش پیدا می‌کند که امیدواریم سبب تعادل بخشی به بازار گوشت شود.

رکنی بابیان اینکه مجموع دستگاه‌های زیر بخش وزارت جهاد کشاورزی تمام توان خود را برای تعادل بخشی به بازار گوشت قرمز به کار گرفته‌اند عنوان کرده است: دستگاه‌های نظارتی نیز باید به بازار این محصول ورود و شرایط را در این زمینه کنترل کند.

با این تفاسیر به‌رغم ادعای مسئولان که نرخ گوشت قرمز رو به کاهش گذاشته اما خبری از کاهش قیمت در بازار همدان نیست و به نظر می‌رسد سهم گوشت قرمز رفته‌رفته بیش از قبل در سبد خانوارهای همدانی کاهش یافته و حذف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار